שח"מ מקורות ביצוע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שח"מ מקורות ביצוע
נתונים כלליים
תקופת הפעילות 1961–הווה (כ־63 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת אם מקורות עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה חולון עריכת הנתון בוויקינתונים
 
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מאגר חפץ חיים

שח"מ מקורות ביצוע בע"מ היא חברה בת של חברת המים הלאומית מקורות. חברה זו מתמחה בתכנון, הקמה ובאספקה של תשתיות, מתקנים ומערכות של מים, ביוב וקולחין. החברה החלה את פעילותה בשנת 1961 בשם "שח"מ - שירותים חשמליים-מכניים". ביולי 2008, עם השלמת השינוי המבני במקורות, שונה שם החברה לשמה הנוכחי המייצג נאמנה את מלוא היקף פעילותה של החברה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שח"מ היא תולדה של איחוד גופי הביצוע של מקורות לגוף אחד הנעשה במסגרת שינוי מבני שערכה "מקורות" בשנים 2005–2008. מטרת השינוי הייתה לאחד את כל גופי הביצוע למסגרת רב-תחומית אחת. הגופים שאוחדו הם:

  • שח"מ (שירותים חשמליים מכניים) בע"מ
  • צמ"כ (ציוד מכני כבד)
  • שלוש יחידות בינוי מרחביות (צפון, מרכז, דרום)

בשלב ראשון רוכזו העובדים לתוך "אגף הביצוע" לפרק זמן של 3 שנים (2005–2008). אגף הביצוע נבחן בתקופה זו כ"משק סגור", ולאחר מכן הפך לחברת בת בשם "שח"מ מקורות ביצוע בע"מ". כך נצברו כל הידע והניסיון במסגרת אחת.

אבני דרך עיקריות עד להקמת שח"מ מקורות ביצוע בע"מ[עריכת קוד מקור | עריכה]

1935 קידוחי מים בעמק זבולון
1937 הקמת "מקורות - חברת מים בע"מ"
1948 הקמת מחלקה לביצוע עבודות עפר וקווי מים במקורות- יחידת ציוד מכני כבד (צמ"כ).
1949 התחלת ניסויים בהורדת גשם (בשיטת התנורים)
1949 הגעת הציוד המכני הראשון לצמ"כ
1950 הקמת חברת שח"מ
1956 ייסוד חברת הבת "מקורות מים - חברה לעבודות פיתוח בע"מ" מתוך מחלקת הצמ"כ.
1958 צירוף מחלקת הקידוחים לצמ"כ
1958 הקמת חברת ורד (פמ"מ- פיתוח מקורות מים ארצות חוץ בע"מ)
1961 שח"מ נרשמה כחוק
1961 הקמת הענף להגברת הגשם כחלק משח"מ, תחילת "ניסויי ישראל" בזריעת עננים
1973 שילוב צמ"כ בחברה חדשה "מקורות בינוי ופיתוח בע"מ"
1988 סגירת " מקורות בינוי ופיתוח בע"מ " והעברת עובדי הביצוע לשלוש יחידות מרחביות- צפון, מרכז, דרום כחלק משינוי ארגוני. צמ"כ נותרה זרוע הביצוע הארצית לעבודות אזרחיות
2005 הקמת "אגף הביצוע" שכלל מיזוג עובדי שח"מ, צמ"כ ושלושת יחידות הבינוי כחלק משינוי ארגוני.
2008 הפיכת "אגף הביצוע" לחברת בת בשם "שח"מ מקורות ביצוע בע"מ"

מבנה החברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשח"מ מקורות ביצוע קיימות ארבע חטיבות, כאשר בראשה של כל חטיבה מכהן סמנכ"ל.

חטיבת ההנדסה: עוסקת בפן ההנדסי של טכנולוגיות ותשתיות המים. בחטיבה זו פועלות מחלקות של הנדסת מכונות, הנדסת חשמל, הנדסה אזרחית והנדסת צנרת ותהליך.

חטיבת תפעול וייצור: בחטיבה זו קיימת יחידת הייצור העוסקת בשיפוץ, ייצור ובדיקת משאבות מים. כמו כן, קיימות גם מחלקת הבטיחות, מחלקת הפיקוד והבקרה, ומחלקת אחזקת ציוד הנדסי.

חטיבת ביצוע ופרויקטים: בחטיבה זו נמצאות המחלקות הביצועיות האזוריות- ביצוע דרום וביצוע צפון. מחלקת הקידוחים של החברה, משרד תיאום הפרויקטים והמחלקה האלקטרומכנית פועלות גם הן תחת חטיבת ביצוע ופרויקטים.

חטיבת כספים ומינהל: זוהי החטיבה המנהלית של החברה ותחתיה נמצאות מחלקות משאבי אנוש ושכר, הנהלת חשבונות, תקציב ובקרה, הגשת חשבונות וגבייה, רכש ולוגיסטיקה, ביטחון, מחשוב ותחבורה ומשק.

כמו כן, קיימות מחלקות הכפופות ישירות למכ"ל החברה- מחלקת השיווק, המחלקה המשפטית, המבקר הפנימי והענף להגברת הגשם - העוסק בזריעת עננים.

תחומי פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

זריעת עננים: בשנת 1961 הוקם בשח"מ הענף להגברת הגשם. פעילות הגברת הגשם מתבצעת על ידי זריעת העננים ביודיד הכסף, AgI, חומר אשר מעודד את יצירת הקרח בעננים ובכך מעודד יצירת משקעים. ניסויים שנערכו בשנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת הראו כי פעילות הזריעה מגבירה את הגשם בשיעור של כ-13% באזור אגן ההיקוות של הכנרת.

