צבופיתסיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןצבופיתסיה
גולגולת צבופיתסיה
גולגולת צבופיתסיה
תקופה
אמצע מיוקן 13.8–11.8 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: פרימטים
תת־סדרה: בעלי אף יבש
משפחה: סאקיים
סוג: צבופיתסיה
מין: Cebupithecia sarmientoi
שם מדעי
Cebupithecia
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צבופיתסיה (שם מדעי: Cebupithecia) הוא סוג נכחד של קוף דרום אמריקאי ממשפחת הסאקיים, שחי באמצע תקופת המיוקן שלפני 13.8 עד 11.8 מיליון שנה מהיום. המאובנים שלו התגלו בקולומביה בתצורות של לה ונטה (אנ') שבוילה ובטולימה סמוך לאזור המכונה "מיטת הקופים", בה התגלו מספר מאובני קופים. הסוג הוגדר ב-1950 והוא כולל מין אחד - Cebupithecia sarmientoi.

פרימט זה דמה במראהו לקפוצ'ין או לקוף לילה - דורוקולי, אך היה קרוב יותר לקופי הטיטי והסאקי וייתכן שהיה ראשון הסאקיים. הוא היה קטן יחסית לקרוביו המודרניים והגיע עד למשקל 2.2 קילוגרם בממוצע. הוא היה בעל שיניים טוחנות שטוחות רחבות, חותכות בינוניות בגודלם וניבים חדים שעבר ביניהם רווח קטן משאר השיניים. הוא היה בעל צוואר ארוך יחסית וזנב עבה שהתאים לאיזון על עצים.

לא ברור איך נע יונק זה, אך ייתכן שהוא קפץ בין הענפים במהירות וזריזות יותר מהסאקי המודרני, החסר זנב, ודמה יותר לקפוצ'ין בתנועות אלה. הוא היה אוכל-כול שאכל מזון מהחי ומהצומח, אך בעיקר ניזון מפירות היער. הזנב העבה שלו לא היה יכול לאחוז בענפים כמו קופים רבים מאמריקה, אך הוא היה גמיש ותופסני יותר מקופי העולם הישן.

הקוף הקדום התגלה בשטח המכונה "מיטת הקופים", בה התגלו מספר רב מאוד של מאובני קופים דרום אמריקאים בכמות גדולה. בין השאר נמצאו לידו הקופים הבאים: דורוקולי מהמין Aotus dindensis, קופי סנאי מהמינים Saimiri annectens ו-Saimiri fieldsi‏, Micodon‏, Mohanamico ו-Stirtonia. קופים אלה חיו באקלים הג'ונגלים של אגן האמזונאס ואגן האורינוקו ורוב זמנם חיו בין העצים הגבוהים ביער.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צבופיתסיה בוויקישיתוף
  • צבופיתסיה, באתר GBIF (באנגלית)