קית' מורי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קית' מורי
Keith Murray
לידה 5 ביולי 1892
אוקלנד, ניו זילנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 16 במאי 1981 (בגיל 88) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • בית הספר לאדריכלות של איגוד האדריכלות בלונדון
  • בית הספר מיל היל
  • King's College, Auckland עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה פיסול קרמי, אדריכלות עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות אר נובו עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה הצלב הצבאי (1917)
המעצב המלכותי לתעשייה (1936)
Associate of the Royal Institute of British Architects עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קית' מוריאנגלית: Keith Murray‏; 5 ביולי 18921981) אמן חרס וארכיטקט יליד ניו זילנד, השתלם בארכיטקטורה, ובתחילת דרכו גם אייר כתבי עת בארכיטקטורה. קית' עבד בעיצוב קרמיקה, זכוכית ומתכת. נחשב אחד המעצבים המשפיעים ביותר על האר דקו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מורי נולד באוקלנד שבניו זילנד, אביו, ג'ון מורי, נולד בסקוטלנד, ואמו, ליליאן, נולדה בנלסון שבניו זילנד. משפחתו היגרה לאנגליה כשהיה בן 14. בשנת 1921 סיים מורי את בית הספר לארכיטקטורה של אגודת ארכיטקטים בלונדון, אך בגלל המחסור בעבודה, עבד מורי כמאייר מגזינים.

ביקוריו בתערוכות, כגון תערוכת 1925 בפריס ותערוכת 1931 באמנות תעשייה שוודית בלונדון, העניקו למורי השראה לחפש אפשרויות עבודה בעיצוב כדים וכלי שולחן לייצור מסחרי. בגלל השפל הגדול של תחילת שנות השלושים, שהפחית את הביקוש לארכיטקטים, נהפך מורי למעצב במשרה מלאה[1].

בין 1931 ל-1932 הוציא מורי כ-1200 עיצובים שונים, רובם בכמויות שאינן עולות על 12. בשנת 1932 החל לעבוד 2-3 חודשים בשנה בבית הקדרות ווג'ווד. עיצוביו במתכת נוצרו עבור החברה "Mappin & Webb".

רוב עבודותיו של מורי היו על כדים, קערות, ודברים דומים. עיצוביו לרוב כללו חריטות עמוקות אך מינימליות בכלי או משיכות רכות של צבע. רוב היצירה נעשתה באותו צבע בלי קישוטים נוספים. ניתן לזהות את עבודותיו בכך שבכל עבודה, מעל הסמל של ווג'ווד, הוא השאיר את חתימתו[2].

בשנת 1936, מורי היה הארכיטקט הממונה על עיצוב בית המפעל של ווג'ווד בברלסטון סטפורדשייר. לאחר המלחמה הוא עזב את מקצוע הקדרות והחל לעבוד בארכיטקטורה. עבודותיו של מורי נמכרו בקלות, והן נעשו מבוקשות יותר ככל שעבר הזמן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קית' מורי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קית' מורי, באתר Collecting The 20th Century
  2. ^ קית' מורי, באתר Odeon Art Deco