קפטורינוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקפטורינוס

תקופה
פרם 299–251 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
משפחה: קוטילוזאוריה
סוג: קפטורינוס
מינים
  • Captorhinus aguti
  • Captorhinus laticeps
  • Captorhinus magnus
שם מדעי
Captorhinus
קופ, 1895
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
איור אפשרי של קפטורינוס

קפטורינוס (שם מדעי: Captorhinus; מילולית: "אף שתופס") הוא סוג של חולייתן נכחד שהתקיים במשך הפרם שלפני 299 עד 251 מיליון שנה מזמננו. היה זה אולי מראשוני הזוחלים בעולם, שהיה קרוב ללבידוזאוריקוס ודומה במראהו לדו-חיים והמאובנים שלו התגלו באזורים רבים, ביניהם באוקלהומה, טקסס, אירופה, הודו, ברזיל וזמביה.

סוג זה תואר בידי החוקר אדוארד דרינקר קופ מגולגולת שהתגלתה בטקסס והשתייכה למין Captorhinus aguti. קופ תיאר את הסוג בשמו עקב מבנה הלסת העליונה הפונה מעלה, לכאורה כדי לתפוס טרף (מילולית: "captor" - ללכוד בלטינית, "rhinus" - אף ביוונית). בהמשך סוג זה קיבל שמות נרדפים שונים שזוהו כסוגים נפרדים, ביניהם: Bayloria‏, Eocaptorhinus‏, Hyponous‏, Hypopnous, ו-Paracaptorhinus.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוחל זה הגיע לאורך 30 ס"מ, עם גולגולת באורך 7 ס"מ והיה בעל מראה של דו-חיים כמו הלפוספונדילים והוא היה בעל מבנה לטאי בעל גוף שטוח ורגליים בעלות מפרקים פשוטים שהיו נמוכים יחסית. הגולגולת הייתה חרוטית בצורתה עם חוטם מחודד ושיניים חדות וחזקות כשהשיניים האחוריות דמו לאזמלים בצורתם, כשהלסת יכלה לנשוך בעוצמה. ככל הנראה היה זה טורף שניזון מחולייתנים קטנים ממנו או שהיה אוכל כל שגיוון בצמחייה.

הוא עצמו כנראה נטרף בידי הטורפים הגדולים יותר של הפרם, ביניהם הפליקוזאורים כמו הדימטרודון והמשפחה Varanopidae.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קפטורינוס בוויקישיתוף