פיהה צעקנית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפיהה צעקנית
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: ציפורי שיר
תת־סדרה: דמויי-טירן
משפחה: קוטינגיים
סוג: Lipaugus
מין: פיהה צעקנית
שם מדעי
Lipaugus vociferans
וייד-נאוויד, 1820
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיהה צעקנית (שם מדעי: Lipaugus vociferans) היא מין של עוף טרופי ממשפחת הקוטינגיים, הנפוץ ביערות אמריקה הדרומית שסביב אגן האמזונאס. זוהי ציפור נפוצה יחסית שאיננה בסכנה ומצב שימורה הוא "ללא חשש", בייחוד מאחר שהיא מסתגלת לחיים בפארקים ויישובים.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפיהה היא ציפור דומה מעט לקיכלי שאורכה עד 25 ס"מ. שני הזוויגים דומים במראם עם נוצות אפורות עמומות כשהכנפיים והזנב לרוב כהים יותר. הצעירים בעלי גוון אפור-חום או בצבע חלודה. קולה של הציפור עז ביותר, מזכיר את קול הפעמונית הקרובה וממנו היא קיבלה את שמה.

הציפור חיה ביערות הגשם שלאורך האמזונאס והיער האטלנטי של ברזיל. היא מצויה לרוב סביב החופות והחלקים הבינוניים של החופה בגובה של מתחת 500 מטרים בחופה אך מעל 1,000 מטרים מפני הים בקרבת הרי האנדים של ונצואלה.

זוהי ציפור פעילת יום הניזונה מפירות ולעיתים גם מחרקים שהיא לוכדת באוויר, ולרוב נחבאת אל הכלים ביערות וחיה בבדידות או בזוגות, אך בעת החיזור היא מגיעה בקבוצות רבות ומשמיעה קולות חזקים ביותר. קבוצה של מעל עשרה זכרים יימצאו בזירות חיזור ובה יזעקו כדי למשוך נקבות. עוצמת הדציבלים של ציפור זו חזק ביותר - עד 116 דצבלים, הקול השני בעוצמתו של עוף לאחר קולו של המין פעמונית לבנה (Procnias albus)[2][3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיהה צעקנית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פיהה צעקנית באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ Podos, Jeffrey; Cohn-Haft, Mario (2019-10-21). "Extremely loud mating songs at close range in white bellbirds". Current Biology. 29 (20): R1068–R1069. doi:10.1016/j.cub.2019.09.028. ISSN 0960-9822. PMID 31639347.
  3. ^ This is the world's 'loudest bird'". BBC News. Retrieved 2019-10-25.