ג'אראס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף צ'אראס)
ג'אראס ארוז כמקלות וכדורים

ג'אראס הוא חומר המופק מצמח הקנאביס והוא נפוץ בעיקר בצפון הודו. המיצוי התפשט לארצות מזרח אפריקה וצפון אמריקה, פקיסטן ונפאל. החומר הוא נגזרת מעובדת ביד של צמח הקנאביס הידוע על כל זניו, ועשוי מהשרף החזק היוצא ממנו. הגידול של הצמח הוא פראי ונפרס על שטחים נרחבים. ייצור החומר נעשה ברובו לצורך מכירה, ומהווה מקור הכנסה למקומיים.

הג'אראס נחשב לחומר מרוכז יחסית בחומרי הקנאביס, והוא אסור בשימוש ובמסחר ברוב מדינות העולם, כולל ישראל, בה הוא אסור על פי פקודת הסמים המסוכנים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בג'אראס נעשה שימוש בכל חלקי הודו כבר לפני אלפי שנים לצרכים דתיים ורפואיים. אזור מדינת הימאצ'ל פרדש של היום, בצפון הודו, היה ידוע במשך שנים ועד ימינו כאזור שבו גדל הצמח באיכות הגידול הגבוהה ביותר. בתחילת תקופת שלטון האימפריה הבריטית, הג'אראס היה נמכר במרפאות ממשלתיות ביחד עם אופיום. החומר היה ועדיין חלק בלתי נפרד וחשוב בטקסים שונים של דתות ההינדואיזם, כגון לצורך עבודתם האלילית של שיווה ווישנו. הדרך המסורתית לעישון הג'אראס היא בעזרת צ'ילום, מעין מקטרת הודית.

הג'אראס נאסר למכירה בהודו בשנות השמונים תחת לחצים פוליטיים חיצוניים שונים, ופסקי דין נוקשים הוטלו על אנשים שהחזיקו את החומר, וניתנו עונשים של 10 שנים ויותר על כך. כיום, האיסור בחוק על החזקה עדיין קיים, אך מידת האכיפה וחומרת הענישה הופחתה. זאת אף על פי שעל הברחה וסחר בסם עדיין מוטלים לעיתים עונשים כבדים.

על אף האיסור, הג'אראס עדיין מאוד פופולרי בקרב אחוז נכבד מתושבי הודו, בעיקר בין אנשי הדת ההינדים ומאמיניהם. אנשי דת הינדים (ובעיקר סדהו, הנזירים ההינדים המבצעים טקסי מדיטציה מיסטיים), עדיין צורכים את החומר ללא חשש תחת הסיבה המקובלת שהחומר הוא חלק בלתי נפרד מקיום טקסי הדת, ובמקרים כאלה לרוב אנשי החוק ובתי המשפט מעלימים עין או מאשרים זאת, למרות אי קיום תקנה או סעיף בחוק המתירים את הדבר.

דרך הייצור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשונה מהחשיש, שמיוצר על ידי נפה ומכות או על ידי טכניקת קרח ומים, הג'אראס, כלומר השרף של הקנאביס, נאסף מן הצמח כולו. איסוף השרף מתבצע באמצעות שפשוף הצמח בין שתי הידיים במהלכו נדבק השרף לידיים. כתוצאה מאופן האיסוף, הג'אראס רך יותר מהחשיש.

גורמי סיכון[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בעיות הגייניות עקב ייצור החומר בעזרת כפות הידיים.
  • מכיוון שהחומר מגיע אל הקונה לאחר עיבוד, קשה לדעת ממה הוכן הג'אראס ובמקרים רבים מעורבים בהכנה חומרים זולים אשר מגדילים את נפח החומר אך אינם קנאביס נקי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא בריאות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.