פנס גג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפנס מעל כיפת בית הטבילה בפירנצה, מתוארך לשנת 1150.[1]
פנס בצורת כיפה על קתדרלת סביליה מהמאה ה-16, אנדלוסיה, ספרד
הכיפה העליונה של איה סופיה מהמאה ה-6 פועלת כפנס גג

פנס גג הוא רכיב אדריכלי להכנסת אור טבעי. פנסים אדריכליים הם חלק מגג גדול יותר ומספקים אור טבעי לחלל או לחדר שמתחת. בשימוש עכשווי זהו מבנה צוהר ארכיטקטוני.

באדריכלות הערב, פנס גג פירושו בדרך כלל רק גג של מבנה, אבל יש לו משמעות מיוחדת באדריכלות ההודית (אנ') (בעיקר בודהיסטית, ונמתחת אל תוך מרכז אסיה ומזרח סין), שם הכוונה לגג דמוי כיפה המורם על ידי סטים של ארבע קורות ישרות המונחות זו מעל זו, "מסודרות בריבועים מצטמצמים", ומסתובבות עם כל סט. בדרך כלל "פנס" כזה סגור ואינו מספק אור כלל.[2]

המונח פנס גג משמש לעיתים לתיאור מנורות על גגות מוניות ביפן, שנועדו לשקף את המורשת התרבותית של עששית נייר יפניים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפנס המזוגג פותח בימי הביניים. פנסי גג של בנייה וזכוכית שימשו באדריכלות הרנסאנס, כמו בקתדרלות עיקריות. בצרפת ובאיטליה של המאה ה-16 החלו להשתמש באורנז'רי, צורה מוקדמת של מבנה חממה עם חלונות גבוהים וחלק גג מזוגג לחורף עצי הדר וצמחים אחרים באקלים לא ממוזג.

פנסי גג שלאחר הרנסאנס היו עשויים מעץ וזכוכית ולעיתים קרובות היו נוטים לדלוף.

בתחילה, עם מסגרת עץ במאות ה-18 וה-19, חלונות גג הפכו לפופולריים עוד יותר בבנייה ממתכת עם הופעתן של חנויות לפח במהלך התקופה הוויקטוריאנית. כמעט כל הבתים העירוניים בשורה של סוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 הסתמכו על צוהר עם מסגרת מתכת כדי להאיר את חדר המדרגות הסגור שלו. בתי מגורים משוכללים יותר של התקופה גילו חיבה לפנס הגג, שבו עיצוב חלון התקרה הצנוע של הצוהר משוכלל לכיפות גג או מגדל מיניאטורי עם לוחות זכוכית.[3]

כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנסי גג מודרניים נהנים מהתקדמות בטכניקות זיגוג ואיטום, בתוספת פיתוח של זכוכית מבודדת (אנ') עם ביצועים גבוהים וחומרי איטום, המפחיתים אובדן אנרגיה ומספקים אטימות למים באותו אופן כמו חלונות גג רגילים. בדרך כלל, פנסי גג בנויים באמצעות עץ, UPVC או אלומיניום, או שילוב של חומרים אלה.

הם משמשים כמאפיין אדריכלי, ונבדלים מחלונות גג בייצור מסחרי בעיצובם המותאם אישית, ומספקים נופים ייחודיים לחיק הטבע. פנסי גג לבתי מגורים בנויים בדרך כלל באמצעות שילוב של מקטעים משולשים וטרפזים, המותאמים במסגרת UPVC או אלומיניום.[4] סגנונות אדריכליים מסורתיים מאפיינים את רוב פנסי הגג בבריטניה. בארצות הברית, שבה נעשה שימוש לעיתים קרובות במונח צוהר "מותאם אישית", סגנונות מודרניים של פנסי גג נפוצים גם בשפת הבניין.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Horn, Walter. "Romanesque Churches in Florence: A Study in Their Chronology and Stylistic Development". The Art Bulletin. Vol. 25, No. 2 (Jun., 1943), pp. 112-131.
  2. ^ Rowland, Benjamin, The Art and Architecture of India: Buddhist, Hindu, Jain, 1967 (3rd edn.), pp. 173, 194, Pelican History of Art, Penguin, ISBN 0140561021
  3. ^ "Skylights & Roof Lanterns". Archived from the original on 2008-10-19.
  4. ^ "Roof Lanterns, Pyramid & Octagonal". Duplus. Retrieved 2021-01-20.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פנס גג בוויקישיתוף