קדחת הבהרות בישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קדחת הבהרות היא שם של קבוצת מחלות זיהומיות, הנגרמות על ידי חיידקי רִיקֶצְיָה. מבין המחלות שבקבוצה, נפוצה בישראל קדחת הכתמים הים תיכונית אשר שכיחה בעיקר באזור צפון השרון (בטווח היישובים הבאים: חדרה, בנימינה - גבעת עדה, אור עקיבא, פרדס חנה כרכור והסביבה). רוב ההדבקויות בה מתרחשות בעונת הקיץ אך גם בשאר עונות השנה יש הנדבקים ממנה. בשנות המנדט הבריטי ובמהלך העלייה ההמונית רוססו ב-DDT מיטלטליהם של יוצאי אירופה, הפליטים והעקורים, ששהו בגטאות, וממחנות הריכוז, העבודה, ההשמדה, והמעצר כדי למנוע מגפת טיפוס בישראל.

המחלה עלולה להיות קטלנית בקרב מבוגרים ומדוכאי מערכת חיסונית. היא מועברת לבני אדם על ידי עקיצת קרצייה, שהייתה על כלב נגוע. הכלב הוא הנשא של החיידק ואינו מפתח מחלה. המחלה אינה מועברת מאדם לאדם ואינה מדבקת.

במקרה של המצאות קרצייה על העור יש להוציאה באמצעות פינצטה ולא עם האצבעות, היות שקיים סיכוי שהקרצייה תמעך ויישארו חלקים ממנה הנושאים את החיידק בתוך העור.

תסמינים, סימנים וסיבוכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

התסמינים מופיעים כ-14–21 יום לאחר ההדבקה:

כעבור עוד 3–7 ימים מופיעות בעור בהרות (ומכאן שם המחלה) - כתמים קטנים, אדומים ובהירים, בעלי צורה לא סדירה. הפריחה עלולה לכסות את כל הגוף, אך על פי רוב היא מוגבלת לפנים ולכפות הידיים והרגליים. הפריחה נמשכת שישה עד שבעה ימים.

המחלה עשויה לשכוך בעצמה בשבוע השלישי למחלה, אך עלולים להתפתח סיבוכים:

טיפול ומניעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בימינו ניתן לטפל בטיפוס הבהרות בעזרת אנטיביוטיקה וטיפול תומך.

ישנה חשיבות רבה להגברת המודעות והעירנות למניעת המחלה על ידי טיפול בבעלי-חיים. מומלץ לבצע טיפול סביבתי, בעיקר במקומות המרבץ של בעלי החיים, באמצעות תכשירים מיוחדים. כמו כן כדאי לשמור על הגיינה אישית לאחר טיול במקומות נגועים וכיבוס הבגדים והמצעים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין השנים 19161918 השתוללה המגפה באזור צפת. הד"ר אברהם חיים גרין עסק במלחמה בטיפוס הבהרות באזור צפת, וגם נפטר ממחלה זו[1].

ב-1925 התפרצה המחלה בבאר טוביה[2] ב-1926 התחרשו מקרים בודדים של המחלה בנהלל[3] ב-1950 המחלה התפשטה בתל אביב[4] ב-1968 שבעה ילדים מהעיר באשדוד חלו במחלה[5] ב-1977 שלושה מקרי טיפוס התגלו בחיפה[6]

בשנת 1999 הזמר מאיר אריאל נפטר לאחר שחלה במחלת קדחת הבהרות, לאחר שאובחן בטעות כחולה בשפעת. באוקטובר 2017 נפטר נער בן 15 מהמחלה[7].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.