שומרת אחותי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שומרת אחותי
My Sister's Keeper
כריכת הספר
כריכת הספר
מידע כללי
מאת ג'ודי פיקו
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רומן
הוצאה
הוצאה כנרת-זמורה-ביתן
תאריך הוצאה 2006 (ישראל)
2004 (ארצות הברית)
מספר עמודים 450
הוצאה בעברית
תרגום מיכל קירזנר-אפלבוים
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 0-7434-5452-9
הספרייה הלאומית 002538343
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שומרת אחותיאנגלית: My Sister's Keeper) הוא רומן בדיוני שכתבה הסופרת ג'ודי פיקו, זהו ספרה ה-11 של הסופרת והוא יצא לאור בשנת 2004. הספר תורגם מאנגלית לעברית בידי מיכל קירזנר-אפלבוים ויצא לאור בישראל בשנת 2006 על ידי הוצאת הספרים כנרת-זמורה-ביתן. הספר עובד בשנת 2009 לסרט קולנוע בעל אותו השם, בבימויו של ניק קסווטס.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מספר את סיפורה של אנה פיצג'רלד, נערה מתבגרת בת 13, אחות לקייט וג'סי, שהוריה הביאו אותה לעולם באמצעות הפריה מלאכותית כדי שתהיה תורמת אידיאלית לאחותה קייט, החולה בלוקמיה. מאז שנולדה, אנה עוברת הליכים רפואיים לטובת קייט: לקיחת דם טבורי מחבל הטבור מיד לאחר הלידה, ובהמשך חייהן תרומת מח עצם ועירויי דם באופן תכוף. יום אחד, מערכות גופה של קייט קורסות, והיא זקוקה להשתלת כליה מגופה של אנה. אנה מתנגדת ופונה לעורך הדין אלכסנדר קמבל, בכוונה לתבוע את הוריה כדי לקבל את הזכות לעשות בגופה כרצונה.

התביעה גוררת את כל המשפחה לעימותים וחשבון נפש, והספר מדבר על חייהם. ג'סי, ממשיך להסתבך בצרות שביניהן גנבה, עישון סמים ואלכוהול. האם שרה, שעזבה את עבודתה כעורכת דין כדי להיות עקרת בית כשג'סי נולד, מקדישה את כל זמנה לטיפול בבתה החולה; והאב בריאן, כבאי שנשאר קרוע בין ילדיו. בנוסף לכך, מסופר על היחסים בין קמבל עורך הדין המייצג את אנה לבין לג'וליה רומנו, האפוטרופוסית לתביעה.

אם המשפחה, שרה, מנסה בהתחלה להפעיל לחץ על אנה כדי שתבטל את התביעה, אך מאוחר יותר מייצגת את עצמה. המשפט מסתיים בכך שאנה זוכה ומוענקות לה הזכויות הבלעדיות על גופה. אבל, אנה וקמבל נקלעים לתאונת דרכים. קמבל מצליח להישאר בחיים, אך אנה במצב של מוות מוחי. הכליה נתרמת לקייט והספר מסתיים בכך שקייט מספרת מה קרה כמה שנים לאחר מכן. ג'וליה וקמבל התחתנו, קייט מלמדת ילדים לרקוד, ג'סי נהיה שוטר ומקבל צל"ש על חלקו במבצע מעצר של סוחרי סמים, בריאן מתמכר לאלכוהול ונגמל.

הספר מעלה שאלות נוקבות: מהי האחריות שמוטלת על אחות והיכן היא עוברת את הגבול? מי קובע מהו הגבול וכמה ילד אחד יכול להקריב לילד אחר? האם האחריות היא גם הקרבה עצמית ופגיעה בבריאות האח התורם? האם יכול הורה להכריח את ילדיו לעשות משהו בניגוד לרצונו? מה פירוש להיות הורה טוב? הספר נכתב מנקודת מבטן של הדמויות בסיפור. כל פרק מתאר את מחשבותיה והרגשותיה של דמות אחרת מנקודת מבטה ומציג אותה כדוברת.

הרעיון לספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ודי פיקו הסבירה שהרעיון לרומן "שומרת אחותי" עלה במהלך קריאת מאמר על המשפחה הראשונה בארצות הברית שהביאה לעולם תינוק כדי שיהיה תורם פוטנציאלי של מח עצם לאחותו החולה. האח תרם את מח העצם לאחותו אבל היא נשארה צמח. הסופרת המשיכה לחשוב מה היה קורה לו התעוררה האחות: האם האח היה חש אחריות כלפיה? איך היה מרגיש לו הוריו היו מזכירים לו שילדו אותו בשביל אחותו החולה? איזה מתבגר יהיה ילד כזה הנושא על כתפיו תפקיד כה כבד משקל? אירוע דומה אירע בישראל ב-2001 כאשר משפחה הביאה לעולם ילדה שתהיה תורמת מח עצם לאחיה החולה במחלה גנטית פנקוני אנמיה. לאחר מאמצים רבים המשפחה הצליחה גם לרפא את הבן וגם לגדל את הבת הבריאה. הסיפור מתואר בספרה של שרון הררי: שתזכה לשנה הבאה בהוצאת דביר, 2005.

עיבוד קולנועי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שומרת אחותי (סרט)

סרט המבוסס על הספר יצא לאקרנים בשנת 2009. את אם המשפחה מגלמת קמרון דיאז, אלק בולדווין בתפקיד עורך הדין, ג'ואן קיוזאק בתפקיד השופטת, אביגייל ברסלין בתפקיד אנה וסופיה וסילייבה בתפקיד קייט. במאי הסרט הוא ניק קסווטס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]