שיחה:אזבסט

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה נכתב או הורחב במסגרת תחרות הכתיבה
הערך השתתף בתחרות הכתיבה "מקצרמר למובחר"
ערך זה נכתב או הורחב במסגרת תחרות הכתיבה
הערך השתתף בתחרות הכתיבה "מקצרמר למובחר"

לאחר שתסתיים התחרות[עריכת קוד מקור]

אולי כדאי להוסיף לערך כי:

אזבסטוזיס, מחלת ריאות הנגרמת מחשיפה ארוכת זמן לסיבי אזבסט, הוכרה כמחלת מקצוע בחוק בישראל.Golf Bravo 16:44, 20 בספטמבר 2006 (IDT)[תגובה]

אחי, אני לא כותב מתחיל, אני יודע על מה לכתוב. שי זייד המלך20:23, 20 בספטמבר 2006 (IDT)[תגובה]

חלק גדול מההקדמה מכיל בתוכו שימושים של החומר ולכן לדעתי כדאי למחוק חלק זה בהקדמה (המספר על שימושיו של האזבסט).

ההקדמה מציעה סיכום מצוצם ומתומצת של השימוש וגם קיימת הרחבה. בגלל היות המידע מתומצת, ראוי שיהיה בהקדמה. שי זייד המלך22:06, 23 בספטמבר 2006 (IDT)[תגובה]

המבוא[עריכת קוד מקור]

  1. השורה הראשונה בערך לא ברורה: "שם לקבוצה של חומרים סיביים מסלעים מינרליים סיליקאטיים של מגנזיום ו/או ברזל הידרידי". יש קישור ב"סילקאטיים" אל סיליקון, אבל זה רק מבלבל הדיוט כמוני עוד יותר - סיליקון הוא יסוד בדיוק כמו מגנזיום וברזל. אם כך, מה פירוש "סלע סילקאטי של מגנזיום"? אפשר להניח שמדובר באיזו תרכובת/תערובת, אבל זה כבר יהיה ניחוש של הקורא ועל אחריותו בלבד. אם כן, השורה הזו דורשת הבנה גדולה יותר (בכימיה?) ולא בטוח שהיא מתאימה בתור השורה הראשונה בערך.
  2. ניסוח לא ברור: "וגם למפת השולחן של קרל הגדול כאשר, לפי האגדה, קרל זרק את מפתו לתוך האש כדי לנקותה" - כלומר, האזבסט שימש למפת השולחן רק כאשר קרל זרק אותה לתוך האש?
  3. הדוגמאות לשימוש באזבסט בעבר די חלשות: הדוגמה של מצרים מעניינת, אבל זו של קרל (שאינה מגובה במקורות) היא קוריוז בלבד. האם אלו שני השימושים היחידים בעת העתיקה? אם לא, אפשר להביא לפחות עוד אחד, אולי במקום קרל.
  4. "האזבסט מנוצל ע"י כרייתו ממכרות של סלעי אזבסט" - כדאי להימנע משימוש בר"ת, אבל יותר צורם לי ה"מנוצל" - האם זו המילה התקינה עבור הפקת מינרלים?
  5. "כאשר האזבסט משמש להגנה כנגד אש וחום, סיבי האזבסט לרוב מעורבבים עם בטון או משולבים בסיבי בד. האזבסט משמש לרוב במנגנוני בלמים וגם בסוגי אטמים בגלל עמידותו לחום. מסיבי האסבסט מייצרים גם בידוד לחוטי חשמל. אזבסט משמש בין השאר לייצור בגדים חסיני-אש ומוצרי בניה שונים, משום שהוא אינו חדיר למים, אינו מוליך חשמל ומבודד חום היטב" - פסקה מאוד מבולבלת. למשל, מהיכן צץ ה"בין השאר" הזה פתאום? ולמה לחזור שוב פעם על כך יתרונות האזבסט (לא חדיר למים, לא מוליך ומבודד חום) שכבר צויינו בפסקה קודמת? ואם כבר מציינים, למה בסוף ולא בהתחלה?

סוגי אזבסט וסיביו[עריכת קוד מקור]

  1. שימוש לא מוסבר במונח טכני, וחבל: לקורא ההדיוט לא ברור מה זה "מספר CAS" ולא נעשה שום נסיון להבהיר לו.
  2. ריבוי קישורים אדומים.
  3. הערת השוליים בקטע על קריסוטיל לא ברורה. היא לכאורה מפנה למאמר שמדבר על מחקרים שונים (וסותרים) באשר לנזקי הקריסוטיל, אבל המאמר שאליו ניתנה ההפניה מדבר על נזקי האזבסט באופן כללי (לפחות ממבט כולל).
  4. שורה לא ברורה: "קריסוטיל בדרך-כלל נמצא בטבע בצורת סיבים רכים ופריכים (דבר הגורם לסכנה הגדולה ליצירת "אבק אזבסט"). צורות אחרות של אזבסט אמפיבולי יכולות, במקרים מסויימים, גם להופיע בטבע כסיבים רכים ופריכים..." ראשית, האם קריסוטיל הוא אזבסט אמפיבולי? קיבלתי רושם שלא, אז למה "צורות אחרות"? שנית, מהם ה"מקרים המסויימים" המדוברים?

