פורטל:יונקים/ערך נבחר/9

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ספיאקה לבנה
ספיאקה לבנה

סיפאקה לבנה, היא מין קיפוף גדול ואחת מתשעה מיני הסיפאקה. היא נמצאת בסכנת הכחדה חמורה ואנדמית לאזורים מצומצמים בצפון-מזרח מדגסקר. פרוותה ארוכה ולבנה, ומזכירה משי. יש לה מבנים חברתיים מגוונים, והיא מבלה את רוב זמנה באכילה, מנוחה והתנהגויות חברתיות. היא אוכלת בעיקר עלים וזרעים, ולפעמים אף פירות, פרחים ואפילו אדמה. היא מתרבה באופן עונתי עם תחילת העונה הגשומה. כמו מיני סיפאקות אחרים, גידול הצאצאים הוא משימה קבוצתית בה משתתפים לא רק הוריהם הביולוגיים. התקשורת מתבססת על מגוון קולות וסימון ריח המופק באמצעות בלוטות המיוחדות לכך.

הסיפאקה הלבנה מוגבלת לאזור קטן בצפון-מזרח מדגסקר בתוך רצועת יער לח. היא מצויה בשלושה סוגי בתי גידול מיוערים/בעלי צמחייה בטווח גבהים מסוים מאד: ביערות עננים ראשוניים ובאזורי צמחייה קשת עלים וקצרת גבעולים. כמו מיני סיפאקות אחרים החיים ביערות הגשם, היא תחצה אזורים לא מיוערים בין מקטעי יער רק לעיתים רחוקות.

הסיפאקה הלבנה היא אחת ממיני הקיפופים הנדירים בעולם, ונכון לשנת 2008, על פי "הרשימה האדומה של מינים מאוימים" שמתפרסמת על ידי האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע (IUCN) היא מוגדרת כ"בסכנת הכחדה חמורה". גודל האוכלוסייה הכללית מוערך בכ-100–1,000 פרטים, בעוד שמספר הבוגרים משוער למספר הנמוך מ-250. האיומים העיקריים של המין הם: המרת שטחים לחקלאות ובנייה, כריתת עצים תעשייתית וציד למטרות שונות.