פסו פלומה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פסו פלומה
Peso Pluma
לידה 15 ביוני 1999 (בן 24)
מקסיקומקסיקו ספופן, חליסקו, מקסיקו
שם לידה חסן אמיליו קבנדה לאיה
שם במה פסו פלומה
מוקד פעילות מקסיקו
תקופת הפעילות מ-2020
סוגה corridos tumbados עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית, ספרדית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה
בן או בת זוג Nicki Nicole (20232024) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה Grammy Award for Best Regional Mexican Music Album (including Tejano) (2024) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פסו פלומהספרדית: Peso Pluma; נולד ב-15 ביוני 1999), ששמו האמיתי הוא חסן אמיליו קבנדה לאיה (בספרדית: Hassan Emilio Kabande Laija), הוא מוזיקאי מקסיקני.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא נולד ב-15 ביוני 1999, בעיר ספופן שבמדינת חליסקו במקסיקו. הוא הפגין תשוקה למוזיקה בגיל צעיר ולמד לנגן בגיטרה כשהיה נער, בעיקר באמצעות הדרכות מקוונות הזמינות ביוטיוב. את חוויותיו המוקדמות עם מוזיקה תיעד ביומן, שלאורך זמן, התפתח למחברת כתיבת שירים. הוא מכיר בכך שכתיבת שירים הפכה עבורו לפעילות טיפולית, מדיום שדרכו הוא מסוגל לבטא את רגשותיו ולשפר את כישוריו המוזיקליים.[1]

המסע המקצועי של פסו פלומה בתעשיית המוזיקה החל בשנת 2020, עם שיתופי פעולה בולטים עם בן דודו, רוברטו "טיטו" לאיה גרסיה, שמוכר גם בשם טיטו דאבל פי. השותפות שלהם הניבה שני אלבומי הופעה, שנקראו Disco en Vivo שיצא בפברואר 2020 ו-Disco en Vivo, Vol. 2 שיצא ביולי 2020.[2] אלבומים אלה סקרו את ההופעות החיות של פסו פלומה ברחבי חליסקו, ויצאו תחת חברת התקליטים העצמאית – "אל קרטל דה לוס אנחלס".

באותה השנה, פסו פלומה הוציא את אלבום האולפן הראשון שלו בשם Ah y Qué? באפריל, שכלל 12 רצועות ושיתופי פעולה עם אמנים כמו אל צ'ופרו, לאלו רייס, וחורחה מוראלס אל ג'ילגוארו. הקריירה המוזיקלית שלו עשתה קפיצת מדרגה משמעותית בשנת 2021 עם יציאת אלבום האולפן השני שלו Efectos Secundarios. עם זאת, הייתה זו שנת 2022 שסימנה נקודת מפנה בקריירה שלו עם יציאת הסינגל "El Belicón" לצד ראול וגה. הסינגל זכה להצלחה מסחרית, מכר 480,000 יחידות וקיבל תואר של שיר פלטינה 8× (לטיני) על ידי איגוד תעשיית ההקלטות האמריקאי. בעקבות הצלחה זו, הוא הוציא מיני אלבום בשם Sembrando ודואט שנוי במחלוקת "Siempre Pendientes" עם תואר של שיר פלטינה מחומשת (לטיני) עם לואיס אר קונריקס, שנכנס למצעד בילבורד גלובל 200.

שיתופי הפעולה שלו התרחבו לאמנים אחרים כמו נתנאל קאנו שאיתם הוציא את הרצועות "AMG" ו-"PRC", שהפכו ללהיטים גדולים בקהילת המוזיקה הלטינית, במיוחד בפלטפורמת המדיה החברתית טיקטוק.[3][4] רצועות אלו הופיעו בבילבורד הוט 100, והגבירו את הפופולריות של פסו פלומה עוד יותר. רגע היסטורי בקריירה שלו הגיע באפריל כשפסו פלומה ואזלבון ארמדו הוציאו את "Ella Baila Sola", השיר המקסיקני האזורי הראשון שהגיע לעשירייה הפותחת של בילבורד הוט 100, ובסופו של דבר הגיע למקום הרביעי. למרות הקריירה המצליחה שלו, פסו פלומה התמודד עם אתגרים, כמו ביטול מופע בטיחואנה עקב איומי מוות.[5]

