שיחה:אימונולוגיה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כדאי לציין כי קיימות שתי חלוקות עיקריות של מערכת החיסון: החלוקה הראשונה מבחינה בין המערכת המולדת למערכת הנרכשת, כפי שצויין כאן. חלוקה נוספת מבחינה בין שתי הזרועות "האפקטוריות" של מערכת החיסון: הזרוע ההומוראלית (THE HUMORAL BRANCH) - (הומוראלי - של נוזלי הגוף, בעיקר הסרום) - כוללת את הנוגדנים ואת רכיבי מערכת המשלים (COMPLEMENT). הזרוע התאית (THE CELLULAR BRANCH) - כוללת את הלימפוציטים מסוג B ו-T וכן את הלויקוציטים האחרים. יש להדגיש כי שתי תת-המערכות, המולדת והנרכשת, כוללות כל אחת רכיבים בשתי הזרועות ההומוראלית והתאית: כך, המערכת המולדת כוללת חלק מהלויקוציטים: מקרופאג'ים, ניוטרופילים, אאוזינופילים ובאזופילים; תאי הרג טבעיים (NATURAL KILLER CELLS, NK CELLS) וכן את מערכת המשלים. המערכת הנרכשת כוללת את הלימפוציטים מסוג B ו-T, ולצידם את הנוגדנים וכן במידה חלקית את מערכת המשלים (במנגנון מיוחד הנקרא ADCC - ANTIBODY DEPENDENT CELL MEDIATED CYTOTOXICITY שבו מערכת המשלים מופעלת באינטראקציה עם נוגדנים).

שתי המערכות, המולדת והנרכשת, תלויות זו בזו ופועלות האחת בתיאום עם השניה. כמו כן, האבחנה בין שתי המערכות היא ברורה, למרות שישנם רכיבים המשותפים לשתיהן. המערכת המולדת מתאפיינת בכך שרכיביה השונים פועלים כל אחד כנגד מגוון רחב של אנטיגנים/פתוגנים באופן בלתי-ספציפי, כלומר רק על בסיס ההבחנה בין "עצמי" ל-"זר", ואילו המערכת הנרכשת מתייחדת בכך שרכיביה פועלים באופן ספציפי מאוד - כל אחד כנגד סוג ספציפי אחד של אנטיגן/פתוגן, וכן היא מתייחדת בזכרון חיסוני - כלומר היכולת "לזכור" אנטיגן/פתוגן שהמערכת התמודדה איתו ולהגיב נגדו ביתר מהירות ונמרצות במפגש הבא.

אני מציע שתשלב הערות אלה בגוף הערך, אין מתאים ממך לעשות זאת. דוד שי 07:58, 3 ספטמבר 2005 (UTC)

היי גיל. כל מה שכתבת לעיל מתאים לערך מערכת החיסון, ולא לאימונולוגיה. גם הערך הרלוונטי זקוק לשיפור, וההרחבה שלך נראית לי טובה. אנא הצץ בקטגוריה:אימונולוגיה, קרא את המאמרים הרבים שכבר נכתבו בנושא והימנע מלחזור שנית על מידע שכבר מופיע בהם. אנא הימנע מלכתוב באנגלית; אני מסכים בצורך לכתיבה באנגלית על-מנת להקל על ההגיה של המושגים הלועזיים, ותעתיק זה אכן מצוי בערכים עצמם. חוץ מזה הכל נחמד וכדאי שתערוך את מערכת החיסון ותוסיף את הטקסט שלך. תודה, Pixie 22:36, 7 ספטמבר 2005 (UTC)

ל- Pixie ואחרים[עריכת קוד מקור]

היי, תודה על המשוב. מספר בעיות/שאלות:

1. כשכתבתי את הדברים אכן עלה בדעתי להכניס את חלקם תחת הערך "מערכת החיסון", אך איני בטוח שזה הדבר הנכון לעשות. אשתף אתכם בלבטים:

א. לא קיים גבול ברור כל כך, למעט אולי התרגום המילולי, בין "אימונולוגיה" ל"מערכת החיסון". האימונולוגיה מתמקדת כל כולה במערכת החיסון ולכן יש לדעתי מקום לפרט עליה תחת הערך "אימונולוגיה", כפי שאמנם נעשה עד כה (ר' הגרסה הקודמת של הערך "אימונולוגיה", שבה אגב לא ניתנה הפנייה לערך "מערכת החיסון").

ב. קראתי בעיון גם את הערך "מערכת החיסון", ולדעתי חלקים ניכרים ממנו רלבנטיים דווקא לערך "אימונולוגיה" (כמו למשל הקטעים העוסקים בהיסטוריית הגילוי וטכניקות החיסון). בעייה נוספת היא שהקטעים שכן רלבנטיים למערכת החיסון בערך זה ("מערכת החיסון") הינם פחות מדוייקים (ואף כוללים שגיאות מהותיות) לעומת הטקסט על מערכת החיסון שהופיע תחת הערך "אימונולוגיה" (בגרסה הקודמת).

ג. מצד שלישי... ברור שיש צורך גם בערך "מערכת החיסון". אז איך יוצאים מה"תסבוכת" ?

