קרן הרווחה הלאומית (רוסיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרן הרווחה הלאומית
נתונים כלליים
תקופת הפעילות 30 בינואר 2008 – הווה (16 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה מוסקבה עריכת הנתון בוויקינתונים
 
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מאזן קרן העושר הלאומית, 2008–2017.

קרן הרווחה הלאומית הרוסיתרוסית: Фонд национального благосостояния, בראשי תיבות: ФНБ) היא קרן העושר הריבונית של רוסיה. הקרן נוצרה לאחר שקרן הייצוב של הפדרציה הרוסית פוצלה לשתי קרנות השקעה נפרדות ב-30 בינואר 2008. שתי הקרנות הן "קרן השמורה", שמושקעת בחו"ל בניירות ערך בעלי תשואה נמוכה ומשמשת לאיסוף הכנסות נפט וגז. קרן העושר הלאומית, שמשקיעה באפיקי השקעה בעלי סיכון גבוה יותר, בעלי תשואה גבוהה יותר וכן בניהול הוצאות התקציב הפדרלי. לקרן השמורה הוענקו 125 מיליארד דולר ולקרן העושר הלאומית ניתנו 32 מיליארד דולר. הקרן נשלטת על ידי משרד האוצר.[1] אחת מתפקידיה העיקריים של הקרן היא לתמוך במערכת הפנסיה הרוסית.[2]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרן נוסדה מתוך קרן הייצוב שנוסדה בינואר 2004. ב-12 בינואר 2008 התפצלה קרן הייצוב לשתי קרנות: הקרן השמורה וקרן הרווחה. הקרנות נוסדו על בסיס תיקונים שנעשו בקוד התקציב. ההעברות הראשונות מקרן הייצוב לשתי הקרנות החלו בסוף ינואר 2008.

מטרות הקרן השמורה הן מימון הוצאות התקציב הפדרלי כך שהמאזן הפיסקלי ייוותר יציב, גם כאשר ההכנסות מנפט וגז טבעי פוחתות ותשלום חובות חיצוניים של הממשלה. מטרות קרן הרווחה הן השתתפות במימון חסכונות הפנסיה של תושבי המדינה ושמירה על איזון תקציבי בקרן הפנסיה של הפדרציה הרוסית. הקרן יכולה להלוות כספים לבנקים הרוסיים. לא ניתן להשתמש בנכסי קרן הרווחה למטרות אחרות.

לקרן השמורה הועברו כ-3.312 מיליארד דולר ולקרן הרווחה הועברו כ-88 מיליארדי דולר.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרן העושר הלאומית מקבלת כספים מהתשואות השקעה או מכספי עודף שמייצרת קרן השמורה. קרן השמורה מכסה 10% מהתמ"ג הרוסי, וכל הכספים שניתנים לקרן העושר. הקרן צברה גם 72.71 מיליארד דולר (החל מ-1 בספטמבר 2016) ממסים וחובות שהיא גובה על ייצור וייצוא של נפט וגז.[3]

על פי משרד האוצר הרוסי, ניירות החוב הזרים שהקרן יכולה להשקיע בהם חייבים להיות בעלי דירוג של AA ומעלה על ידי פיץ' או של סטנדרט אנד פורס, או דירוג Aa3 של מודי'ס.[4] למרות זאת, הקרן הסכימה לרכוש (ב -17 בדצמבר 2013) 15 מיליארד דולר של שניות אוקראינים, חרף העובדה שאוקראינה קיבלה אז דירוג אשראי נמוך יותר.[5][6]

הוצע שהקרן תכניס חלק מהמאגרים שלה לפרויקטים של תשתי ברוסיה, כך שתוכל לספק דחיפה למודרניזציה האיטית של התשתיות שלה בתקופה של השקעה אנמית יחסית.[4] אולם נכון ל-18 בדצמבר 2013 זה לא קרה.

קרן העושר הלאומית הרוסית מוזגה בשנת 2017 עם יתרת קרן השמורה של רוסיה. קרן השמורה הוקמה לאורך שנים עם רווחים מיצוא נפט, אך בשל מחירי הנפט הנמוכים התרוקנה בסוף 2017 וחדלה להתקיים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Ministry of Finance Russia, STATISTICS". נבדק ב-25 בדצמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Ukraine bailout could derail Putin's drive to boost Russian economy, Financial Times (18.12.2013)
  3. ^ Ukraine bailout could derail Putin's drive to boost Russian economy
  4. ^ 1 2 Ukraine bailout could derail Putin's drive to boost Russian economy, Financial Times (18 December 2013)
  5. ^ Russia cuts Ukraine gas price by a third, BBC News (17 December 2013)
  6. ^ Ukraine to issue Eurobonds; Russia will purchase $15 bln, says Russian finance minister, Interfax-Ukraine (17 December 2013)