פורטל:היסטוריה/חדשות המחקר/ארכיון/32

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מחלוקת על הצבת דגם של קבר הורדוס בהרודיון[עריכת קוד מקור]

הרודיון בצילום מן האוויר

תוכנית יוצאת דופן לבנייה מחדש של קברו של המלך הורדוס באתר ההרודיון, מדרום-מזרח לירושלים, מעוררת התנגדויות בקרב ארכאולוגים בכירים. את התוכנית מקדמות רשות הטבע והגנים ומועצת גוש עציון, ובמרכזה בניית המוזוליאום המפואר בגודלו המקורי מחומר פלסטי קל, והפיכתו למרכז מבקרים. מדובר במהלך חריג שלא ננקט מעולם באתרי החפירות בישראל, אשר מנהליהם הסתפקו לרוב בהצבת דגמים מוקטנים של המבנים ההיסטוריים או בשחזור חלקי של האתרים באמצעות החומרים המקוריים שנמצאו בהם. בראיון לעיתון הארץ אמר פרופסור חיים גולדפוס, ראש המכון לארכאולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון כי "ההרודיון מרשים בפני עצמו והמבנה החדש רק יסיח את הדעת מהדבר האמיתי. ראוי להקים ועדת ציבורית שתחליט על מהלך כזה".

ארכיאולוגים טוענים: הופכים את אתר קבר הורדוס לדיסנילנד, באתר הארץ, 29 בינואר 2012

נורווגיה מכירה בחלקה בשואת יהודי נורווגיה[עריכת קוד מקור]

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי נורווגיה התנצלה שלשום, 26.1.2011, בפעם הראשונה על שיתוף הפעולה בגירוש ורצח היהודים במלחמת העולם השנייה. ראש ממשלת נורווגיה בתקופת הכיבוש הנאצי, וידקון קוויזלינג, הורה ב-1942 לרשום את כל 2,100 יהודי המדינה. יותר משליש מהם גורשו למחנות ההשמדה, והיתר נמלטו לשוודיה השכנה.

"נורווגים ביצעו את המעצרים, נורווגים נהגו במשאיות, וזה קרה בנורווגיה", אמר ראש הממשלה ינס סטולטנברג בנאום שנשא לרגל יום הזיכרון הבינלאומי לשואה. "היום אני מרגיש שראוי להביע את התנצלותנו העמוקה על כך שהתאפשר לזה לקרות על אדמת נורווגיה. הגיעה העת שנכיר בעובדה ששוטרים, עובדי מדינה ונורווגים אחרים לקחו חלק במעצרם ובגירושם של יהודים. צר לי לומר שהרעיונות שהובילו לשואה, עדיין קיימים היום, 70 שנה אחרי. בכל העולם אנחנו רואים אנשים וקבוצות שמפיצים פחד וחוסר סובלנות".


בפעם הראשונה, נורווגיה התנצלה על חלקה בשואה, באתר הארץ, 29 בינואר 2012