פרנץ קסאבר פיבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרנץ קסאבר פיבר
Franz Xaver Fieber
לידה 1 במרץ 1807
פראג עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 22 בפברואר 1872 (בגיל 64)
חרודים, צ'כיה עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי בוטניקה,אנטומולוגיה
מקום מגורים גרמניה
מקום לימודים האוניברסיטה הטכנית הצ'כית בפראג עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
חקר פשפשאים וחגבאים באזור הים התיכון
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרנץ קסָאבר פִיבֶּרגרמנית: Franz Xaver Fieber‏; 1 במרץ 1807 - 22 בפברואר 1872) היה בוטנאי ואנטומולוג גרמני, אחד האנטומולוגים המפורסמים של המאה ה-19. תרם רבות לסיווג הראשוני של סוגי הפשפשאים וחגבאים באזור הים התיכון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד לפרנץ אנטון פיבר ומריה אנה הנסל. בין השנים 1824-1828 למד כלכלה, מדעים ושפות באוניברסיטה הטכנית של צ'כיה בפראג. החל לעבוד ככלכלן עבור הממשל ולאחר מכן שופט (magistrate) בצ'רודים שבבוהמיה. בתחילת דרכו העדיף פיבר לעסוק בבוטניקה ואיורים של עבודות פאוניסטיות. ב-1832 החל להעמיק את מחקריו בתחום האנטמולוגיה, בעיקר של פשפשאים וחגבאים. עבודתו החשובה ביותר היא על הפשפשאים שפורסמה בחלקים בין שנים 1860 ל-1870, בעבודה זו תיאר כ-200 מינים חדשים למדע והציג את הבסיס למיון סוגים באזור הים התיכון.

לאחר מותו אוסף החרקים שלו נרכש על ידי Lethierry, Lucien François ולאחר מותו של טיירי נרכש על ידי Noualhier, Martial Jean Maurice. נולהיר נהג לסחור רבות עם המינים שרכש, במיוחד עם Jean Baptiste Auguste Puton. בסופו של דבר רוב הטייפים שתיאר למדע הגיעו למוזיאון MNHN בפריז.

הוא היה פעיל גם בתחום חקר הצמחים. בשנת 1836 הוא פרסם ביחד עם פיליף מקסימיליאן אופיץ ובוטנאים נוספים ספר שמתאר את הצמחים של בוהמיה.

מכתביו המפורסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Synopsis der europäischen Orthopteren ‏ (1854)
  • Die europäischen Hemiptera ‏ (1860)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרנץ קסאבר פיבר בוויקישיתוף