פורטל:פמיניזם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

פורטל פמיניזם
ג'ודית באטלר
אנג'לה דייוויס
פביאנה רודריגז
קתלין האנה
קייט מילט
אניטה סרקיזיאן
אנדריאה דבורקין
בל הוקס
אסתר עילם
עמליה זיו
חיה שלום
חנה ספרן
קמלה פאנט
ק. אג'יתה
אמלין פנקהרסט
ואנגרי מאטאיי
אולמפ דה גוז'
ברברה גיטינגס
גאדיס אריביה
צ'נדרה טלפדה מוהנטי
נואי איטו
אקיקו יוסאנו
נוואל א-סעדאווי
באפי סיינט-מארי
מרי אן שד
רוזה לוקסמבורג
אורטל בן דיין
אורית קמיר
יפעת ביטון
טל דקל
סמדר לביא
גרייס לי בוגס
אליס ווקר
דורותי אליסון
סטייסיאן צ'ין
וירג'יניה וולף
בלה אבצוג

פמיניזם היא אסופה של אידאולוגיות, תנועות פוליטיות, תנועות חברתיות ותאוריות אשר מטרתן שחרור נשים מדיכוי וקידום שוויון מגדרי, מבחינה משפטית, פוליטית, חברתית, כלכלית ואישית. בכלל גישות אלה כלולים המאבק לשוויון על פי חוק, המאבק לשוויון הזדמנויות בחינוך ותעסוקה והמאבק נגד אלימות כלפי נשים. נהוג לייחס את ראשיתו של הפמיניזם במאה ה-19 באירופה, כאשר קמה תנועת הסופרג'יזם, שהתמקדה בהשגת זכויות בסיס פורמליות, כגון זכות ההצבעה.

מאז גל ראשון זה קמו עוד "גלים" – הגל השני שהושפע על ידי המהפכה המינית והתנועה לזכויות האזרח בארצות הברית, הגל השלישי שכולל הסתכלות מזווית של זהויות (תאוריה קווירית, פמיניזם שחור), וגל רביעי שבהתהוות מתחילת המאה ה-21 – המאופיין בשימוש בטכנולוגיה ובמדיה החברתית, ובראייה גלובלית. פעילות למען זכויות נשים או העצמת נשים שקודמת למאה ה-19 נקראת לעיתים "פרוטו-פמיניזם".

פמיניזם אינה גישה או אידאולוגיה אחת רציפה. יש אינספור וריאציות ותנועות פמיניסטיות – כאלה שמשולבות באידאולוגיה אחרת (פמיניזם מרקסיסטי, אנרכה-פמיניזם), אחרות שנובעות מתוך אמונות יסוד שונות (פמיניזם ליברלי, פמיניזם רדיקלי), ולפעמים מתוך קבוצת ייחוס מסוימת (פמיניזם דתי ביהדות). הפמיניזם מתבטא בתחומי פעילות שונים – אקטיביזם, מחקר אקדמי, אמנות וספרות, חינוך, גאוגרפיה – למעשה, ניתן לגשת לכל תחום בראייה פמיניסטית ובביטוי פמיניסטי. עם זאת, יש נושאים ספציפיים שהם תחומי עניין של הפמיניזם, בכללם אלימות מינית, אפליה על רקע מגדרי, זכויות שהן ספציפיות לנשים (כמו הזכות להפלה או לחופשות לידה), וזנות או סחר בנשים וילדות.


מרי וולסטונקראפט
מרי וולסטונקראפט
נולדו
נפטרו
אתמולנשים בהיסטוריה - חודש אפרילמחר

גלוריה אנזלדואהספרדית: Gloria Evangelina Anzaldúa,‏ 26 בספטמבר 194215 במאי 2004) הייתה משוררת, סופרת ותאורטיקנית פמיניסטית וקווירית צ'יקנה. בעבודותיה חקרה את הכעס והבידוד שהם תוצאה מהדרה לשולי התרבות והזהות הקולקטיבית. אנזלדואה זכתה בפרסים רבים, וחלק מכתביה נחשבים אף לפורצי דרך במסגרת תאוריות פמיניסטיות, תרבותיות וקוויריות.