שימושים[עריכת קוד מקור]

  1. יש חזרה מתישה על חלק ממה שנאמר כבר קודם: "אזבסט לבן הוא סוג של אזבסט הנגזר מקבוצת הסרפנטין. לסוג זה מספר שימושים. בארצות הברית, האזבסט הלבן הוא הסוג הכי שכיח בתעשייה". אפשר היה לפחות לנסות לומר זאת בדרך קצת שונה...
  2. "חסינות אש" מצויין כאחד משימושי האזבסט וניתן קישור אדום. אין שום דרך להבין מה הכוונה בזה אם אינך יודע זאת כבר קודם.

מחלות הנגזרות מחשיפה לאזבסט[עריכת קוד מקור]

  1. הכותרת לא ברורה. מהי מחלה "נגזרת"? האם זה שקול למחלה ש"נגרמת" או שיש הבדל שידוע רק ליודעי ח"ן?
  2. לטענה שניתן למצוא אזבסט במים מינרליים לא ניתנים סימוכין. הקישור שניתן טוען "Asbestos fibers can enter the air or water from the breakdown of natural deposits and manufactured asbestos products". למיטב הבנתי, הדבר דורש שבסמוך למאגר המים המינרליים יהיו מינרלים של אזבסט, דבר שלא ברור האם הוא תמיד מתקיים. על כן, יש לנסח את השורה יותר בזהירות (גם לא ברור מה פשר ה"ריחוף" בתוך המים).
  3. "מחקרים הראו שאנשים החיים באוכלוסיה עירונית רגילה יכולים לסבול מאלפים עד מאות-אלפים של סיבי אזבסט בכל גרם של רקמת ריאה, כלומר, מיליוני סיבי אזבסט ועשרות-אלפי גופים של אזבסט בריאותיו של אדם ממוצע" - זוהי שורה חסרת משמעות. הקורא אינו מסוגל להבין מה משמעות המספרים הללו. ייתכן שמיליוני סיבי אזבסט הם כמות קטלנית, וייתכן שמיליוני סיבי אזבסט הם כמות אפסית כי צריך מילארד מילארדים של סיבי אזבסט לפני שייגרם נזק, אבל אין התייחסות למשמעות הכמותית של האזבסט גם בשאר המאמר.
  4. הקישור שבאותה שורה מוביל לאתר בתשלום. רצוי להימנע מכך.
  5. גם הפסקה הבאה על התקן שנקבע לאזבסט היא חסרת משמעות בלי שהקורא יוכל להבין את המשמעויות בפועל שנגזרות ממנה. האם קל לענות לתקן הזה? האם התקן הזה עדיין משאיר אותנו בגבולות הסכנה?
  6. אחרי פסקת הפחדה ארוכה על הסכנה שבאזבסט סיבי וכיצד כל נגיעה בו גורמת לשחרור אזבסט, מגיעה השורה "מוצרים אשר עשויים מאזבסט שאינו סיבי גם משחררים חלקיקי אזבסט אל הסביבה". זה לא רציני. האם זה שחרור בכמות דומה לזו של האזבסט הסיבי? מה גורם לשחרור הזה?

מחלות הנגרמות על ידי אזבסט[עריכת קוד מקור]

  1. "כאשר האזבסט נישא באוויר בכל כמות שהיא, "נמצא להוות מפגע בריאותי, כמו שניתן היה לצפות"."- שורה ממש לא ברורה. "נמצא להוות"? יתר על כן, בציטוט הדיווח הזה לא מוסבר כלל מה בעצם עושה האזבסט ולמה חושבים שהוא מפגע. מהן "השפעותיו המרושעות" של האזבסט? ממה מת אותו אדם שנטען כי מת מחשיפה לאזבסט? מה קרה לו? האם הוא סבל מסרטן, או שפתאום נחנק, או משהו אחר?
  2. בחלק הזה חוזרים על הסיפור המבהיל על חלקיקי האזבסט שמצטברים בריאה. גם כאן מדובר בחזרה מיותרת - צריך להחליט איפה עדיף לפרסם את התיאור הזה, וזהו. לא כיף לקרוא את אותו דבר פעמיים.
  3. "חוקרים מאמינים שהמסותליאומה נגרמת מספר של יוני חמצן, רדיקלים ופרוקסידים שאלו הם חומרים מחמצנים או ROS שנוצרים ע"י סיבי האזבסט" - שורה לא ברורה.

