רבלושון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רבלושון
Reblochon
מאכלים
סוג גבינה מחלב פרה, גבינה חלבית, גבינה צרפתייה, גבינת חווה, גבינה דחוסה לא מבושלת, גבינה תעשייתית, גבינה מחלב נא עריכת הנתון בוויקינתונים
אזור מוצא סבואה עילית, סבואה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים חלב גולמי, חלב פרה עריכת הנתון בוויקינתונים
גבינות
ייצור כולל 15,797 טונה (נכון ל־2017) עריכת הנתון בוויקינתונים
תו תקן כינוי מקור מבוקר, כינוי מקור מוגן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רבלושוןצרפתית: Reblochon) היא גבינה צרפתית בעלת קליפה רכה שטופה (גבינות אשר מטופלות מעת לעת במי מלח או בחומרים נושאי עובש) ומבשילה במריחה (של חומרי טעם, ריח, שימור) הגבינה צרפתית הזו מיוצרת באזור האלפיני של סבואה עילית מחלב פרה גולמי (לא מפוסטר). יש לגבינה כינוי מקור מבוקר (AOC) משלה.

מקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבלושון יוצרה לראשונה בעמקי Thônes ו-Arly, במסיף Aravis. ת'ונס נותרה מרכז הייצור של הרבלושון. הגבינות עדיין מיוצרות בקואופרטיבים המקומיים. עד 1964 רבלושון יוצרה גם באזורים איטלקיים של האלפים. לאחר מכן, הגבינה האיטלקית נמכרה בכמויות הולכות ויורדות בשמות כמו Rebruchon ו-Reblo alpino .

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבלושון קיבלה את שמה מהמילה "reblocher" שכאשר היא מתורגמת מילולית פירושה "לצבוט שוב בעטין הפרה". הכוונה היא לנוהג של עצירת חלק מהחלב מהחליבה הראשונה. במהלך המאה ה-14, בעלי האדמות גבו מיסים מחקלאי ההרים לפי כמות החלב שהפיקו עדריהם. לפיכך החקלאים לא חלבו את הפרות במלואן, אלא רק לאחר שבעל הקרקע מדד את התנובה. החלב שנשאר היה עשיר הרבה יותר, ובאופן מסורתי השתמשו בו הרפתנים לייצור גבינה משלהם וגם עבור עצמם.

במאה ה-16 הגבינה נודעה גם בשם "fromage de dévotion" (גבינת דבקות) מכיוון שהיא הוצעה לנזירים הקרטוזיאנים של עמק ת'ונס על ידי החקלאים, בתמורה לברכה של ביתם.

חוסר זמינות במקומות בעולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבלושלן לא זמינה בעיקר בארצות הברית מאז 2004, מכיוון שהיא לא מיוצרת מחלב מפוסטר ולא התיישנה מספיק כדי לעמוד בחוקי הייבוא האמריקאיים הנוגעים לפסטור של גבינה רכה ורכה למחצה.[1] Delice du Jura, גבינה רכה בשלה מפוסטרת, משווקת כקרובת משפחה ותחליף טוב בארצות הברית.[2] ניתן להשתמש גם ב-Preféré de nos Montagnes וב-Raclette כתחליפים.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית חווה רבלושון

רבלושון היא גבינה רכה "שטופה" ומבשילה ב"מריחה" העשויה באופן מסורתי מחלב פרה גולמי (לא מפוסטר). גזעי הפרות הטובים ביותר להפקת החלב הדרוש לגבינה זו הם ה-Abondance, Tarentaise ו-Montbéliarde. מידות הגבינה הן 14 ס"מ רוחב ו-3–4 ס"מ עובי, והיא בעלת מרכז רך עם קליפה שטופה ומשקלה בממוצע 450 גרם. כהוכחה ליישון מיטבי במרתף אוורירי, הקליפה של הגבינה הזו מכוסה בתבנית לבנה עדינה. התקופה האופטימלית לצריכת הגבינה היא בין מאי לבין ספטמבר לאחר שהתיישנה שישה עד שמונה שבועות, אבל היא מצוינת לצריכה כברגם ממרץ עד דצמבר.

לרבלושון טעם אגוזי שנשאר בפה לאחר שהמרכז הרך והאחיד שלו נצרך. היא מצרך חיוני בגרטן סבויארדי עם בייקון ובצל. בשנת 2002 יוצרו 17.4 מיליון ק"ג של רבלושון.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רבלושון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Janet Fletcher (2005-05-04). "French cheeses fall victim to import rules". The San Francisco Chronicle. נבדק ב-2008-10-05. [In] November [2004], the FDA issued a revised statement on soft cheeses from France, enlarging the category to include semi-soft and soft-ripened cheeses. (…) the French government agreed that cheeses defined as soft – a Reblochon, for example, by the new U.S. interpretation – would be considered unsuitable for sale if aged more than 60 days.
  2. ^ Aimee Blume. "Cheese of the Week: Delice du Jura". Evansville Courier & Press. נבדק ב-19 מרץ 2016. {{cite web}}: (עזרה)