פרנץ סומבטהיי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרנץ סומבטהיי
Szombathelyi Ferenc
פרנץ סומבטהיי
פרנץ סומבטהיי
פרנץ סומבטהיי
לידה 17 במאי 1887
גיור, האימפריה האוסטרו-הונגרית האימפריה האוסטרו-הונגריתהאימפריה האוסטרו-הונגרית
הוצאה להורג 4 בנובמבר 1946 (בגיל 59)
פטרוברדין, וויבודינה, הרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביה יוגוסלביהיוגוסלביה
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות הצבא האוסטרו-הונגרי
צבא ממלכת הונגריה.
תקופת הפעילות 19021944 (כ־42 שנים)
דרגה קולונל-גנרל
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם הראשונה
מלחמת העולם השנייה
עיטורים
צלב הברזל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרנץ סומבטהייהונגרית: Szombathelyi Ferenc; ‏22 בדצמבר 1890, גיור, האימפריה האוסטרו-הונגרית4 בנובמבר 1946, פטרוברדין, הרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביה) היה קולונל-גנרל הונגרי אשר כיהן בין 1941 ל-1944 כראש המטה הכללי של צבא ממלכת הונגריה. סומבטהיי אישר את ביצוע הטבח בדרום באצ'קה[1] ב-1942. לאחר מלחמת העולם השנייה נשפט, הורשע והוצא להורג על ידי כיתת יורים בגין פשעי המלחמה.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרנץ סומבטהיי נולד בגיור. ב-1902 החל בלימודיו באקדמיה הצבאית ההונגרית "לודוויקה"(אנ') וב-1906, לאחר סיומם, הוצב ברגימנט רגלים. בהמשך, נשלח ללימודים באקדמיה צבאית בווינה. במהלך מלחמת העולם הראשונה הוצב בטרנסילבניה. לאחר המלחמה שירת בשורת תפקידים במטה הכללי ההונגרי, וב-1922 הועלה לדרגת לוטננט קולונל. ב-1938 מונה לסגן ראש המטה הכללי ההונגרי, וב-1939 מונה למפקד הקורפוס ה-8 של הצבא. במהלך מבצע ברברוסה פיקד על ארמיית הקרפטים ההונגרית אשר צורפה לקבוצת ארמיות דרום של הוורמאכט. ב-6 בספטמבר 1941 מונה על ידי מיקלוש הורטי לראש המטה הכללי ההונגרי. לסומבטהיי היה עניין בשימור הכוחות של צבא הונגריה, ולכן השתהה בשיגור הכוחות. עם זאת, באפריל 1942 נאלץ לשלוח את הארמייה השנייה לחזית המזרחית.[2][3]

הטבח בדרום באצ'קה ואחריתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הטבח בדרום באצ'קה

בינואר 1942, בתגובה לדיווחים על פעילות מוגברת של כוחות הפרטיזנים של טיטו ושל צ'טניקים באזור באצ'קה, הורה סומבטהיי לגנרל פרנץ פקטהלמי-ציידנר לשגר כוחות לאזור ולהשליט סדר. פעילות הכוחות באזור הפכה לטבח באזרחים, והאירוע נודע כטבח בדרום באצ'קה.

במרץ 1944, לאחר מבצע מרגרטה שבמהלכו נכבשה הונגריה על ידי גרמניה הנאצית, הודח סומבטהיי מתפקידו והושם במעצר בית. באוקטובר נעצר של ידי השלטונות וגורש לגרמניה. עם סיום המלחמה נשבה על ידי כוחות צבא ארצות הברית ובהמשך הועבר להונגריה. ב-1946 נשפט בבודפשט על פשעי מלחמה ונדון למאסר עולם. בהמשך, הוסגר ליוגוסלביה, ושם נשפט, הורשע ונידון למוות. ב-4 בנובמבר 1946 הוצא להורג על ידי כיתת יורים. ב-1994 ביטל בית המשפט העליון ההונגרי את גזר הדין מ-1946 וזיכה את סומבטהיי מכל אשמה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרנץ סומבטהיי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אודות השואה - יוגוסלוויה, באתר יד ושם.
  2. ^ פרנץ סומבטהי, באתר mek.niif.hu (בהונגרית).
  3. ^ פרנץ סומבטהי, באתר www.generals.dk (באנגלית).