רובר השטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רובר השטן
Robert le diable
כרזת הבכורה בפריז ב-1931
כרזת הבכורה בפריז ב-1931
מלחין ג'אקומו מאיירבר
ליברטיסט אז'ן סקריב
סוגה אופרה צרפתית
מספר מערכות 5
זמן התרחשות העלילה המאה ה-13
שפה צרפתית
שנה 1821
מקום התרחשות העלילה סיציליה איטליה

רובר השטןצרפתית: Robert le diable) הוא אופרה צרפתית של ג'אקומו מאיירבר. האופרה הוצגה בבכורה בפריז ב-21 בנובמבר 1831. יצירה זו הייתה עבודתו הראשונה של המלחין בצרפת, שזכתה להצלחה רועשת מאוד. מאיירבר חי באותה תקופה בבירת צרפת כבר חמש שנים, אבל לא הלחין דבר, אלא עשה היכרות ולמד מגדולי המלחינים הצרפתים של התקופה. לברית היצירה נכתבה על ידי אז'ן סקריב - גרמן דלוינה (Germain Delavigne).

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'אקומו מאיירבר
שם הדמות מיקום סאונד
רובר, נסיך נורמנדי טֶנוֹר
איזבלה, נסיכת סיציליה, ארוסתו של רובר סוֹפּרָן
ברטרם, השטן, חברו (אביו) של רובר בס או בריטון
אליס, אחותו של רובר סוֹפּרָן
ריימבו, איכר טֶנוֹר
אליס, כלתו של האיכר סוֹפּרָן

העלילה מתרחשת במאה ה-13 בסיציליה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתחיל בשעשועי אבירים. האביר רובר ואלברטי יושבים מול האוהלים שלהם ומתבוננים בחוגגים. רובר השיכור מושקה על ידי ברטרם. ריימבו מופיע בחלוק עולי רגל ושר את הבלדה של רובר השטן לבקשתו של אלברטי. רובר כועס על השיר, שלא עוסק בשום דבר מלבדו ואמו. ריימבו מתחנן שלא ידון אותו למוות. הוא הגיע לאחרונה עם כלתו, שיש לה לומר דבר מה חשוב לנסיך. אליס הביאה מסר וצוואה מאמו של רובר, שחולה מאוד. רובר לא מרגיש את עצמו ראוי לכך ואינו לוקח את האיגרת. הוא מבקש מאליס להמשיך לטפל באמה ואומר לה שהוא מאוהב ללא תקנה במלכת סיציליה, אבל הוא לא יכול אפילו להגיע לקרבתה. אליס מסכימה להעביר הודעה לאיזבלה. בתמורה, הנסיך משחרר את ארוסה של הנערה. בינתיים, ברטרם חוזר. אליס המומה לגלות בו את הדמות השטן שמופיע בפרסקו בקפלה בנורמנדי. ברטרם משחק עם רובר משחק קוביות ושודד אותו. רובר, בנו של השטן, חייב להיות תחת כוחו ושלטונו.

מערכה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחדר הכס של הארמון המלכותי, איזבלה משלחת את נשות החצר. רובר הפר את שבועתו, מעשיו בלתי צפויים, לכן מלך סיציליה הבטיח את בתו לדוכס מגרנדה. נתיניו משטחים את בקשותיהם לפני הנסיכה. ביניהם אליס, שהביאה את המסר של רובר. איזבלה שולחת במהירות את כולם ומקבלת את הנסיך. היא נותנת לו נשק שיזכה אותו בוודאות בטורניר האבירים כדי שיוכל לזכות אז בידה של הנסיכה. הגעתו של ברטרם מסיימת את הסצנה, הוא מתקרבת עם איש חמוש בנשק ועם אביר שחור. הוא צוחק על הניסיון של רובר. בינתיים מגיע גם האתגר המזומן על ידי נסיך גרנדה, אבל הוא לא רוצה להילחם ברובר בטורניר האבירים, אלא רוצה לדו-קרב לחיים ולמוות בחרב ביער הסמוך. רובר מקבל זאת, מבלי לדעת שזה היה כל הטריק של ברטרם להרחיק את בנו מהקרב האמיתי. לאחר מכן מתקיים טורניר אבירים המרהיב על הבמה, בתוספת מקהלה גדולה ובלט. איזבלה מאוכזבת ומבינה שרובר הונה אותה שוב ולא להגיע לטורניר.

מערכה 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריימבו מחכה לכלתו מול מערה סלעית. מתוך החושך, ברטרם מגיח ומבטיח לו שקית זהב בתמורה לשירותיו. החקלאי עוזב במהירות ואז נשמעים ברקים ורעמים. שדים מופיעים, האדמה פוערת פיה וברטרם קופץ לתוך הפתח שנפער שפולט להבות. אליס מופיעה. היא מחפשת, קוראת לאהובה, אבל לא מוצאת אותו בשום מקום. בינתיים, קולות מסתוריים זועקים את שמו של רובר מהמעמקים. הנערה יוצאת לבסוף אל פתח המערה, משם יוצא ריימבו החיוור כסיד. מבוהלת, היא בורחת אל צלב עץ התלוי על הסלע. ארוסה משביע אותה שלעולם לא תספר לאף אחד את מה שראתה. ואז רובר מופיע.