סילוק אזבסט+החלקים הבאים[עריכת קוד מקור]

  1. "מוצרים לתמיכה מבנים נכללו גם ברשימת המוצרים הכוללים אזבסט כגון לוחות בנייה" - עוד דוגמה לשורה לא ברורה. באופן כללי, החלק הזה כולו (והבאים אחריו) כתוב בצורה רעה במיוחד מבחינה סגנונית ודורש הגהה ועריכה משמעותית.

גדי אלכסנדרוביץ' 07:41, 5 באוקטובר 2006 (IST)[תגובה]

הערות בתום התחרות[עריכת קוד מקור]

הערה: ההערות הבאות נכונות לגירסה שהייתה בתום 25 בספטמבר וייתכן שחלקן תוקנו כבר. בגלל חוסר זמן אינני יכול לבדוק כעת שוב את הגירסה העדכנית של כל הערכים אז אני מדביק כאן את הערותי במלואן:

  • "בגלל שאיפה של חלקיקי האבק הקטנים אל תוך הריאות וגרימת הנזק" - לא מוסבר איזה נזק.
  • "שימוש רב באזבסט מעורב בבטון לבניין בשל חוזקו, תכונותיו ומחירו הזול" - איזה תכונות בדיוק?
  • "סוג האזבסט הכי נפוץ", "הכי רעיל" - דורש העלאת משלב.
  • "ההשערה הרווחת לגבי נוסחתו הכימית של הקריסוטיל היא Mg3(Si2O5)(OH)4." מדוע אי אפשר להגיע לנוסחה ודאית? יש להבהיר.
  • "מספר CAS" - נדרש הסבר קצר מה זה, או לפחות ויקילינק.
  • "סיבים מעורבבים בעלי רוחב" - צ"ל קוטר.
  • "מיכלי קבורה, אשר אם היו מכסים אותם בהם" - לא ברור.
  • יש הערות שוליים מאנצ' צ'יימברס, אך עדיף לתת אותן כסימוכין וזהו.
  • יש שתי הערות שוליים ברצף שמפנות לאותו מקור - מיותר.
  • "עריכים בצפיפות נמוכה" צ"ל אריחים.
  • הערת שוליים 4 - כדאי להביא מקור.
  • באתר ה-CDC כתוב כך:

Asbestos is the name given to a group of six different fibrous minerals (amosite, chrysotile, crocidolite, and the fibrous varieties of tremolite, actinolite, and anthophyllite) that occur naturally in the environment.

הכתוב כאן כולל פחות קבוצות, ואני מניח שה-CDC הוא שצודק.
  • "קבע תקן של עד 100,000 סיבי אזבסט הקצרים מ5 מיקרומטר" - טעות תרגום - ב-EN כתוב שארוכים מ-5 מיקרון
  • לדעתי עדיף מיקרון, לא מיקרומטר.
  • "כל סוגי האזבסט הסיביים מורכבים מסיבים מעורבבים בעלי רוחב של פחות ממיקרומטר " - אבל אח"כ כתוב "עוביים אינו עולה על 0.01 מיקרומטר". מה הנכון?
  • "סיבי האזבסט אשר נמצאים בריאות מתגבשים ליצירת סיבים גדולים יותר של אזבסט" - מאוד לא ברור. הם לא מתגבשים בריאות, להיפך - כתוב שהם נשברים.
  • "תכונות מוצרי האזבסט מכילים סיבי אזבסט שבירים גורמות גם למגע יד קל להיות מספיק כדי לשבור חלק מהסיבים." - משפט מסורבל.
  • "מוצרים אשר עשויים מאזבסט שאינו סיבי"- חסר הסבר על אזבסט לא סיבי.
  • יש בערך הרבה טעויות זכר/נקבה.
  • "זמן ההשרדות הממוצע למסותליאומה ממארת הוא 11 חודשים" - האם הכוונה היא שהמסותליאומה שורדת 11 חודשים ואז נעלמת? או שמא החולה מת אחרי 11 חודשים בממוצע?... דורש ניסוח טוב יותר.
  • סיבי דיסקרטיים - תרגמת. צ"ל סיבים בודדים.
  • "ביקורת על תקנות חרם האזבסט" - דרושה הבהרה מיהו עורך האתר הזה, וכן שהעובדים הם אינטרסנטים
  • לדעתי דרוש דילול מקורות, אין צורך ברבים כל כך. האם באמת כל אחד מוסיף על הנאמר באחרים?
odedee שיחה 20:23, 5 באוקטובר 2006 (IST)[תגובה]

