רנגולי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רנגולי לרגל דיוואלי, גואה, הודו
רנגולי עשוי פרחים לרגל אונאם
רנגולי בדלהי, הודו

רנגולי היא צורת אמנות שמקורה בתת היבשת ההודית, שבה נוצרות דוגמאות על הרצפה או על משטח השולחן באמצעות חומרים שונים כמו אבקת אבן גיר, אוכרה אדומה, קמח אורז יבש, חול צבעוני, אבקת קוורץ, עלי כותרת של פרחים וצבעוניים. סלעים. זהו נוהג יומיומי בהרבה משקי בית הינדים, אולם הכנתו שמורה בעיקר לפסטיבלים ולחגיגות חשובות אחרות מכיוון שהיא גוזלת זמן. רנגולי מיוצרים בדרך כלל במהלך החגים דיוואלי, טיהר, אונאם (אנ') פונגאל ופסטיבלים הינדיים אחרים בתת-היבשת ההודית. העיצובים מועברים מדור לדור, תוך שמירה על צורת האמנות והמסורת.[1][2]

לרנגולי יש שמות שונים המבוססים על המדינה והתרבות בהודו. לרנגולי יש תפקיד משמעותי בחיי היומיום של משק בית הינדי במיוחד מבחינה היסטורית כאשר ריצוף הבתים נבנה. לרוב הם מבוצעים מחוץ לסף הכניסה הראשית, בשעות הבוקר המוקדמות לאחר ניקוי השטח. באופן מסורתי, התנוחות הדרושות להכנת רנגולי הן סוג של תרגיל לנשים ליישר את עמוד השדרה. הרנגולי מייצג את האושר, החיוביות והחיות של משק בית, ונועד לקבל את פני לקשמי, אלת העושר והמזל הטוב. מאמינים שמשק בית הינדי ללא כניסה נקייה ורנגולי הוא מקום מגורים עם מזל רע.

המטרה של רנגולי היא מעבר לקישוט. באופן מסורתי משתמשים באבקת קלציט ואבן גיר או אבקות דגנים לעיצוב הבסיסי. אבן הגיר מסוגלת למנוע כניסת חרקים למשק הבית, ואבקות הדגנים מושכות חרקים ומונעות מהם לחדור למשק הבית. השימוש באבקות דגנים לרנגולי נעשה גם כי הוא דוחה חרקים וחיידקי אבק אחרים. תיאורי עיצוב עשויים להשתנות מכיוון שהם משקפים מסורות, פולקלור ופרקטיקות הייחודיות לכל אזור. רנגולי מיוצרים באופן מסורתי על ידי בנות או נשים, אם כי גברים ובנים יוצרים אותם גם כן. במשק בית הינדי, רנגולי בסיסי הוא תרגול יומיומי. השימוש בצבעים ובעיצובים מרהיבים מוצגים באירועים כמו חגים, פסטיבלים, מצוות משמחות, חגיגות נישואים ואבני דרך והתכנסויות דומות אחרות.

עיצובים של רנגולי יכולים להיות צורות גיאומטריות פשוטות, תיאורי אלוהויות, או צורות פרחים ועלי כותרת המתאימות לחגיגות הנתונות. הם יכולים גם לכלול עיצובים משוכללים שנוצרו על ידי אנשים רבים. העיצובים הגיאומטריים עשויים לייצג גם סמלים דתיים רבי עוצמה, הממוקמים בתוך ומסביב למקדשי יאנה ביתיים. מבחינה היסטורית, עיצובים בסיסיים צוירו סביב אזורי הבישול במטרה להרתיע חרקים ופתוגנים. צבעים סינתטיים הם וריאציה מודרנית. חומרים נוספים כוללים אבקת לבנים אדומות ואפילו פרחים ועלי כותרת, כמו במקרה של רנגולי פרח.

עם הזמן שולבו גם דמיון ורעיונות חדשניים באמנות רנגולי. הרנגולי פותחו מסחרית במקומות כמו מלונות חמישה כוכבים. הקסם המסורתי, האומנות והחשיבות שלו ממשיכים גם היום.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסנסקריט המילה "रङ्ग" שפירושה "צבע" . "רנגולי" נגזר מהמילה בסנסקריט "רנגוואלי".

השמות השונים לצורת אמנות זו ולפרקטיקות דומות כוללות:[3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רנגולי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Macnabb Cambell, James (1884). Gazetteer of the Bombay Presidency: Dháwár. Government Central Press. p. 821.
  2. ^ אמנות הרנגולי, באתר www.somethingfromindia.com
  3. ^ "Kolams, chowkpurana, madana, aripana..." Rediff. נבדק ב-12 בינואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]