פסו פלומה צפוי להופיע בטקס פרסי המוזיקה של בילבורד לשנת 2023, שיתקיים ב-19 בנובמבר 2023.[6]

סגנון מוזיקלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסגנון המוזיקלי הייחודי של פסו פלומה, שמאופיין כמוזיקת קורידו (אנ') לטינית אורבנית, תרם משמעותית להחייאת אלמנט הקורידו במוזיקה המקסיקנית. השילוב הזה הזה מיקם אותו כאמן המושמע ביותר בפלטפורמות הסטרימינג במקסיקו.[7]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרס קטגוריה עבודה מועמדת תוצאה סימוכין
2024 פרס גראמי אלבום המוזיקה המקסיקנית הטוב ביותר (כולל טחאנו) Génesis זכייה [8]
2023 פרסי הווידאו קליפים של MTV האמן החדש הטוב ביותר מועמדות
הלטיני הטוב ביותר "Ella Baila Sola" (עם אזלבון ארמדו) מועמדות
שיר הקיץ "La Bebe" (עם Yng Lvcas) מועמדות
2023 פרסי המוזיקה של בילבורד האמן החדש המוביל מועמדות [9]
האמן הלטיני המוביל מועמדות
הזמר הלטיני המוביל מועמדות
האלבום הלטיני המוביל Génesis מועמדות
השיר הלטיני המוביל "Ella Baila Sola" (עם אזלבון ארמדו) זכייה
"La Bebe" (עם Yng Lvcas) מועמדות
2023 פרסי המוזיקה של MTV אירופה המופע החדש הטוב ביותר בהמתנה [10]
האמן הלטיני הטוב ביותר בהמתנה
2024 פרס בחירת הקהל הזמר הלטיני של השנה מועמדות [11]
האמן החדש של השנה מועמדות
שיר שיתוף הפעולה של השנה "Ella Baila Sola" (עם אזלבון ארמדו) מועמדות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פסו פלומה בוויקישיתוף

אינסטגרם: https://www.instagram.com/pesopluma?igshid=OGQ5ZDc2ODk2ZA==

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Griselda Flores, Corridos Artist Peso Pluma on His Quest for Global Domination: ‘I’m Up for the Challenge’, Billboard, ‏23 במרץ 2023 (באנגלית)
  2. ^ Condé Nast, Quién es Peso Pluma, el mexicano que hace historia en las listas de éxito, GQ, ‏17 באפריל 2023 (בספרדית)
  3. ^ Xander Zellner, Hot 100 First-Timers: Gabito Ballesteros, Peso Pluma & Natanael Cano Arrive With ‘AMG’, Billboard, ‏1 בפברואר 2023 (באנגלית)
  4. ^ The Success of Corridos Tumbados, How Music Charts, ‏18 באפריל 2023 (באנגלית)
  5. ^ Mayorquin, Orlando (2023-09-21). "Peso Pluma Cancels Tijuana Concert After Threats". The New York Times (באנגלית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2023-10-29.
  6. ^ Griselda Flores, Peso Pluma Set to Perform at the 2023 Billboard Music Awards, Billboard, ‏2023-11-06 (באנגלית אמריקאית)
  7. ^ Alfonso Rodríguez | El Sol de Sinaloa, ¿Quién es Peso pluma? El cantante al que acusan de apología del narco en Culiacán, El Sol de Sinaloa | Noticias Locales, Policiacas, sobre México, Sinaloa y el Mundo (בספרדית)
  8. ^ 2024 GRAMMY Nominations: See The Full Winners & Nominees List | GRAMMY.com, grammy.com
  9. ^ Paul Grein, Taylor Swift Leads Finalists for 2023 Billboard Music Awards: Full List, Billboard, ‏26 באוקטובר 2023 (באנגלית)
  10. ^ Paul Grein, Jung Kook, The Kid LAROI, Sabrina Carpenter & More Set to Perform at 2023 MTV EMAs, Billboard, ‏17 באוקטובר 2023 (באנגלית)
  11. ^ Taylor Swift, 'Barbie' and 'Grey's Anatomy' Score at 2024 People's Choice Awards: See the Full List of Winners, Peoplemag (באנגלית)