שועל-מעופף ביסמרק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןשועל-מעופף ביסמרק
מצב שימור
מצב שימור: פגיענכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: פגיע
פגיע (VU)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: עטלפים
תת־סדרה: דמויי עטלפי פרי
משפחה: עטלפי פרי
סוג: שועל-מעופף
מין: שועל-מעופף ביסמרק
שם מדעי
Pteropus capistratus
פטרס, 1867
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שועל-מעופף ביסמרק (שם מדעי: Pteropus capistratus) הוא מין של עטלף ססגוני בינוני בסוג שועל-מעופף שאנדמי לארכיפלג ביסמרק במלנזיה. הוא תואר מדעית לראשונה בשנת 1867 על ידי חוקר הטבע הגרמני וילהלם פיטרס ונחשב עד שנת 2001 כתת-מין של שועל-מעופף טמינק. המין חי ביערות טרופיים הררים, ניזון מפירות וידוע בפניו הצבעוניות. יש לו 2 תת-מינים. הוא מאוים מצד בירוא יערות איטנסיבי ומגמת אוכלוסייתו נמצאת בירידה.

תיאור ואנטומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לשועל המעופף הביסמרקי גוף מוארך, ראש שועלי גדול וחרטום מחודד וקצר. הלוע חרוטי ובעל נחיריים נפוחים וגדולים. האוזניים קצרות, עגולות ודקיקות. העיניים גדולות ומותאמות לראיית לילה. אורך ראשו וגופו של שועל-מעופף ביסמרק 15–18 ס״מ, אורך הזרוע 10–18 ס״מ, ומשקלו 170–270 גרם. כיתר המינים בסוג, הזנב נעדר וקרום התעופה האחורי מצומצם. בצביעה הייחודית של פניו, השועל המעופף הביסמרקי חולק קווי דמיון מסוימים עם שועל-מעופף מסיכתי ושועל-מעופף ממושקף.

הפרווה של שועל-מעופף ביסמרק ארוכה, צפופה ורכה ומשתרעת לעבר הזרועות והקרסוליים. צבעה הכללי צהבהב קרם, לבנבן או בז׳ בצד העליון וחום בהיר בצד התחתון. הכתפיים, העורך והצוואר צבועים בצהוב או באוכרה. סימן ההיכר של המין הוא מסיכת הפנים הצבעונית והייחודית שלו שנדירה יחסית אצל עטלפים: הפנים צבועות בלבן-קרם או בשנהב ומוקפות בטבעת שחורה גדולה; במרכז הפנים יש צלב שחור בולט שמורכב מפס אנכי עבה על החרטום ופס אופקי מתחת לעיניים. נוסף על כך, העיניים עצמן מוקפות בסימון שחור דמוי איפור שמזכיר את העין של הורוס מהמיתולוגיה המצרית. הלוע והלחיים לבנים והסנטר והאוזניים שחורים. הכנפיים של השועל המעופף חומות עם ורידים מודגשים בצבע שחרחר שמעניקות להן מראה מפוספס או מנומר. השוקיים והזרועות בצבע בורדו או ורדרד.

תפוצה וביולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כפי שמרמז שמו, השועל המעופף הביסמרקי אנדמי לארכיפלג ביסמרק במלנזיה ששייך לפפואה; הוא מצוי באיים הבאים בארכיפלג: בריטניה החדשה, אירלנד החדשה, אומבוי, מיוקו, אי הדוכס יורק והאי סאקר. אוכלוסיות מסוימות של השועל המעופף בקצה הטווח הדרום-מערבי, נודדות מדי שנה לעבר חצי האי הואון בצד הפפואני של האי גינאה החדשה. בית הגידול של המין כולל יער גשם טרופי, יער עננים עד רום 1,200 מעל פני הים ובתה חופית נמוכה.

השועל המעופף הביסמרקי פעיל בשעות הדמדומים והלילה, ומבלה את שעות היום בשינה על צמרות העצים. הוא חי בבדידות, בזוגות או בקבוצות קטנות. התזונה שלו מורכבת בעיקר מפירות ומתפרחות של קוקוס. יש מדי שנה עונת רבייה אחת, ובתום היריון של 7 חודשים הנקבה ממליט גור יחיד. הן הזכר והן הנקבה משתתפים בהנקת הצאצא (באופן חריג, גם לזכר יש בלוטות חלב). הגורים מגיעים לבגרות בגיל שנה עד שנתיים. תוחלת החיים של המין בטבע 8–10 שנים.

השועל המעופף הביסמרקי חולק ספציאציה אלופטרית עם שועל-מעופף אדמירלתי, שועל-מעופף ג׳יליארד, שועל-מעופף גדול ושועל-מעופף קטן.

מצב[עריכת קוד מקור | עריכה]

השועל המעופף הביסמרקי מסווג על ידי הרשימה האדומה של IUCN, במצב השימור קרוב לסיכון (NT), בשל מגמת הירידה המתמשכת במספריו, שנובעת מאובדן בית גידול נרחב בדמות בירוא יערות אינטנסיבי בבריטניה החדשה ובאירלנד החדשה לצורך הקמת מטעים של שמן דקלים. בירוא היערות חמור בעיקר באזור השפלה והחוף, והמין הופך לנדיר מאוד באזורים נמוכים.

על אף ששיעור הירידה בעשור השני של המאה ה-21 עדיין היה קטן מ-30% (בין השאר בשל סובלנות מסוימת להפרעות בבית הגידול), המין צפוי להגיע לשיעור ירידה כזה בעשור השלישי ולהעפיל לקטגוריית פגיע (VU). שועל-מעופף ביסמרק מופיע בנספח II של CITES המחייבת פיקוח על סחר במין ובאיבריו. ככל הנראה, אין לו נוכחות באזורים מוגנים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שועל-מעופף ביסמרק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שועל-מעופף ביסמרק באתר הרשימה האדומה של IUCN