פורטל:יונקים/ערך נבחר/4

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פוסה
פוסה

פוֹסָה היא מין של טורף ממשפחת טורפי מדגסקר, אשר אנדמי למדגסקר. לפוסה מאפיינים חיצוניים הדומים למשפחת החתוליים, הנמייתיים והגחניים, מה שגרם למחלוקות ושינויים רבים בסיווגה המדעי. צבע פרוותה הוא חום-אדמדם עד כתמתם בהיר, גפיה שריריות וזנבה ארוך כמעט כמחצית גופה. היא ניזונה בעיקר מטרום קופים, וכן מיונקים קטנים, מזוחלים, מעופות, מחרקים, מדו-חיים ואף מצמחים. היא מצטיינת בתנועה על עצים, ופעילה הן במשך היום והן במשך הליל.

הפוסה היא בעלת התפוצה הנרחבת ביותר מבין הטורפים ממדגסקר. היא מצויה במספרים קטנים בשטחים נותרים של יערות; היא מעדיפה יערות לחים שלא נגעה בהם יד אדם ולא דרכה בהם רגלו. למרות שהיא נמצאת גם בסוגי יערות אחרים, ביערות בעלי מזג אוויר לח יש יותר מחסה ולפוסה קל יותר לנוע בהם. הפוסה היא הגדולה ביותר מבין שמונת הטורפים האנדמיים למדגסקר, היונק היבשתי והשריד האנדמי הגדול ביותר במדגסקר, והטורף הטבעי היחיד שיכול לצוד כל בוגר מכל מין ומין של הקיפופים הגדולים באי.

למרות תפוצתה הנרחבת, ההפוסה מוגדרת כ"פגיעה" על ידי איגוד השימור העולמי IUCN מאז שנת 2008, עקב הירידה ב-30% בגודל האוכלוסייה בין השנים 1987 ו-2008. היא תלויה ביערות, ואלו נמצאים בסכנת הכחדה בגלל הרס בתי גידול נרחב. גורמים נוספים, כמו קיטוע בתי גידול והידלדלות אוכלוסיית הקיפופים גם פוגעים ביכולתה לשרוד בטבע.