פור סאלו (גבינה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פור סאלו
Port Salut
מאכלים
סוג גבינה מחלב פרה, גבינה דחוסה לא מבושלת, גבינה צרפתייה, גבינה תעשייתית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים חלב פרה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גבינת פּור סאלוּצרפתית: Port Salut) היא גבינת חלב פרה מפוסטרת, רכה למחצה מפיי דה לה לואר, צרפת, עם קליפה בצבע תפוז ייחודית ועם טעם עדין. הגבינה מיוצרת בגלגלים (כיכרות) של כ-23 ס"מ בקוטר, במשקל של כ-2 ק"ג כל גלגל גבינה.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על אף שלפור סאלו יש טעם עדין, לפעמים יש לו ריח חזק מכיוון שזו גבינה בוגרת. הריח מתגבר ככל שהגבינה מתיישנת זמן רב יותר, אך זה לא משפיע על הטעם שלה. ניתן לשמור אותה בקירור ועדיף לאכול אותה תוך שבועיים מהפתיחה.

הגבינה פותחה על ידי נזירים טראפיסטים במהלך המאה ה-19 ב"מנזר פור-דו-סאלו" באַנטרַאם (אנ').[1] הנזירים, שרבים מהם עזבו את צרפת במהלך המהפכה הצרפתית של 1789, למדו כישורי ייצור גבינה כדי לפרנס את עצמם בחו"ל, והחזירו את המיומנויות הללו עם שובם לאחר הרסטורציה הצרפתית. שמה של החברה שלהם הייתה, "Société Anonyme des Fermiers Réunis (S.A.F.R.)", הפך מאוחר יותר לסימן המסחרי הרשום שלהם, ועדיין מודפס על גלגלי גבינת פור סאלו.

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1873 הגיע ראש המנזר להסכם עם מוכר גבינה פריזאי שהעניק זכויות הפצה בלעדיות ועד מהרה החלו רכישות הגבינה לגדול. המנזר ביקש הגנה מסחרית, ובסופו של דבר מכר את הזכויות לקבוצת בל ב-1950.[2] הגבינה מיוצרת כעת במפעל, כאשר הקליפה החלקה האופיינית כעת היא תוצאה של עטיפה מצופה פלסטיק.[3] כאשר עשויה משעווה, הקליפה עשויה להיות אכילה, אך עלולה לגרוע מטעם הגבינה.

גבינת פור סאלו בעבודת יד או גבינת "אנטראם" עדיין מיוצרת על ידי מנזרים שונים ברחבי האזור הכפרי הצרפתי.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פור סאלו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Port Du Salut – Definition of Port du Salut by Merriam-Webster". merriam-webster.com.
  2. ^ "Company History – Bel Foodservice".
  3. ^ "Foodista – Recipes, Cooking Tips, and Food News – Port Salut Cheese". foodista.com. אורכב מ-המקור ב-20 באוגוסט 2009. {{cite web}}: (עזרה)