על אזבסט בישראל[עריכת קוד מקור]

עכשיו, תוכנית מבט שני בערוץ 1 (ואני כותב כי אין לי כוונה לצפות בתוכנית...אולי מישהו אחר יוכל). ‏Hummingbird° יש לך הודעה ° כולי אוזן 22:00, 3 בספטמבר 2007 (IDT)[תגובה]

למה לא "אסבסט"?[עריכת קוד מקור]

לפי היוונית ככה נראה לי - אסבסט במקום אזבסט. דעתכם? ‏Harel‏ • שיחה 23:59, 9 באוקטובר 2009 (IST)[תגובה]

קודם כל גוגל איתך (80,000 מול 32,000 לאזבסט), זה גם התעתיק המקובל על המשרד להגנת הסביבה. מצד שני, לקסיקון לועזי-עברי חדש של אלקלעי, מילון רב מילים של שוויקה והאנציקלופדיה העברית תומכים בשני התעתיקים, אבל מעדיפים אזבסט. אביהושיחה 01:02, 10 באוקטובר 2009 (IST)[תגובה]

אולי בכל זאת אסבסט?[עריכת קוד מקור]

בנוסף ליוונית (סיגמה = סמ"ך) גם משרד הבריאות כותב אסבסט. והעיקר - בית המחוקקים ולשון החוק. ראה חקיקה ותקנות משנת 2011:

  • חוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, התשע"א - 2011
  • תקנות למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק (הפחתה של סכום עיצום כספי ופריסת תשלומים), התשע"ב - 2011
  • תקנות למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק (פטור מרישיון ומהיתר לעבודת אסבסט ומניעת ניגוד עניינים), התשע"א - 2011
  • חוזר מנכ"ל משרד הבריאות: [1]

Mr.Shoval - שיחה 02:46, 27 במרץ 2013 (IST)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 14:38, 3 במאי 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 14:38, 3 במאי 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור 3[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 23:31, 13 במאי 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור 4[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 23:31, 13 במאי 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור 5[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 23:31, 13 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

פירוק ופינוי אסבסט ובנייה מתקדמת[עריכת קוד מקור]

פירוק אסבסט ובנייה מתקדמת http://roof-hasbest.co.il/


קישור שבור 6[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 10:55, 30 בדצמבר 2013 (IST)[תגובה]

"האיסכורית היא חומר גלם אידאלי לחיפוי גגות קלים ולהחלפת גגות אסבסט מכיוון שהיא עמידה, אטומה ונדבקת בקלות."[עריכת קוד מקור]

להבנתי 'איסכורית' היא שם של חברה. אולי אני טועה, אבל אם לא, האם זה לא נשמע קצת כמו פרסומת? גם אין מקור שמדובר בדעה נפוצה.

תודה. החלפתי את המילה אידאלי במילה נייטרלית יותר. האם יש למוצר שם שאינו מסחרי? בריאן - שיחה 12:30, 14 ביוני 2015 (IDT)[תגובה]
האיסכורית מתאימה לתקן ת"י 1508, שם ההגדרה היא "פחי סיכוך צורתיים", אלא שלא תשמעו אף אדריכל או מהנדס בניה שמשתמש במונח. המונח המקצועי שהתקבל בציבור הבונים הוא איסכורית, פח איסכורית, פאנל איסכורית (מבודד או שאינו כזה). שנילי - שיחה 12:44, 14 ביוני 2015 (IDT)[תגובה]
נ"ב, שם החברה "איסכור" - איסכורית הוא שם מסחרי של המוצר. שנילי - שיחה 12:45, 14 ביוני 2015 (IDT)[תגובה]
אכן, כך גם נראה מחיפוש פשוט בגוגל. בריאן - שיחה 13:46, 14 ביוני 2015 (IDT)[תגובה]

משוב מ-17 בפברואר 2021[עריכת קוד מקור]

הזוי שאין שום התייחסות לאזבסט בישראל, למפעל איתנית ולזיהום בגליל המערבי, לבג"ץ בנושא ולחולי הסרטן מעובדי המפעל המתועב. 2001:4DF4:87A0:28:9437:5914:57D7:6EDE 18:28, 17 בפברואר 2021 (IST)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (ספטמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר באזבסט שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 02:11, 30 בספטמבר 2022 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר באזבסט שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 21:59, 6 בנובמבר 2022 (IST)[תגובה]