פורטל:תוניסיה/מחוזות/גאבס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מחוז גאבסערבית תוניסאית: ولاية ڨابس) הוא אחד מ-24 מחוזות תוניסיה והוא ה-8 בשטחו וה-16 בגודל אוכלוסייתו. הוא משתרע על שטח של 7166 קמ"ר ואוכלוסייתו מונה 374,300 נפש, נכון למפקד האוכלוסין שנערך בשנת 2014. בירת המחוז היא גאבס.

מחוז גאבס נמצא בדרום מזרח תוניסיה, על חוף מפרץ גאבס, 376 ק"מ דרומית לבירה תוניס. גאבס נמצא מדרום להרי האטלס ונחשב כחלק מצידו הצפוני ביותר של מדבר סהרה. משום גודלו הרב גאבס מציע כמה נופים מגוונים ומנוגדים: חוף ים, הרים, מדבר, יער רחב ידיים ונאות מדבר. גם קצהו המזרחי של אגם המים הרדודים שוט אל-פייג' נמצא בתחום המחוז. חוף הים התיכון של המחוז הוא מחצית מקו החוף של מפרץ גאבס ומהווה מקום בילוי מרכזי עבור תושבי המחוז.

רוב הכלכלה של המחוז מסתמכת, בדומה לרבים אחרים באזור זה של צפון אפריקה, על דיג וחקלאות. למעשה, המחוז הוא אחד מהעשירים ביותר במיני דגים וכלכלת הדיג שלו היא מהחזקות במדינה. במגזר התעשייתי, המחוז הוא ביתו של "המרכז לתעשייה כימית" המשמש בעיקר לחציבת פוספט ויש בו תעשיית מזון ענפה. במחוז נמל ראשי יחיד ובו כעשרה מקומות עגינה, מה שהופך אותו למרכז של חילופי הסחורה בין המחוז לכל ישות מוניציפלית אחרת. בשנת 2000 נאמדה כמות הסחורה שנכנסה לנמל בכ-4,000,000 טונות. כ-41.5% מהאוכלוסייה העובדת במחוז עוסקת בתעשייה למיניה, כ-35.5% עוסקים בעבודות לא מוגדרות ו-23% עוסקים בחקלאות.

לערך המלא