ריטה לי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריטה לי
Rita Lee
לידה 31 בדצמבר 1947
סאו פאולו, ברזיל עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 8 במאי 2023 (בגיל 75)
סאו פאולו, ברזיל עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Rita Lee Jones עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ברזיל עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
תקופת הפעילות 1966–2023 (כ־57 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Roberto de Carvalho (13 בדצמבר 1996–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • מסדר ההצטיינות בתרבות של ברזיל (2003)
  • פרס גראמי הלטיני למפעל חיים (2022)
  • Prêmio da Música Brasileira עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
www.ritalee.com.br
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רִיטה לי ג'ונספורטוגזית: Rita Lee Jones; נולדה ב-31 בדצמבר 1947 בסאו פאולו, מדינת סאו פאולו, ברזיל, ונפטרה ב-8 במאי 2023, סן פאולו, מדינת סאו פאולו, ברזיל) הייתה זמרת-יוצרת ברזילאית.

ריטה לי נולדה בווילה מריאנה, פרבר של העיר סאו פאולו, לאב ממוצא ברזילאי-אמריקני, רופא שיניים במקצועו, ולאמא ממוצא איטלקי פסנתרנית. היא למדה פסנתר קלאסי, אך בשלב כלשהו ביקשה מהוריה מערכת תופים.

בשנת 1966 הייתה ממייסדי להקת הטרופיקליה, המוטנטים (אוס מוטנצ'יס Os Mutantes). החל משנת 1967 הלהקה התפרסמה מאוד ברחבי ברזיל, ואף ברחבי העולם, והיא הוציאה חמישה אלבומים, האחרון שבהם בשנת 1972. הלהקה התפרסמה במיוחד בשל שיתוף הפעולה עם זי'לברטו ז'יל, ופסטיבל ההקלטות של מוזיקת MPB שהתקיים בשנת 1967.

בשנת 1969, לאחר מעצרם של זי'לברטו ז'יל וקייטנו ולוזו בידי הדיטטורה הצבאית בברזיל, יצאו המוטנטים למסע הופעות באירופה, ואחריו חזרו להופעות גם בברזיל.

בשנת 1970 הוציאה ריטה לי אלבום סולו ראשון בשם Build Up, שנכשל מסחרית כישלון חרוץ. בשנת 1971 הוציאה אלבום שני, בליווי המוטנטים, אלבום בשם "היום זה יום המנוחה הראשון בחייך" (בפורטוגזית: Hoje É o Primeiro Dia do Resto da Sua Vida). בהמשך הסתכסכה ריטה לי עם חברי הלהקה וגורשה ממנה. היא חוותה תקופה של דיכאון שבה החליטה לוותר על קריירה מוזיקלית, אך למעשה, בזמן שהסתגרה בביתה, היא כתבה חומרים חדשים.

בשנים 1972 עד 1975 היא יצרה עם להקה בשם "תותי פרוטי". בשנת 1975 הם הקליטו יחד את האלבום "פרי אסור" (בפורטוגזית: Fruto Proibido), שהפך לרב מכר, והכתיר את ריטה כ"מלכת הרוקנרול" בברזיל.

לקראת סוף שנות השבעים החלה ריטה לי ברומן ובשיתוף פעולה מוזיקלי עם מי שיהפוך להיות בעלה ואבי שלושת ילדיה, הגיטריסט רוברטו דה קארוואליו (Roberto de Carvalho). בשנת 1976 היא נעצרה בגין אחזקת מריחואנה ונענשה בשנת "מאסר-בית", אך הורשתה תחת מגבלות לצאת ואף להופיע גם בתקופה זו. בשנת 1978 היא הוציאה את האלבום האחרון עם להקת תותי פרוטי, אלבום בשם "בבילוניה" (בבל, או בפורטוגזית: Babilônia), הכולל את הלהיט הנושא שם זה.

בתחילת שנות השמונים עוד הוציאה ריטה לי כמה להיטים, אך לאחר מכן הקריירה שלה דעכה. היא הייתה ידועה כפעילה למען בעלי חיים וטבעונית.

בשנת 2023 נפטרה בביתה מסרטן ריאות שבו לקתה לפחות שנה קודם לכן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ריטה לי בוויקישיתוף