פורטל:ערכים מומלצים/ערכים/מבצע שומר ראש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבצע שומר ראש
מבצע שומר ראש

מבצע שומר ראש הוא שם הקוד שניתן לתוכנית הונאה אסטרטגית במלחמת העולם השנייה, שהופעלה על ידי בעלות הברית לקראת הפלישה לנורמנדי ובמהלכה ב-1944. התוכנית, שהתנהלה במספר זירות שונות, נועדה להטעות את הפיקוד הגרמני העליון באשר למועד הפלישה ומקומה. היא כללה מספר מבצעי משנה שהגיעו לשיאם בהפתעת הצבא הגרמני בפלישה לנורמנדי ב-6 ביוני 1944 (הידוע גם כ-D-DAY) ועיכוב הגעתם של כוחות תגבור גרמניים, שהיו מוצבים בגזרת פה-דה-קאלה ובדרום צרפת, למשך זמן ארוך לאחריה.

שם המבצע ניתן כמחווה של כבוד להערתו של ראש ממשלת בריטניה וינסטון צ'רצ'יל בוועידת טהראן: "במלחמה האמת כל כך יקרה שאנו חייבים להעמיד עליה שומר ראש של שקרים". צ'רצ'יל אמר משפט זה למנהיג ברית המועצות יוסיף סטלין במהלך שיחה בוועידה ב-1943, והוא היווה השראה לאחת מתוכניות ההונאה הצבאית המורכבות ביותר בהיסטוריה. סטלין, שלא ניחן ביכולת פיוטית כשל צ'רצ'יל, השיב מניה וביה: "לזה אנו קוראים עורמה צבאית".

המבצע נחל הצלחה וגרם לפיקוד הגרמני בראשות אדולף היטלר להאמין כי מועד הפלישה נקבע למועד מאוחר יותר ובמקום אחר מזה שהתבצע בפועל. כתוצאה מכך, עיכב היטלר את ההחלטה לשגר כוחות תגבור משמעותיים לאזור נורמנדי במשך יותר מחודש. בכך התאפשר לבעלות הברית לבסס את ראש הגשר בנורמנדי, להעמיק את אחיזתם בשטח ולהזרים כוחות ומטעני אספקה גדולים, בטרם עמדו הגרמנים על טעותם.