לברטרם ניתן זמן עד חצות לגרור את בנו איתו. אם הוא ייכשל הוא יאבד אותו לנצח. אליס מנסה להזהיר את רובר, אבל הוא לא שומע לה מתוך זעמו. הטורניר הסתיים והוא לא היה שם! ברטרם גורם לו להאמין שהוא נפל קורבן למזימתו של הנסיך מגרנדה, אבל עדיין לא הכל אבוד. אם יהיה מוכן לכרות ברית עם הרשע, הוא עדיין יוכל לנצח. כל שעליו לעשות הוא להוציא את הוורד מידי הפסל של סנט רוזליה בחצות או לשבור את הענף. בייאושו האחרון, רובר מסכים.

הפסל ניצב בבית קברות. ברטרם מזמן את רוחן של נזירות שנספו בחטא ורוקדות בהשתוללותמחול פראי. התקרבותו של רובר שמה קץ לשעשוע שלהן. כאשר הנסיך צועד אל הפסל, פניו של הפסל משתנות לאלו של אמו. רובר נבהלל ובורח, אבל אז הנזירות מופיעות ומקיפות אותו. הן מתפתות אותו על ידי ריקוד אירוטי ורובר שובר לבסוף את הוורד.

מערכה 4[עריכת קוד מקור | עריכה]

חגיגה מתקיימת במסדרונות הארמון של איזבלה. כולם רוקדים ומריעים עד שרובר מופיע עם הענף בידיו . אז כולם נרדמים. הוא ניגש לאיזבלה ומעיר אותה. הנסיכה רואה שאהובה כרת ברית עם השטן, אך מרגיעה אותה באהבתה ומעודדת אותו לברוח, שכן אבד חנו בעיני המלך משום שלא הופיעה לטורניר. ברובר, לעומת זאת, רוח האבירים מתעוררת ונשאר. ברטרם מציל אותו מהאבירים התוקפים.

מערכה 5[עריכת קוד מקור | עריכה]

לשמחה והודיה שהנסיכה שלהם ניצלה מהשטן, האנשים עורכים טקס הודיה בקתדרלה של פאלרמו. רובר מנסה למצוא מקלט בקתדרלה, אבל ברטרם נחרד מהמקום הקדוש. לבסוף הוא מתוודה שרובר הוא בנו והוא אביו ובזכות זו מצהיר שגופו ונפשו של רובר הם שלו. רובר לא מתנגד. הוא כבר עומד לחתום על החוזה עם השטן כשמופיעה אליס עם צוואתה של אמו הגוססת של רובר. הפעם רובר נוטל את האיגרת. אמו מזהירה אותו מ"חברו המתחזה" ברטרם. בינתיים, השעון מצלצל חצות, זמנו של ברטרם נגמר, הרוע נעלם בלהבות הבוערות. עוגב נשמע מהכנסייה, רובר רועד וניגש איזבלה, שקוראת לו. נשמתו ניצלה.

המוזיקה של היצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היצירה אינה היצירה הטובה ביותר של המלחין, אבל היא כבר מופיעה עם סימנים של יצירה בוגרת כשל המלחין הבוגר המאוחר יותר. פרטי המנגינה המתלקחת, הסצנות הנשמעות ברגשיות-נוסטלגיות, האינטונציה ההרואית, האלמנט הדמוני ומוטיב הגאולה, כולם מצביעים על המלחינים הרומנטיים הגדולים המאוחרים יותר. הקומפוזיציה בכללותו תמציתי, הלחנים ניתנים היטב לשירה, אבל מאיירבר היה כל הזמן בצומת הדרכים של הזול והטעם הטוב. רק האיפוק שמר אותו על המסלול הנכון.

גם במקרה של יצירות אחרות של המחבר, גם כאן לא בחר באמצעים המוזיקליים. הוא עשה הכל למען הצלחה ובגלל זה רוב יצירותיו נעלמו כעת מעל בימות האופרה. בלדת השטן כמעט מגוחכת, ריקוד הנזירות לפעמים די מגונה וגס, ומנגינות הגעגועים הביתה די נוטפות גיחוך.

האופרה, לעומת זאת, היא דוגמה מצוינת לארגז הכלים של רומנטיקת האימה: אישה שנכנסה להריון מהשטן, "גוזל השטן" שחזר לדרך הישר, נזירות מלאות תאוותה, יריד נשמות, חילול השם, נשמה מהססת בין הטוב לבין הרע, שייכים כולם לספרות הגותית בת זמן המלחין. יחד עם זה, רובר השטן היא אופרה משמעותית. למאיירבר היה חוש גדול לבמה ונגע בלברית הבלתי אפשרית ביד כזו שהוא יכול היה לכבוש את הקהל של אז עם היצירה זו, במכה אחת. למרות חסרונות היצירה, היא מציעה "מחסן כלים" עבור מאסטרים גדולים מאוחרים יותר ממנו הם הצליחו "להתפרנס" במשך עשור לפחות. לא רק הרומנטיקנים והווריסטים, אלא גם נציגים שונים של המוזיקה הלאומית.

האריות המוכרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "Nonnes, qui reposez" - האריה של ברטרם במערכה השלישית, ה-Evocation
  • "Robert, Robert, toi que j’aime" - שירה של איזבלה במערכה הרביעית.

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Casaglia, Gherardo (2005). "Robert le diable". L'Almanacco di Gherardo Casaglia (באיטלקית).
  • Kaufman, Tom, "A Few Words About Robert le Diable" on the "Meyerbeer Fan Club" website, retrieved 10 January 2011
  • Kühnhold, Wolfgang (1998). "A Discussion of Meyerbeer's Robert le diable" on the "Meyerbeer Fan Club" website, retrieved 4 April 2012

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רובר השטן בוויקישיתוף

רובר השטן, באתר אנציקלופדיה בריטניקה (באנגלית)