אנזלדואה חשפה את הקהילה האקדמית למונח "מסטיסה", שבמקור מתייחס למי שבעל שורשים ילידיים אמריקאים וספרדים גם יחד, ושפירושו הוא להיות מעבר לחלוקה הבינארית בה יש 2 אפשרויות בלבד. אנזלדואה מתייחסת ל"מסטיסה החדשה" אותה היא מתארת כאשה המודעת לקונפליקטים ולעירוב הזהויות ומשתמשת בנקודת המבט החדשה הזו כדי לאתגר את כל החשיבה הבינארית של העולם המערבי. צורת החשיבה של "המסטיסה החדשה" באה לידי ביטוי בתפיסת הפמיניזם הפוסט-קולוניאלי שספרה מהווה בו אבן דרך משמעותית. כפי שאנזלדואה חשה שלא ניתן לאפיין אותה כחלק ממוצא כזה או אחר כך גם תפסה את עצמה כבעלת מספר זהויות מיניות. על פי תפיסתה, קיים קשר בין שחרור מגזענות, מלאומנות ומדיכוי לשוני ותרבותי לבין שחרור מגדרי כאשה ושחרור מיני כלסבית. אנזלדואה, שראתה בזהותה תערובת של מרכיבים, טענה שפמיניזם העוסק רק במרכיב של מגדר אינו תשובה לפרויקט השחרור הכולל.

זרמים ופילוסופיה

פמיניזם רדיקלי - פמיניזם ליברלי - פמיניזם שחור - פמיניזם מזרחי - פמיניזם סוציאליסטי - פמיניזם פוסטמודרני - פמיניזם מרקסיסטי - פמיניזם תרבותי - פמיניזם פוסט-קולוניאלי - אנרכה-פמיניזם - אקופמיניזם - פמיניזם לסבי - פמיניזם דתי (יהדות) - פמיניזם אסלאמי - פמיניזם הצטלבותי - סייבר-פמיניזם - טרנס-פמיניזם - קוויר-פמיניזם - פמיניזם סקס-פוזיטיב - פמיניזם בדלני - פמיניזם צ'יקנה - פמיניזם נוצרי - פרוטו-פמיניזם - סופרג'יזם - פמיניזם אפריקאי

פמיניזם
ארגונים ומוסדות
בעולם
איום הלוונדר - גרילה גירלז - פמן - ליגת נשים בינלאומית לשלום וחירות - מוחרס ליברס - צבא נשות השלום - תא 16 - גולאבי גאנג - W.I.T.C.H
בישראל
א-סיוואר - אחותי - למען נשים בישראל - איתך - משפטניות למען צדק חברתי - אל"ף (ארגון לסבי פמיניסטי) - אשה לאשה - מרכז פמיניסטי חיפה - בת שלום - עמותת כ"ן - כייאן - מרכז צדק לנשים - נשים לגופן - קואליציית נשים לשלום - קולך - קל"ף - רוח נשית - שדולת הנשים בישראל - תנד"י
פמיניזם


הפגנת תמיכה בארגון "Planned Parenthood" בארצות הברית
חופה
חופה

על פי ההלכה, אישה שהתחתנה פעמיים ובעליה מתו ממחלה, עלולה להיחשב אישה קטלנית, שהנישואים עמה אסורים, שכן חוששים שהיא הגורם למות בעליה הקודמים.

סיבים אופטיים
סיבים אופטיים

שירלי אן ג'קסון (Shirley Ann Jackson) הייתה האישה השחורה הראשונה לקבל דוקטורט מ-MIT, והשנייה בארצות הברית עם דוקטורט בפיזיקה. בין יתר תחומים שעבדה בהם, פרופ' ג'קסון התמחתה בפיזיקה חומרית תאורטית, בעיקר במערכות מרובדות ובפיזיקה של חומרים אופטו-אלקטרוניים. ממצאיה הניחו את התשתית לפיתוחים של אחרים בתחומי התקשורת והאופטיקה, כולל הפקס, הטלפון בעל כפתורי מגע, תאים סולרים, כבלי סיבים אופטיים, שיחה מזוהה, ושיחה ממתינה.

