Mein Herze schwimmt im Blut, רי"ב 199

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף רי"ב 199)

Mein Herze schwimmt im Blut (בעברית: לבי רוחץ בדם) רי"ב 199, היא קנטטה שהלחין יוהאן סבסטיאן באך בין 1711 ל-1714, בהיותו בוויימאר. מקובל להניח שביצועה הראשון היה ב-12 באוגוסט 1714, יום ראשון ה-11 לאחר חג השילוש הקדוש, אם כי יש סבורים שהיה זה במועד זה ב-1713[1]. היא יצירת סולו לסופרן. כקנטטות נוספות מאותה תקופה, הוא ביצע אותה מספר פעמים נוספות מאוחר יותר, בין היתר כשעבד בלייפציג, ב-1723 באותו מועד.

היסטוריה ומילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

באך עבד כמלחין החצר של הדוכס בוויימאר מ-1708, ובמרץ 1714 קודם לתפקיד הממונה על המוזיקה. בתפקיד זה היה אחראי להלחנה של יצירה חדשה מדי חודש, בעיקר של קנטטות[2], כשמטרתו הייתה להלחין קנטטה עבור כל מועד בשנה, תוך כמה שנים. לפי הידוע כיום, קנטטה זו הייתה השישית בשנה לאחר רי"ב 182, רי"ב 12, רי"ב 172, רי"ב 21 ורי"ב 54 (כנראה) מתוך שמונה שהלחין באותה שנה.

הלברית נכתבה על ידי גאורג כריסטיאן להמס (Georg Christian Lehms) שחי אז בדרמשטאדט, ולכן לא ידוע אם באך פגש אותו אישית בתקופה קודמת, או שחיבורו של להמס הגיע לידיו של באך באופן אחר. כמו כן, לא ידוע אם באך חיבר את הקנטטה במיוחד לכבוד המועד במסגרת תפקידו, או שהוא חיבר אותו בעבר ורק השתמש בו אז[3]. זאת, בדומה לקנטטת הסולו מס' 54 שמשערים שבוצעה בחודש הקודם שהלברית שלה אף היא נכתבה על ידי להמס. הלברית לא קשורה לסדר הקריאה של אותו יום ועוסקת בתהליך חזרה בתשובה וחרטה על החטאים, כאשר בתחילה נדמה החוטא בעיני עצמו כחסר תקווה, אך לבסוף מתנחם בחסד האל.

בביצועים מאוחרים של הקנטטה, בקטן ב-1720 ובלייפציג ב-1273 הוא ערך מספר שינויים כגון החלפת הסולם מדו מינור לרה מינור והחלפת ויולה אובליגטו בצ'לו. הביצוע בלייפציג היה לפני המיסה ולאחריו בוצעה קנטטה מס' 179.

מבנה והרכב מבצע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקנטטה נכתבה עבור סולו סופרן אחד והרכב קאמרי שכולל אבוב, שני כינורות, ויולה ובאסו קונטינואו שמבוצע גם על ידי בסון וויולונה[4]. בקנטטה שמונה חלקים:

  1. רצ'יטטיב: Mein Herze schwimmt im Blut (לבי רוחץ בדם)
  2. אריה: Stumme Seufzer, stille Klagen (דומיית אנחות, שתיקת ייסורים)
  3. רצ'יטטיב: Doch Gott muss mir genädig sein (אך האל מחויב להעניק לי רחמיו)
  4. אריה: Tief gebückt und voller Reue (לעפר שחוחה ומלאת חרטה)
  5. רצ'יטטיב: Auf diese Schmerzensreu (מתוך יסורי החרטה)
  6. כורל: Ich, dein betrübtes Kind (אני, האומלל בילדיך)
  7. רצ'יטטיב: Ich lege mich in diese Wunden (אניח גופי ונפשי באלה הפצעים)
  8. אריה: Wie freudig ist mein Herz (כה יגיל לבי)

הקלטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הקנטטה ביצעו והקליטו כ-55 פעמים[5] חלקן על ידי מנצחים ידועים כגון ניקולאוס הרנונקור (ב-1989), טון קופמן (ב-1995), מסאקי סוזוקי (ב-1996) וג'ון אליוט גרדינר (ב-2000).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]