פרעות טריפולי (1967)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פוגרום טריפולי)

פוגרום טריפולי התרחש בליל 5 ביוני 1967 בעיר טריפולי שבלוב. בפוגרום נרצחו 18 יהודים ונפצעו 25. בעקבות הפוגרום, ברחו יהודים רבים מלוב, והקהילה היהודית שם נפסקה.

אירועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני הפרעות של 1967, התרחשו בלוב שני פוגרומים גדולים: בפרעות טריפולי (1945) נרצחו 132 יהודים, ובפרעות טריפולי (1948) נרצחו 13 או 14 יהודים.[1] המהומות של 1967 פרצו בתגובה למלחמת ששת הימים בין ישראל והעולם הערבי. מנהיגים ערבים, ובמיוחד נשיא מצרים, גמאל עבד אל נאצר, שידרו הצהרות פומביות הקוראות להשמדת ישראל ובתמיכה בעניין הערבי.

בליל ה-5 ביוני 1967, באותו יום שבו החלה המלחמה, תקפו מאות לובים מוסלמים בתים ועסקים יהודיים ברובע היהודי בעיר, ושרפו את בית הכנסת בית-אל עד היסוד. פורעים תקפו והציתו בתים, חנויות ומכוניות של יהודים, בנוסף לבזיזת רכוש יהודי. אחד הניצולים סיפר שבשלב מסוים הציתו מתפרעים צמיגים, השליכו אותם לחנויות וסגרו את החנויות על מוכריהן היהודים.[2] 60% מכל נכסי היהודים, הציבוריים והפרטיים כאחד, הושמדו.

אדריס הראשון מלך לוב הורה למשטרה החשאית לאסוף את האוכלוסייה היהודית, ולהעביר 3,000 יהודים לבסיס צבאי בריטי לשעבר במדבר הלובי. קבוצת מתפרעים הצליחה במהלך המבצע הזה להתחפש לשוטרים, לחטוף ולרצוח תשעה מבני משפחת לוזון, בהם שני הורים ושבעה ילדים. צוות ועובדים של חברת התעופה האיטלקית אליטליה (Alitalia) הגיבו גם הם בהגנה על יהודים שנמלטו לשדה התעופה. הצוות הדף המון מתפרעים להגיע לשדה התעופה והצליח לחלק כרטיסי טיסה רבים ליהודים. מאמציה של אליטליה הסתייעו על ידי הרב הראשי של רומא אליו טואף ובממשלת איטליה.

בסך הכל נהרגו בפוגרום 18 יהודים ולפחות 25 נפצעו.

הפוגרום היה המסמר האחרון בארון הקבורה לתולדות היהודים בלוב. 4,100 יהודים הצליחו לברוח לאיטליה, כולל 2,500 שהגיעו לרומא דרך אליטליה. לאחר שמועמר קדאפי תפס את השלטון בהפיכה ב-1969, הוא הורה על מסע רדיפה נגד המיעוט היהודי בארצו, מה שהניע את 100 היהודים שנותרו להימלט מהמדינה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Cnaan Liphshiz, Libya’s Jewish graveyards were destroyed. They are being rebuilt online., Jewish Telegraphic Agency, ‏1 בספטמבר 2021
  2. ^ Dr. David Gerbi, The Jewish Holocaust in Tripoli: In 1967 June the 5th, ‏1 במאי 2017