פורטל:ספרות ילדים/סופר נבחר/5

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גלילה רון־פדר-עמית היא סופרת ישראלית שפרסמה כארבע מאות ספרים, מרביתם לילדים ולבני נוער. גלילה רון־פדר-עמית נולדה בשנת 1949 בחיפה, וגדלה בשכונת אחוזה. היא למדה בבית הספר הריאלי ושירתה בנח"ל. היא בוגרת האוניברסיטה העברית בספרות עברית ובמקרא, נשואה ואם לשלושה. בשנת 1971 התפרסם ספרה הראשון "ילדי השכונה במחתרת". בין השנים 1972–1979 הייתה אם אומנת לעשרה ילדים. בשנת 1970 היא נישאה לאבי פדר, קצין משטרה, ושינתה שמה לגלילה רון־פדר. לזוג יש שלושה ילדים. לאחר גירושיהם, נישאה בשנית לניצב בדימוס משולם עמית, ושינתה שמה לגלילה רון-פדר-עמית.

הסדרה שהקנתה לה את מקומה כאחת היוצרות הפופולריות היא סדרת ילדים אלמונים שזכתה לתפוצה רחבה באמצעות מערכת ההפצה של ידיעות אחרונות. עיסוקה במחתרות הפורשות, אצ"ל ולח"י, הביא לקרבה רבה בינה לבין מנחם בגין. הוא עודד אותה בכתיבתה עד יומו האחרון.

בשנת 1974 פורסם בהמשכים בשבועון 'הארץ שלנו' הסיפור אל עצמי. גיבור הסיפור הוא ציון כהן מבית שאן, ילד מבית הרוס שאביו עבריין ואמו מכורה לסמים, הנשלח למשפחה אומנת בחיפה. בראיונות שנתנה גלילה לד"ר שי רודין חוקר ספריה ומחבר המונוגרפיה "אל עצמה: עיונים ביצירתה של גלילה רון־פדר-עמית", היא מגלה שציון כהן, גיבור הספר, נולד בגלל היחס המתנשא של החברה האשכנזית בורגנית, חברה ממנה היא עצמה באה, אל ילד האומנה הראשון שלה. באמצעות ציון היא הצביעה על הליקויים והצביעות של הקבוצה האליטיסטית הזו. ציון היה מבחינתה מעין חלום, חלום על ילד מרקע קשה, שלמרות כל המיכשולים מגיע לפסגתו של מגדל השן של הבורגנות האשכנזית ובסופו של דבר נהיה טייס.

בהמשך אותו ראיון לד"ר שי רודין, חשפה גלילה רון פדר עמית את מקורות ההשפעה שלה: 'טום סוייר' של מארק טוויין, 'הבלתי מנוצחים' של ויליאם פוקנר שממנו שאבה את ההשראה לסבתא הנחושה לקדם את נכדה, ויעקב אשמן עורך 'הארץ שלנו' שליווה את הכתיבה, העיר הערות ונתן עצות. הספר שזכה להצלחה רבה והיה מעין רוח גבית לילדים שבאו משכבות חלשות, הוקדש לזכרו של יעקב אשמן. בעקבות מכתבים רבים שהתקבלו מקוראי 'הארץ שלנו' שביקשו להמשיך ללוות את ציון, נוספו עוד תשעה ספרים ונוצרה הסדרה 'סיפורו של נער עזוב', שלא שיחזרה את הצלחתו של הספר הראשון שתורגם לתשע שפות. אל עצמי הופק כסרט קולנוע אל עצמי באורך מלא כמו גם להצגה בתיאטרון לילדים ולנוער, ושודר בהמשכים ברדיו.

גם בסדרת "עירית ששודרה ברדיו וזכתה להצלחה, יש לגלילה רון פדר עמית אמירה: כדי שילד שבא מרקע קשה יצליח בחייו הבוגרים, לא נדרש להוציא אותו מהבית. תמיכה של מדריכים או מורים או בוגרים קרובים וחיוביים, יכולה להביא לאותן תוצאות. במקביל לשתי הסדרות האלה התחילו לראות אור ספרים שעל פי ד"ר רודין, שייכים לסוגת "ספרות בעיה" המאפיינת את כתיבתה של גלילה רון פדר עמית: 'מסטול' – על הידרדרות נער לסמים, 'מקפיצים טקילה' על אלימות בעקבות אלכוהול, 'למרות כל האכזבות' – על התאבדות בני נוער, סדרת 'להתבגר' ועוד. הספרים האלה היו לרבי מכר וזכו למקומות ראשונים במצעדי הספרים בבתי הספר.

בהמשך כתבה על אישים בהיסטוריה הציונית כמו זאב ז'בוטינסקי – 'באור ובסתר', מנחם בגין 'בעוז ובהדר' וביאליק – 'אומרים אהבה יש'. סיפור חייו של א"ד גורדון, 'העורג' נכתב למבוגרים. נושא נוסף העולה בספריה של גלילה נוגע ליחסים בין יהודים וערבים שעומדים במרכזם של הספרים 'נאדיה' ו'ילדי קו התפר' שגם הם תורגמו לשפות אחרות. הסרט 'נאדיה' הופק בעקבות הספר. אולם הסדרות הפופולריות ביותר שלה הן דווקא ג'ינג'י, מנהרת הזמן ומשימה עולמית שנהיו לרבות מכר.

בהמשך דרכה החלה לכתוב גם למבוגרים, ופרסמה ספרים כגון: "יש אישה אחרת", "רצח בצמרת המשטרה" ו"אמא של תרמילאי". בשנת 2006 כתבה את ספרה "חיפושים" על גיבורה של סדרת טלוויזיה פופולרית בשם רננה המחליטה בגיל חמישים לעזוב משפחה, מאהב וקריירה ולנסוע למרכז מדיטציה בבורמה כדי לנסות ולהבין מדוע חרף כל הישגיה אין לה שום תחושת סיפוק.

בעבר הייתה העורכת הראשונה של הירחון 'פשוש' ועורכת השבועון 'ראש צעיר'.

אחדים מספריה עובדו לסדרות טלוויזיה, סרטים והצגות. סרטי הקולנוע "בחינת בגרות", "נאדיה" ו"אל עצמי" מבוססים על ספרים שכתבה. כתבה גם את התסריטים לסדרות הטלוויזיה "ג'ינג'י", "הסודות של כנרת" ו"משפחה וחצי", שהתבססה גם היא על ניסיונה כאם אומנת. היא זכתה בפרסים רבים, ביניהם באות מסך קסם "על תרומתה לילדי ישראל לדורותיהם בתחום הספרות, הקולנוע והטלוויזיה".