קידוח קולה (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קידוח קולה
Кольская сверхглубокая
בימוי Arseny Syuhin עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים מילנה רדולוביץ'
ניקיטה דיובבאנוב
קיריל קובבאס
ואדים דמצ'וג
סרגיי איוואניוק
ניקולאי קובבאס
איליה איליניך
ויקטור ניזובוי
ארטיום צוקאנוב
יבגני צ'רקשין
צילום Hayk Kirakosyan עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רוסיהרוסיה רוסיה
חברה מפיצה שירותי ADS עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 16 במרץ 2022 עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מותחן, סרט אימה, סרט מדע בדיוני, body horror film עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 150,000,000 רובל
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קידוח קולהרוסית: Кольская сверхглубокая) הוא סרט אימה פנטזיה רוסי בבימויו של ארסני סיוחין, המספר על ירידתה של קבוצת אנשים לבאר העמוקה ביותר על פני כדור הארץ. הסרט הוקרן בבכורה ב-18 באוקטובר 2020 בפסטיבל הסרטים הבינלאומי של סיטג'ס (קטלוניה, ספרד). הקרנת הבכורה הרוסית התקיימה ב-4 בנובמבר 2020.[1]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"הבאר הסופר-עמוקה של קולה" היא המתקן הסודי הגדול ביותר במדינה. בשנת 1984, בעומק של יותר מ-12 קילומטרים, הוקלטו צלילים בלתי מוסברים, הדומים לצרחות ולגניחות של אנשים רבים - לאחר אירועים אלה, האובייקט נסגר. צוות מחקר קטן של מדענים וצבא יורד למחתרת כדי לגלות איזה סוד מסתתר בבאר העמוקה ביותר בעולם. מה שמצאו מייצג את האיום הגדול ביותר שניצבה האנושות. עכשיו העתיד של כל העולם בידיהם."

מאפיינים אמנותיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמקורות להשראה, היוצרים השתמשו בסרטים כמו היצור[2], הנוסע השמיני, סיוט בקצה האופק וגם לסדרת המשחקים "שטח מת" ו"האחרון מאיתנו" בעיצוב מפלצות, כמו גם בהסבר על מקורם. ראוי לציין כי אגדת קידוח קולה צולמה בעבר בסרט האימה האמריקאי "אימה בעומק של 9 מייל".

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקן דמות
מילנה רדולוביץ' אנה פיודורובה, פרופסור-אפידמיולוגית
ניקיטה דיובבאנוב ניקולאי, מהנדס
קיריל קובבאס פיוטר, סגן ראש התחנה
ואדים דמצ'וג גריגורייב, ראש התחנה
סרגיי איוואניוק מיחייב
ניקולאי קובבאס יורי בוריסוביץ', אלוף-משנה במודיעין הצבאי
איליה איליניך
ויקטור ניזובוי אבא, פסל
ארטיום צוקאנוב
יבגני צ'רקשין

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט צולם על ידי TrioFilm, שקיבלה הן מימון ממועצת קרן הקולנוע הרוסי והן הלוואה בעקבות תוצאות התחרות השנייה של פרויקטים בקטגוריית הפקת הסרטים הלאומית בשנת 2019, בין היתר 20 פרויקטים אחרים של ארגונים שאינם כלולים במספר חברות הסרטים הלאומיות ומנהיגי תעשיית הקולנוע המקומית. הפרויקט הוערך על ידי קבוצת העבודה של מועצה המומחים של "קרן הקולנוע" ב-19 בנובמבר 2019.[3] הפרויקט הקודם של האולפן, "חסר הבית", קיבל מקרן הקולנוע 35 מיליון רובל, שהסתכמה ב-34% מתקציב הסרט.[4] לסרט הנוכחי, קרן הקולנוע כבר הקצתה סבסוד של 50 מיליון רובל ומימון להחזר של 25 מיליון.[5]

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסרט התרחשו על שפת ים ברנץ ליד הכפר טריברקה,[6] כמו גם במחוז מורמנסק במכרה בעיירה זאפוליארני (בעוד שהמכרה עצמו לא הפסיק לעבוד). עם זאת, בגרסה הסופית, הצילומים הללו כמעט לא נכללו.

בכל בוקר אספו אותנו כמה משאיות של KAMAZ, שהורידו את כל צוות ההפקה מתחת לקרקע. התמקמנו באחד המפלסים הראשונים מתחת לפני הקרקע, והעבודה נמשכה בעומק של אלף מטר. - המפיק אלכסנדר קלושקין

יוצרי הסרט הביאו "מעלית" ממוסקבה, ששימשה על הסט כתפאורה:

הבטחנו שלקהל תהיה את התחושה המלאה שמהרחוב תוכלו להיכנס לפיר נוטה, לנסוע דרכו ברכב, ולאחר שעברתם במעלית, לרדת מתחת לקרקע לעומק של 5,000 מטרים - מעצב ההפקה מרסל קלמגאמבטוב

כמו כן, הצילומים התרחש בביתן בשטח של 1200 מ"ר, שבשטחו הוקם "החלק התת-קרקעי" של האובייקט "קידוח קולה".[7] היוצרים ביקרו גם באתר האמיתי של קידוח קולה ואספו מידע ליצירת התסריט.[8]

שיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

טיזר לסרט פורסם ברשת ב-22 ביוני.[9] הטריילר המלא לסרט[10][11] הוצג ב-2 באוקטובר 2020.

