פורטל:פמיניזם/ערך נבחר/3

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אישה מואכלת בכפייה
אישה מואכלת בכפייה

סופרג'יזםאנגלית: Suffrage – הזכות להשתתף בבחירות) הייתה תנועה שנאבקה על זכות בחירה לנשים במדינות הדמוקרטיות של העולם המערבי. התנועה פעלה בשלהי המאה ה-19 וראשית המאה ה-20 וחוללה שינוי משמעותי ביחס לנשים ובמעמדן המשפטי במדינות רבות. המאבק עצמו נשא פרי כאשר במהלך המאה ה-20 מדינות רבות חוקקו זכות בחירה לנשים. המדינה האחרונה שהצטרפה למעגל הייתה ערב הסעודית, אשר העניקה לנשים זכות הצבעה בבחירות המקומיות בשנת 2015.

המאבק של הסופרג'יסטיות התנהל בעיקר באמצעות שדולות, וכן הפגנות ופרסום עלונים, במאמצים להעלות מודעות לאי השוויון בחוק. הנשים שפעלו באופנים האלו תויגו כפורעות חוק, או לחליפין, חולות נפש, שאינן מוכנות לעמוד בתפקידן ה"טבעי" כנשים. במקרים מסוימים, למשל בהובלתה של אמלין פנקהרסט באנגליה, הנשים נקטו בפעולות רדיקליות יותר, כמו הצתה ופצצות. חלק מהנשים המוחות נעצרו, וכששבתו רעב במחאה, הואכלו בכפייה.

סופרג'יזם היה סוג הפעילות המרכזית של הגל הראשון של הפמיניזם, אשר נחשב לתנועה ליברלית המתמקדת בזכויות פורמליות בזירה הציבורית. בנוסף לזכות לרוץ בבחירות ולהצביע בהן, התנועה הפמיניסטית של הגל הראשון עסקה בנושאים כמו הזכות של נשים לירושה ולזכות בעלות על רכוש. כאשר הנשים הצליחו במאבקיהן על זכות הבחירה, תם הגל הראשון והתנועה הסופרג'יסטית התפרקה, מאחר שהשיגה את מטרתה, לכאורה. עם זאת, מצבן הכללי של נשים לא השתנה מאוד בעקבות קבלת זכות הבחירה ללא שינויים אחרים בחוק או בחברה, וכעבור עוד מספר עשורים, זה היה מה שהצית את הגל השני של הפמיניזם, שהרחיב את הזירה של המאבק הפמיניסטי.