קומסומולסקאיה פראבדה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Internet-news-reader.svg קומסומולסקאיה פראבדה
Комсомольская Правда
K pravda logo.svg
תדירות יומית
פורמט טבלואיד (כיום)
ברודשיט (בתקופת ברית המועצות)
מו"ל קומסומולסקאיה פראבדה עריכת הנתון בוויקינתונים
עורך ראשי ולדימיר סונגורקין
תאריכי הופעה 24 במאי 1925 – הווה (96 שנים)
שפה רוסית
מערכת מוסקבה עריכת הנתון בוויקינתונים
תפוצה 660,000 (מרץ 2008)
מדינה ברית המועצות, רוסיה
ISSN 0233-433X, 1563-6372
www.kp.ru
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית OOjs UI icon info big.svg

קוׂמסוׂמוׂלְסְקַאיה פְרַאבְדהרוסית: Комсомольская правда, מילולית: אמת הקומסומול) הוא עיתון יומי רוסי בפורמט טאבלואיד[1], שנוסד ב-13 במרץ 1925 ויוצא לאור מאז 24 במאי 1925. משנות ה-90 הוא אחד העיתונים הנפוצים ביותר ברוסיה.

משנת הקמתו ועד 1990 שימש העיתון כביטאונה הרשמי של תנועת הקומסומול, תנועת הנוער של המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות. בדצמבר 1990 העיתון הופרט ונמכר לאיש העסקים גריגורי בירוזקין. העיתון מהווה חלק מקבוצת "קומסומולסקאיה פראבדה" הכוללת גם אתר אינטרנט, תחנת רדיו ובעבר כללה גם ערוץ טלוויזיה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העותק של 23 במאי 1930
בול סובייטי, הכיתוב מציין 50 שנה להקמת הקומסומולסקאיה פראבדה

בזמן העידן הסובייטי, הקומסומולסקאיה פראבדה היה עיתון שהיה נפוץ בכל הרפובליקות של ברית המועצות והיה כלי רשמי של הוועד המרכזי של הקומסומול. העיתון הודפס לראשונה ב-24 במאי 1925 בהוצאה של 31,000 עותקים, לאחר שהוחלט על הקמתו במושב ה-13 של המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות שנערך כמה ימים לפני כן.

הקומסומולסקאיה פראבדה החל כשופרה הרשמי של הקומסומול, תנועת הנוער של המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות. כאחד כזה, קהל היעד שלו כלל אוכלוסייה בגילאי 14 עד 28, ילדי ההורים שחברים במפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות, שקראו בדרך כלל את הפראבדה. העיתון התמקד בכתבות על מדע והרפתקאות יחד עם לימוד ערכיה של המפלגה הקומוניסטית. באותה תקופה, לעיתון הוענק פעמיים עיטור הדגל האדום של העמל (1950,1957), עיטור לנין (1930), עיטור מהפכת אוקטובר (1975), ועיטור המלחמה הפטריוטית (1945).

תפוצת הקומסומולסקאיה פראבדה הגיעה לשיאה ב-1990 כאשר תפוצתה הגיעה לכמעט 22 מיליון עותקים יומיים.[2] ב-2001 העיתון היה העיתון התשיעי בתפוצתו בכל אירופה עם תפוצה של 785,000 עותקים.[3] העיתון היה העיתון הנמכר ביותר ברוסיה ב-2006 עם תפוצה של בין 700 אלף עותקים ל-3.1 מיליון עותקים.[1] במרץ 2008 תפוצת העיתון הייתה 660,00 עותקים[4] והעיתון הכי נקרא במדינה. הגרסה הדיגיטלית של העיתון הייתה אתר האינטרנט הכי פופולרי במדינה באותה שנה.[5]

עיתונים וכתבי עת דומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר עיתונים דומים, אך עצמאיים פועלים בשם דומה במדינות אחרות בחבר המדינות:

  • בלארוס - "קומסומולסקאיה פראבדה ובלארוסיי" (קומסומולסקאיה פראבדה בבלארוס)
  • מולדובה - "קומסומולסקאיה פראבדה ומולדובה" (קומסומולסקאיה פראבדה במולדובה)
  • קזחסטן - "קומסומולסקאיה פראבדה וקזחסאנה" (קומסומולסקאיה פראבדה בקזחסטן)
  • אוקראינה - "קומסומולסקאיה פראבדה ואוקראיניה" (קומסומולסקאיה פראבדה באוקראינה)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "Gazprom Snaps Up Best-Selling Tabloid". The Moscow Times. 22 בנובמבר 2006. בדיקה אחרונה ב-22 באוקטובר 2008. 
  2. ^ "The Press in Russia". BBC Monitoring. 16 במאי 2008. בדיקה אחרונה ב-16 במאי 2008. 
  3. ^ Adam Smith (15 בנובמבר 2002). "Europe's Top Papers". campaign. בדיקה אחרונה ב-5 בפברואר 2015. 
  4. ^ Adam Smith (15 בנובמבר 2002). "Europe's Top Papers". campaign. בדיקה אחרונה ב-5 בפברואר 2015. 
  5. ^ Cecilia von Feilitzen; Peter Petrov (2011). "Some Comments on Media Typology, Media Preferences and Cultural Identity in Stockholm and St. Petersburg". in Cecilia von Feilitzen; Peter Petrov. Use and Views of Media in Sweden & Russia. Södertörns högskola. ISBN 978-91-86069-26-1. בדיקה אחרונה ב-28 בינואר 2015. 
Newspaper template.svg ערך זה הוא קצרמר בנושא עיתונים ובנושא רוסיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.