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההקרנה הראשונה של הסרט התקיימה בפסטיבל הסרטים הבינלאומי של סיטג'ס (קטלוניה, ספרד) ב-18 באוקטובר 2020. הסרט הופץ לבתי הקולנוע ברוסיה ב-4 בנובמבר. כמו כן נחתמו הסכמים להפצת הסרט בארצות הברית, בריטניה, גרמניה, איטליה, יפן, דרום קוריאה ומספר מדינות אחרות ברגע שתתאפשר פתיחת בתי הקולנוע בהן.[12]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבורנו חובבי האימה, קולנוע ז'אנרי הוא תענוג צרוף: להתפעל ממפלצת, לחוות מתח, לפחד בסוף. נראה לי שהסרט לעיתים קרובות מדי מעכב את עצמו.

— אני חושב שיש שם כמה סצנות מגניבות: קטטה במעבדה, במערה, או כשאני זוחל מתחת למפלצת. אם הייתי בדרך, הייתי מוסיף עוד יותר. סרגיי טורצ'ילין, מפיק הסרט, התעקש שיראו אותי שרוף במסגרת. אמנם היו מחלוקות האם זה נכון. אני מאמין שעלינו ללכת עד הסוף בכל דבר. כששאלו אותי אם אני מוכנה להתאפר במשך שעה וחצי כל יום, הסכמתי מיד.[2]

מריאיון עם מילנה רדולוביץ', השחקנית הראשית

אמינות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסרט מבוססת על אגדה פופולרית והיא בדיונית, ובכך מתעלמת מההיבטים הטכניים האמיתיים של הבאר העמוקה. הירידה של אדם למכרה האמיתי היא בלתי אפשרית: הרוחב הוא 92 ס"מ, בפנים עד 21.5 ס"מ.

הדמות הראשית מגויסת ל"פרויקט סודי של המודיעין הצבאי". למעשה, הבאר נקדחה על ידי משרד הגאולוגיה של ברית המועצות וארגון המחקר והייצור של חברת "נדרה", על העבודות פיקח באופן אישי שר הגאולוגיה של ברית המועצות אלכסנדר סידורנקו. הסודיות הוסרה למעשה בשנת 1984, אז נערך במוסקבה הקונגרס והתערוכה העולמית הגאולוגית, בו הוצגה הטכנולוגיה של קידוח קולה ולאחריה ביקרה בבאר משלחת גדולה של מדענים ועיתונאים. בשלב זה, הבאר כבר הייתה העמוקה ביותר בעולם ועברה את העומק של 12 אלף מטרים.

עובדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדי לגלם את תפקידה השחקנית הסרבית מילנה רדולוביץ' למדה רוסית.[13]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ «Кольскую сверхглубокую» представят на кинофестивале в Ситжесе
  2. ^ 1 2 "Милена Радулович, звезда «Кольской сверхглубокой»: «Зачем копировать Голливуд, если у России такая богатая культура?!» (ИНТЕРВЬЮ)". horrorzone.ru. נבדק ב-2020-10-23.
  3. ^ "Проекты иных организаций кинематографии, утвержденные к финансированию". www.fond-kino.ru. Фонд кино. 2019-12-18. נבדק ב-2020-09-27.
  4. ^ "Государственная поддержка: рейтинг фильмов". ekinobilet.fond-kino.ru. נבדק ב-2020-09-27.
  5. ^ "Государственная поддержка: проекты в производстве". ekinobilet.fond-kino.ru. נבדק ב-2020-09-27.
  6. ^ Filming & Production
  7. ^ КОЛЬСКАЯ СВЕРХГЛУБОКАЯ, пресс-релиз
  8. ^ Что за хоррор «Кольская сверхглубокая»?
  9. ^ "Первый трейлер российского триллера «Кольская сверхглубокая»" (ברוסית). DTF. 2020-06-22. נבדק ב-2020-10-04.
  10. ^ Кинокомпания ВОЛЬГА (2020-10-02). "КОЛЬСКАЯ СВЕРХГЛУБОКАЯ - Трейлер - В кино с 4 ноября". YouTube (ברוסית). Google. נבדק ב-2020-10-04.
  11. ^ Нелипа, Светлана (2020-10-02). "Вышел трейлер российского ужастика «Кольская сверхглубокая»". Игромания. נבדק ב-2020-10-04.
  12. ^ «Кольскую сверхглубокую» представят на кинофестивале в Ситжесе
  13. ^ Анна Чепурнова (2020-07-10). "Милена Радулович: Иногда казалось, что мы не совсем на Земле". www.trud.ru. נבדק ב-2020-09-27.