שאבישו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שאבישו
Chabichou
מאכלים
סוג גבינה רכה עם קליפה טבעית, גבינת חווה, גבינה לבנה עם קליפת עובש, גבינה צרפתייה, גבינה חלבית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים חלב עיזים עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שַאבִּישוּצרפתית: Chabichou; ידועה גם בשם Chabichou du Poitou) היא גבינת עיזים צרפתית חצי רכה, לא מפוסטרת, בעלת קליפה טבעית (Fromage de Chèvre) ובמרקם מוצק וקרמי. שאבישו מיוצרת בצורה גלילית הנקראת "בונד", לפי צורת חבית יין. היא מיושנת בין 10 לבין 20 ימים. זוהי גבינת העיזים היחידה שהבשלתה רכה ומותרת לפי תקנות כינוי מקור מוגן לייצור באמצעות חלב מפוסטר. שאבישו מאוד לבנה, חלקה וגמישה על החיך, עם ריח גדי עדין.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האגדה על שאבישו חוזרת לשנת 732, בזמן תבוסת הערבים באזור, במאה ה-8, לאחר קרב טור. רבים מהם עזבו את האזור אך חלקם התיישבו שם עם משפחותיהם ובמיוחד עם עדרי העיזים שלהם. האזור הכפרי התאים למרעה שכן שטחי המרעה היו מצוינים. הגבינה נקראה אז שבליס ("עז", בערבית), שם שתהפוך ל"שאבישו" לאחר מכן. עם זאת, ביות העיזים באזור זה הולך לאחור עד לקולוניזציה הרומית והיא נמשכת עד ימינו.

ה-Chabichou du Poitou[עריכת קוד מקור | עריכה]

השאבישו, שיוצר באופן בלעדי בצפון אזור אקיטן החדשה, קיבלה הסמכת ה-AOC שלה ב-1990 בסיוע מאמציה של סגולן רויאל. הגבינה ידועה בתווית האופיינית שלה. ייצורה עלה ל-555 טון ב-2003.

פרוסה קטנה של גבינת Chabichou du Poitou AOC.

ייצור[עריכת קוד מקור | עריכה]

Chabichou du Poitou עשוי מחלב עיזים טרי ומלא. נותנים לחלב להקריש במהלך תקופה של 24 שעות בין 20 לבין 22 מעלות צלזיוס. לאחר מכן יוצקים את הגבן באופן ידני בעזרת מצקת או מין מיקסר לתבניות מחוררות וקטומות ומניחים לניקוז עוד 18 עד 24 שעות תוך הפיכתו פעמיים או שלוש, תוך שמירה על 22 מעלות צלזיוס. לאחר מכן מוציאים את הגבינות מהתבניות וממליחים אותן במלח בישול יבש או לפעמים באמבט תמלחת. אחר כך מניחים אותן בחדרי ייבוש, כלומר מנקזים אותן תוך הנחת התבניות למשך 24 עד 48 שעות. בשלב הבא הגבינה נשארת להתיישן במרתפים בין 10 לבין 12 °C ובטווח של 80% עד 90% לחות. הגבינות נשארות שם לפחות 10 ימים, אבל בדרך כלל במשך שבועיים או שלושה. חלקן אפילו נשמרים במשך חודשים לטעם נמרץ יותר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שאבישו בוויקישיתוף