לדלג לתוכן

פיין וינגייט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיין וינגייט
Paine Wingate
לידה 14 במאי 1739
באמסברי, פרובינציית מפרץ מסצ'וסטס, אמריקה הבריטית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 במרץ 1838 (בגיל 98)
סטרת'הם, ניו המפשייר, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה ניו המפשייר עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת הרווארד עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הפדרליסטית
בן או בת זוג Eunice Wingate עריכת הנתון בוויקינתונים
חבר בית הנבחרים של ארצות הברית
4 במרץ 1793 – 3 במרץ 1795
(שנתיים)
Abiel Foster
סנטור ארצות הברית
4 במרץ 1789 – 4 במרץ 1791
(שנתיים)
4 במרץ 1791 – 4 במרץ 1793
(שנתיים)
Samuel Livermore
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הוראת המושל ג'ון טיילור גילמן לפגישה להצבעה לחבר הקונגרס. מועמדים פיין וינגייט ואביאל פוסטר

פיין וינגייטאנגלית: Paine Wingate;‏ 14 במאי 1739 – 7 במרץ 1838) היה מטיף, חקלאי ומדינאי אמריקאי מסטרטהאם, ניו המפשייר. הוא שירת מטעם ניו המפשייר בקונגרס הקונטיננטלי ולאחר מכן בסנאט ובבית הנבחרים של ארצות הברית.

ראשית חייו, חינוך, שירות וחקלאות

[עריכת קוד מקור | עריכה]

וינגייט נולד ב-14 במאי 1739 באמסברי, פרובינציית מפרץ מסצ'וסטס, והיה השישי מתוך שנים עשר ילדים. אביו (גם פיין) היה כומר שם. הוא סיים את לימודיו באוניברסיטת הרווארד ב-1759.

וינגייט הוסמך לכומר של כנסיית הקהילה ב-1763. הוא הפך לכומר בהמפטון פולס, פרובינציית ניו המפשייר. בשנת 1776 ויתר וינגייט על שירותו ועבר לסטרת'הם, שם החל לעבוד בחקלאות.

קריירה פוליטית

[עריכת קוד מקור | עריכה]

וינגייט נבחר לכמה קדנציות בבית הנבחרים של ניו המפשייר, והיה ציר לוועידה החוקתית של המדינה ב-1781.

בשנת 1788, הוא שימש כציר בקונגרס הקונטיננטלי. למרות הרקע שלו כמטיף, וינגייט הציע בהצלחה את המשכורות לשני הכמרים של הקונגרס הקונטיננטלי לקצץ ב-25%, כנראה בשל לפחות חלקית מהבעיות הכלכליות הבלתי נסבלות של הקונפדרציה. וינגייט היה תומך חזק לאשרור חוקת ארצות הברית, וכתב כדלקמן במרץ 1788:

מי שאוהבים את ארצם, ומכירים בצורה הטובה ביותר את המצב בו אנו נמצאים, הם הגיוניים ביותר בכורח אימוצו, ומתאמצים מאוד להשיג את הסוף.

ניו המפשייר מינתה אותו לסנאט הראשון של ארצות הברית, בו כיהן מ-4 במרץ 1789 עד 3 במרץ 1793. לאחר מכן הוא נבחר לבית הנבחרים של ארצות הברית, שם כיהן בין 4 במרץ 1793 ל-3 במרץ 1795.

בין 1789 ל-1794 התנהלו דיוני הסנאט האמריקני בחשאי, בו תמך וינגייט: "איך יופיעו כל העסקאות המקומיות הקטנות של אפילו המשפחה המוסדרת הטובה ביותר אם ייחשפו לעולם; והאם זה לא יחול על גוף גדול יותר?" הוא האמין שהסודיות מקדמת כבוד לסנאט: "להיות קצת יותר מחוץ לטווח הראייה יוביל לכבודו לדעת המדינה".

בזמן שהותו בסנאט, כיהן וינגייט בוועדה שניסחה את חוק המשפטים משנת 1789, שהקים את מערכת המשפט הפדרלית. הוא היה מאוכזב מכך שהצעת החוק "לא תתרחב לחלק עשירי מהסיבות שעלולות להגיע לבית המשפט הפדרלי על פי החוקה". תשע עשיריות הנותרות מהמקרים שהתעוררו על פי החוקה והחוקים של ארצות הברית הושארו לבתי המשפט במדינה להחליט. וינגייט הצביע נגד הצעת החוק, אך היא עברה.

קריירה שיפוטית, פרישה ואריכות ימים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שירותו הלאומי, שימש וינגייט כשופט עמית בבית המשפט העליון של ניו המפשייר בין השנים 1798 ל-1808. ברגע שהוא החליט, שינוי מחשבתי לא היה סביר. לפי תיאופילוס פרסונס, "היה חשיבות רבה לכך שהשופט וינגייט יגבש דעה נכונה לפני שהוא מביע אותה - כי לאחר מכן, החוק, ההיגיון והסמכות לא יועילו לשנות את דעתו."

עם מותו של ג'יימס מדיסון ב-1836, וינגייט משך תשומת לב על כך ששרד כל כך הרבה זמן. לפני מותו בגיל 98 ב-7 במרץ 1838, וינגייט היה אחד משני הנציגים היחידים ששרדו מהקונגרס הקונטיננטלי (יחד עם ג'ון ארמסטרונג הבן), והחבר האחרון ששרד מהקונגרס הראשון של ארצות הברית. במשך כמה שנים הוא היה הבוגר המבוגר ביותר של הרווארד. אשתו של וינגייט, יוניס, הייתה אחותו של שר החוץ של ארצות הברית טימותי פיקרינג, והיא מתה ב-1843, לאחר שעברה את רף המאה. בני הזוג וינגייט קבורים בבית הקברות בסטרת'הם.[1]

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיין וינגייט בוויקישיתוף

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]