שושלת צ'ולה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שושלת צ'ולה
ממשל
שפה נפוצה טמילית עריכת הנתון בוויקינתונים
גאוגרפיה
יבשת אסיה
היסטוריה
תאריכי הקמה 300 לפנה״ס עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריכי פירוק 1279 עריכת הנתון בוויקינתונים
ישות קודמת שושלת פלאווה, Eastern Chalukyas עריכת הנתון בוויקינתונים
ישות יורשת שושלת פנדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שושלת צ'ולהטמילית: சோழர்) הייתה אחת מהשושלות החזקות ביותר בדרום הודו של טרום העת החדשה, ושלטה מהמאה ה-3 לפנה"ס ועד 1279 לספירה. השושלת נוסדה על ידי שבט צ'ולה, שחי במדינת טאמיל נאדו של ימינו. השושלת הייתה ידועה בשל כוחה הצבאי, ובשל הקיסר שלה, קריקלה, אשר הרחיב את שטחה של הממלכה עד לגבולות תאילנד וסרי לנקה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממלכת צ'ולה מוזכרת כבר אצל אשוקה כאשר הוא מתאר שלוש ממלכות דרומיות, פאנדיה, צ'רה וצ'ולה. כאשר שושלת קלברה (Kalabhras) התחזקה במאה ה-3 והשתלטה על כל דרום הודו, הוכפפה גם ממלכת צ'ולה לשלטונם של הקלברה. עם עליית כוחם של בני הפאלווה בדרום ושושלת הצ'לוקייה במערב השתחררו בני הצ'ולה.

הצ'ולים התפתחו כאימפריה החזקה ביותר בדרום במאה התשיעית, ושמרה על מעמדה העליון עד למאה ה־13. במאה ה-9 השתלטה אימפריית הצ'ולה על ממלכת פאלווה וב-994 הצליח מלך צ'ולה השני ראג'ה ראג'ה צ'ולה (ראג'ה ראג'ה ה-1 985-1014) לכבוש שטחים שהיו שייכים לפנדיה ולצ'רה וכן את סרי לנקה ולאחד את כל דרום הודו לאימפריה אחת. אחריו מלך בנו, ראג'נדרה הראשון.

במאה ה-13 שושלת צ'ולה נחלשה משמעותית בשל מחלוקות פנימיים ואוכלוסייה מומעטת יותר וב-1279 נכבשה על ידי האימפריה הפנדיאנית שלימים תיחשב לאימפריה החזקה בדרום הודו.

מקומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשושלת צ'ולה בנו מקדשים מיוחדים במינם לעומת שושלות ואימפריות אחרות. לדוגמה, קיסר טמילי אשר נודע כרג'ארג'ה צ'ולה הראשון בנה את מקדש בריהאדיסוואראר בתוך 7 שנים בלבד, ומאז המקום נחשב לקדוש מבחינת הצ'ולאים. על המבנה כתובים משפטים רבים בשפה התמילית אשר התפתחה באזור.[1]

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בממלכת הצ'ולה התפתח הדקדוק הטמילי והשפה, שכיום מדוברת על ידי 80 מיליון איש. בנוסף, נכתבו הרבה סקריפטים בשפה על מקדש בריהאדיסוואראר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שושלת צ'ולה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Brihadeeswarar Temple, Thanjavur Info | Thanjavur's No. 1 Local Directory Website (באנגלית אמריקאית)