לדלג לתוכן

קזהקריינר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קזהקריינר
Käsekrainer
מאכלים
סוג נקניק קרניולי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קזהקריינרגרמנית: Käsekrainer) הוא סוג של בריוורסט מעושן קלות המכיל חתיכות בשר חזיר חתוכות גס ו-10% עד 20% גבינה (למשל אמנטל) חתוכה לקוביות קטנות. הם נמכרים בכל רחבי אוסטריה בסניפי Würstelstand (מילולית "דוכן נקניקיות").[1] המוצר הוא סוג של נקניקיות קרניולן. קזהקריינר הומצא על ידי שני אנשים מאוסטריה עילית, השף הרברט שוך מבוכקירכן ופרנץ תאלהאמר בסוף שנות ה-60.[2]

הכנה וגרסאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן לבשל, לצלות בתנור או בגריל את הקזהקריינר. המקורי מוגש עם חרדל וחזרת טרייה חתוכה, סוגים אחרים עם חרדל וקטשופ, אפשר לפזר עליו גם אבקת קארי.

מנה פופולרית היא נקניקיית קזהקריינר בלחמנייה, שבה מוגשת הנקניקייה בחתיכה חלולה של לחם לבן עם חרדל או קטשופ. ה-Käsekrainer Bosna, הדומה לכריך, מכונה "קפקא" באזור לינץ.

אין לבלבל את קזהקריינר עם נקניקיית ברנר (Berner sausage), נקניקיית וינה (בגרמנית אוסטרית: פרנקפורטר) חתוכה לאורכה, ממולאת בגבינת אמנטלר ועטופה בקותל חזיר צלוי.

מחלוקת על השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2012 הודיעה סלובניה כי תבקש לקבל את שם המוצר "Krainer" (על שם קריין, השם הגרמני של אזור קרניולה בסלובניה) להיות מוגן על ידי האיחוד האירופי. זה היה גורם לשינוי שם הנקניקייה האוסטרית הזו. ב-15 ביוני 2012 הגיעו אוסטריה וסלובניה לפשרה. סלובניה יכולה לקבל את המונח "Kranjska Klobasa" מוגן על ידי האיחוד האירופי. אותן נקניקיות עדיין ניתן לקרוא באוסטריה "Krainer Wurst" או קזהקריינר.[3]

השימוש בניב וינאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בווינה, שבה קזהקריינר הוא מאכל פופולרי מאוד, על פי האגדה האורבנית,[4] נהוג להזמין בדוכני Würstelstand את: "a Eitrige mit an Schoafn, an Bugel und an 16er-Blech" (בדיאלקט גרמני וינאי: "קזהקריינר עם חרדל חריף, שולי כיכר לחם ופחית בירה אוטקרינגר"), השימוש בביטוי זה, שבמציאות לא שכיח בשפה הווינאית בפועל ומופיע במדריכי תיירים בתור ביטוי וינאי טיפוסי, יכול לרמוז על המשתמש כתייר.[4] [5] [6]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קזהקריינר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Fast Food: Echt fett. Was ist "gesünder"? Burger, Burenwurst, Kebab oder Käsekrainer? (אורכב 27.12.2014 בארכיון Wayback Machine), Profil #38/2007, p. 118.
  2. ^ "Wir sind die Erfinder der Original-Käsekrainer". Accessed on 31 December 2018.
  3. ^ Kompromiss im Käsekrainer-Streit, ORF 15 June 2012, accessed on 29 August 2012.
  4. ^ 1 2 Winter, Christoph: Die Eitrige. Der gute Benimm am Würstelstand, Der Standard 11 July 2006. Accessed on 29 August 2012.
  5. ^ Alois Maria Simcha alias Dr. Seicherl: Heiß und fettig, Evolver. Die Netzzeitung., 25 March 2010. Accessed on 29 August 2012.
  6. ^ Sedlaczek, Robert: Das 16er Blech macht Karriere, Sedlaczek am Mittwoch, Wiener Zeitung 13 March 2007, accessed on 29 August 2012.