קידוחי מים: בשח"מ פועלת יחידת קידוחים הפועלת 24 שעות ביממה, ובעלת יכולת לבצע קידוחים עד 1,500 מטר מתחת לפני הקרקע. הקידוחים מתבצעים בשתי שיטות:

  • קידוח סיבובי (Rotary Drilling) : ארבע מכונות ייעודיות המשמשות לקידוחים עמוקים
  • שטיפה בסחרור (Reverse Circulation): שתי מכונות לביצוע קידוחים רדודים.

כמו כן, יחידה זו עוסקת גם בפירוק והרכבה של קידוחים, צילום קידוחים וביצוע שאיבות ניסיון.

משאבות מים וציוד שאיבה: אחד מתחומיה העיקריים של שח"מ הוא קידוחי מים, ולשם כך יש צורך במשאבות חזקות במיוחד. שח"מ מקורות ביצוע היא החברה המובילה בישראל בפיתוח, ייצור ושיפוץ של משאבות מים אנכיות. כיצרנית המשאבות של חברת המים הלאומית "מקורות", צברה שח"מ עשרות שנות ניסיון בתחום. כיום החברה מייצרת משאבות עבור גופים מכל המגזרים: רשויות מקומיות, תאגידי מים, קיבוצים, מושבים, אגודות מים ומפעלי תעשייה גדולים. בשנת 2016 זכתה שח"מ בתחרות בינלאומית על פיתוח שסתום על-חוזר המקטין את בלאי המשאבות וחוסך באנרגיה ומים.

הנחת קווי מים ועבודות צנרת: אחד מתחומי המומחיות של שח"מ הוא הנחה של קווי מים מסוגים שונים ובקטרים שונים עד "108 בהיקף ביצוע שוטף של עשרות ק"מ בשנה. החברה הניחה את "מוביל המים החדש", מערכת לקליטה והולכה של כל המים המסופקים ממתקני ההתפלה.

פיקוד ובקרה: מחלקת הפיקוד והבקרה פועלת על מנת לאפשר שליטה יעילה וטובה על מערכות אספקת המים בישראל. כמו כן, מערכות אלו מתריעות על תקלות ובעיות במערכות השונות. שח"מ מפעילה מערכות פיקוד ובקרה המבוססות תקשורת לוויינית, אלחוטית, קווית או סלולרית. כמו כן, מחלקת פיקוד ובקרה עוסקת בהקמת מרכזי בקרה ראשיים ומשניים, מערכות בקרה מקומיות בשיטת Human Machine Interface) HMI), הקמת מערכות מחשוב ותקשורת, גיבוי ואבטחה של מערכות אלו.

התפלה: שח"מ מקורות ביצוע מתכננת, מקימה ומספקת מתקני התפלה בשיטת האוסמוזה ההפוכה. בין המתקנים שהחברה הקימה נמצא המתקן בסבחה ומתקן התפלה בגרנות, ששודרג לאחרונה על ידי שח"מ על מנת לנצל את מי התהום המליחים המצויים בחלקו המזרחי של אקוויפר החוף.

טיפול במים: הביקוש לאספקת מים באיכות גבוהה בהתאם לתקני האיכות גובר. לאור זאת, הפכה שח"מ מקורות ביצוע את תחום הטיפול במים למרכיב מרכזי בפעילותה. שיטות הטיפול שהחברה מציעה הן: הכלרה, טיפול ב-UV (קרינה אולטרא-סגולה), שיקוע, הפתתה, סינון, סינון מיקרוני, הפלרה (נוזלית ומוצקה) ועוד. כמו כן, החברה מפעילה מתקן אולטרה פילטרציה נייד המיועד לשימוש באזורים מרוחקים ובזמני חירום.

מכון בדק משאבות: מכון בדק המשאבות פועל משנת 1957 לבדיקות הידראוליות של משאבות מים אנכיות, תת-מימיות ואופקיות לפי תקני בדיקה בינלאומיים. מדי שנה נבדקות במכון הבדק של שח"מ מקורות ביצוע עשרות משאבות אנכיות בספיקה של עד 4,500 מק"ש (מטר מעוקב בשעה) וכן מדידת לחץ של עד 700 מ' (70 Bar). לאחרונה, הסתיימו עבודות הקמת מערך לבדיקת משאבות אופקיות שמאפשר בדיקת משאבות אופקיות בספיקה עד 900 מק"ש ללחץ 60 אט' והספק מנוע עד 700 כ"ס.

שיקום קידוחי מים: שח"מ מקורות ביצוע בע"מ פועלת גם לשיקום קידוחי מים. שיקומים אלו תורמים להחזרת ספיקות שאבדו, הוזלה בעלות השאיבות, הארכת החיים של הקידוח ושיפור איכות המים.

מכון לבדק מדי מים: המכון לבדק מדי מים הוקם בשנת 1962, ומבצע בדיקות, כיול, שיפוץ ובוררות של מדי מים החל מקוטר 1/2 אינץ'. כיום המכון מסוגל לבצע בדיקות בספיקות של עד 800 מק"ש, הספיקה הגבוהה ביותר הקיימת למבדקה במדינת ישראל.

טיפול בשפכים: שח"מ מתכננת ומתקינה מערכות לטיפול בשפכים (מכוני טיפול אינטנסיביים ואקסטנסיביים), המסוגלות להשיב לשימוש חוזר בחקלאות עד לרמת מי קולחין המתאימים להשקיה בלתי מוגבלת של כל סוגי הגידולים החקלאיים. דוגמה למתקן טיהור שפכים שנבנה על ידי שח"מ מקורות ביצוע בע"מ הוא מתקן טיהור השופכין בסורק, שנכון לאוגוסט 2019, המתקן עובר שדרוג נוסף על ידי שח"מ.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]