2. בעניין החזרה על מידע שכבר מופיע בטקסטים. עיינתי ברוב הערכים שתחת הקטגוריה "אימונולוגיה", ואיני מסכים עם הקביעה שחזרתי על מידע שכבר מופיע. הטקסט שכתבתי נותן מבוא כללי על אימונולוגיה ועל מערכת החיסון, המאפשר ניווט קל יותר בין מונחי הקטגוריה, בהתאם להקשר הנושאי שלהם, אותו השתדלתי להציג בצורה המדוייקת והברורה ביותר.

3. לבסוף בעניין האנגלית, שאלה קטנה: מה לעשות עם מונחים שטרם נכתב להם דף ? האם להגדיר דף שבו רק שם המונח בעברית ובאנגלית ?

בברכה גיל 06:37, 8 ספטמבר 2005 (UTC)

ל1 ו2 קטונתי מלענות לך. לגבי 3 - השאר קישור אדום לערך שעדיין לא נכתב. יבוא מישהו בעתיד ויכתוב אותו. נדב 06:41, 8 ספטמבר 2005 (UTC)

>>> היי , תודה על ההתייחסות. הבעיה היא שאם נשאיר קישור אדום ללא ציון המונח באנגלית, לא בטוח שהקורא או הכותב העתידי יבינו לאיזה מונח בדיוק מתכוון הכתוב. למשל "הרעלת תאים תלויית נוגדנים" היא אינה מונח שגור בעברית ואני חושש שלא כולם יידעו לקשר אותו עם ADCC.

גיל 06:48, 8 ספטמבר 2005 (UTC)

היי גיל. את רוב הערכים בקטגוריית אימונולוגיה כתבתי בעצמי, והמצב באימונולוגיה ובמערכת החיסון היה כל כך קשה שהשארתי אותם לסוף, וטרם התפניתי. אפשר להתעלם מכל מה שהיה כתוב בהם מקודם. הערך שכתבת יפה מאוד, והייתי שמח אם היינו מחלקים אותו בצורה נכונה לאימונולוגיה ולמערכת החיסון. את רוב מה שכתבת יש להעביר לערך השני. באימונולוגיה יש לכתוב על דברים נלווים שאינם מתארים את מערכת החיסון באופן ישיר: מקור המילה, היסטוריה, תחומי מחקר (אלרגיות, מחלות חיסון עצמי), איפה ואיך אפשר ללמוד אימונולוגיה, חיסונים. אל תהסס להעביר קטעים שאחרים כתבו במערכת החיסון לאימונולוגיה (ואכן צריך להעביר).

בקשר לחזרה על פרטים שנכתבו, אני מסכים איתך באופן כללי; לא טענתי שחזרת, זו היתה מין עצה כללית. שים לב, למשל, שננת קישור לתאי הרג טבעיים, וקיים כבר ערך: תא NK.

באשר לאנגלית, המדיניות היא כזו: בערך אאוזינופיל, למשל, חייב להיות השם באנגלית, כי אחרת קשה לדעת איך הוגים את המילה. הניקוד כמעט בלתי-נראה וקיימות עמו בעיות בוויקי. לעומת זאת, "שלב ההכרה" לא מצריך כיתוב באנגלית, כי זה כבר נראה כמו מילון; אמנם מדובר במושג עצמאי באימונולוגיה, אבל גם "מכונית" זה מושג עצמאי ובכל זאת אנחנו לא כותבים Car ליד כל אזכור. "הרעלת תאים תלויית נוגדנים" בהחלט מצריכה כיתוב באנגלית, כי לא ממש הומצאה לזה מקבילה עברית, וכל אחד כותב לפי ראות עיניו ("ציטוטוקסיה תאית של אימונוגלובולינים"...). למען הבהירות חובה לציין ADCC. באשר לערכים שעדיין לא קיימים, אכן רצוי להבהיר לקוראים ולכותבים במה מדובר, ולכן, במקרים בהם זה באמת נדרש, אפשר לכתוב באנגלית. אציין שזוהי המדיניות שלי, וברחבי ויקי קיימות חריגות רבות ממנה. המשך בעבודה היפה, --Pixie 08:34, 8 ספטמבר 2005 (UTC)

ועכשיו ברשותך ננקה את דף השיחה מהמידע שכבר שילבת בערך, כדי שאפשר יהיה לנשום כאן... Pixie 08:40, 8 ספטמבר 2005 (UTC)

מחלות אוטואימוניות[עריכת קוד מקור]

הוספתי לקריאה נוספת שני ספרים בעברית על מחלות אוטואימוניות, לנוחיות קוראי ויקיפדיה. Greenantilope - שיחה 13:01, 31 בדצמבר 2022 (IST)[תגובה]


מיזוג שני הערכים מערכת החיסון ואימונולוגיה לערך יחיד[עריכת קוד מקור]

שלום רב, בויקיפדיה עברית קיימים שני ערכים זהים: זה הקרוי ״מערכת החיסון״, וערך נוסף הקרוי ״אימנולוגיה״. אני מבקש לאחד את שני הערכים לערך יחיד שייקרא ״מערכת החיסון״, לערוך את הערך המאוחד ולעדכנו. אינני יודע אם יש תבנית ייעודית לבקשה זו, או למי להפנותה באופן ספציפי. אשמח לדעותיכם. Santacruz13 - שיחה 15:22, 7 בספטמבר 2023 (IDT)[תגובה]