פאפט וודואה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פאפט וודואה
Papet Vaudois
מבט מקרוב על המנה
מאכלים
סוג מנה על בסיס תפוח אדמה עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם וו עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים תפוח אדמה, כרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ּפַּאפֶּט ווֹדוּאָהצרפתית: Papet Vaudois או פשוט Papet) הוא מאכל שמקורו בקנטון וו השווייצרי. הוא מורכב בעיקרו מכרישה ותפוחי אדמה ומלווה בנקניקיות. לעיתים קרובות נחשב למאכל הלאומי של וו. לתפוחי האדמה והכרישה יש במקרה אותם צבעים כמו הדגל הקנטוני: לבן וירוק.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאפט וודואה מכינים על ידי הרתחת תפוחי אדמה וכרישה יחד, לעיתים קרובות עם שמנת ויין לבן. על אף שבדרך כלל מבושלים היטב עד שהמרכיבים משיגים סמיכות נמסה בפה, הכרישה ותפוחי האדמה שומרים על צורותיהם ואינם מעוכים ביחד. גם הנקניקיות מבושלות יחד עם תפוחי האדמה והכרישה. נקניקיית כרוב (צר') שמכילה גם כרוב מבושל או נקניקיות חזיר מעושנות אחרות מהקנטון משמשות בדרך כלל למנה. אלו נקניקיות לבישול ואינן מיועדות לאכילה במצב נא.[1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונח הצרפתי פאפט (papet) נגזר מפאפטה (papette), שפירושו "דייסה" או "נזיד".[2] לא ידוע מתי הוכנה המנה בפעם הראשונה. היא מוגשת לעיתים קרובות ביום העצמאות (שהתרחש לראשונה ב-24 בינואר 1798), אבל המנה כנראה מאוחרת יותר. בשר חזיר היה יקר יחסית עד המאה ה-19, לכן נקניקיית כרוב לא הייתה נפוצה במיוחד.[3] כרישה גם לא נצרכה באופן נרחב, והייתה בעלת מוניטין רע.

פאפט וודואה נכלל ברשימת הרכוש התרבותי של הקנטון כנכס תרבותי בלתי מוחשי.[4] מאז 2009, אגודת הקצבים וו מארגנת את "יום הפאפט וודואה" (Journée du Papet vaudois) ביום השישי הראשון של אוקטובר.[5]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פאפט וודואה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Papet (cuisine suisse)" (בצרפתית). Gastronomiac.
  2. ^ Michel Beuret (24 בינואר 2013). "Les origines mystérieuses du papet vaudois" [The mysterious origins of Papet Vaudois] (בצרפתית). University of Lausanne. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Papet vaudois" (בצרפתית). Canton of Vaud. נבדק ב-19 בפברואר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Le papet vaudois et les saucissons vaudois". Betty Bossi. Ce plat convivial et chaleureux fait partie des 70 traditions vaudoises vivantes qui constituent le patrimoine immatériel du canton de Vaud. Le terme papet est un vieux mot du dialecte romand qui désigne une bouillie ou une soupe épaisse.
  5. ^ Collet, Cécile (18 בינואר 2023). "Dites papet!". 24 heures. Une assiette du fameux plat vert et blanc sera offerte aux passants, en collaboration avec l’Association charcuterie vaudoise IGP et la Fédération vaudoise des producteurs de légumes. {{cite news}}: (עזרה)