כל הנשים גדלות משנותיהן המוקדמות ביותר באמונה כי אידיאל האופי שלהן הוא ההפך הגמור מזה של גברים; לא רצון עצמי, ולא שליטה על עצמן, אלא כניעה והתמסרות לשליטה של אחרים. כל המוסר מורה להן שזה הטבע שלהם לחיות עבור אחרים, לבצע ביטול עצמי מוחלט, ולא לחיות חיים חוץ מאשר מה שמתאפשר להן באמצעות מי שרגשותיהן נתונות לו.


כרזה צרפתית שמראה פעילות סוציאליסטיות
כרזה צרפתית שמראה פעילות סוציאליסטיות

פמיניזם סוציאליסטי הוא זרם בפמיניזם המתמקד בקשרים שבין פטריארכיה וקפיטליזם. הפמיניזם הסוציאליסטי מרחיב את הטיעון של הפמיניזם המרקסיסטי על תפקידו של הקפיטליזם בדיכוי נשים. פמיניזם סוציאליסטי דוחה את הטענה העיקרית של הפמיניזם הרדיקלי לפיו הפטריארכיה היא המקור היחיד או העיקרי לדיכוי נשים. לטענת הפמיניזם הסוציאליסטי, נשים אינן יכולות להיות חופשיות בשל התלות הכלכלית שלהן בגברים השולטים בהון הכלכלי. הפמיניסטיות הסוציאליסטיות ראו בשחרור הנשים חלק הכרחי ממאמץ גדול יותר לצדק חברתי, כלכלי ופוליטי. פמיניסטיות סוציאליסטיות ניסו לשלב את המאבק לשחרור נשים במאבק נגד מערכות דכאניות אחרות המבוססות על גזע, סטטוס ומעמד כלכלי.

הפמיניזם הסוציאליסטי צמח בשלהי הגל הראשון של הפמיניזם בארצות הברית בראשית המאה העשרים, פרץ שוב בגל השני של הפמיניזם, והביא עמו פריחה של תאוריות פמיניסטיות סוציאליסטיות החל מאמצע שנות ה-70 של המאה ה-20. הדוגמות המרכזיות של הפמיניזם הסוציאליסטי לא הצליחו להיכנס לתאוריה המשפטית האמריקאית, הן המשיכו להתקיים ונשאו פירות באקדמיה בדיסציפלינות שונות כמו פילוסופיה, סוציולוגיה ומדעי המדינה וסיפקו צורות מחשבה ותאוריות במדעי החברה והרוח. נוכחותו ונחיצותו של הפמיניזם הסוציאליסטי המשיכה לעורר הדים והביאה חלק מן החוקרות לתאר את הגל השלישי של הפמיניזם כגל סוציאליסטי במהותו. בישראל, ניתן לראות נוכחות של פמיניזם סוציאליסטי בעיקר במאבקן של נשים עניות לשיפור תנאי העסקתן, במאבק לחקיקת רווחה של אימהות חד הוריות, ולשינוי מדיניות ההתעלמות של מקומות עבודה ממחויבויותיהם של הורים לילדיהם, ובעיקר של אימהות.

ספרים, מוזיקה, סרטים, מחזות, אמנות, ועוד.

כרזט הסרט "גט"
כרזט הסרט "גט"

גט - המשפט של ויויאן אמסלם הוא סרט ישראלי בבימויים של שלומי ורונית אלקבץ, שיצא לאקרנים בשנת 2014. הוא השלישי בטרילוגיה, כאשר קדמו לו הסרטים: "ולקחת לך אישה" ו"שבעה". הסרט מתאר את תלאותיה של ויויאן אמסלם, גיבורת שני הסרטים הקודמים, הנקלעת למאבק מתיש לקבלת גט מבעלה אלישע בבית הדין הרבני.

הסרט זכה בשלושה פרסי וולג'ין במסגרת פסטיבל הקולנוע ירושלים בפרס על הסרט העלילתי הטוב ביותר, על השחקן הטוב ביותר (מנשה נוי) ובפרס חביב הקהל; וכן בשני פרסי אופיר. הסרט היה מועמד לפרס אוסקר לסרט הזר הטוב ביותר, וכן לפרס גלובוס הזהב לסרט הזר הטוב ביותר. הוא התקבל למסגרת "שבועיים של מבקרים" בפסטיבל קאן.

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

רשימת ערכי נשים וערכים על פמיניזם במיזם נשים באדום

ובנוסף - מצאו ערכים לשיפור בנושא פמיניזם: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)