שיחה:היסטוריה של ארצות הברית

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

לכותב הערך, יש לי בעיה מהותית עם התוכן של הערך. למרות שהצד המשפטי/חוקתי מאוד חשוב בהיסטוריה של ארה"ב, יש צורך לתת גם במה לצדדים נוספים של המדינה. שטחי המדינה, למשל, גדלו מספר פעמים בין אם מדובר על רכישת לואיזיאנה, או סיפוח רפובליקת טקסס שהוסילו למלחמת ארה"ב-מקסיקו (שבעקבותיה נכבשו שטחים נוספים). ראו מפה זו כדי להבין כמה פעמים גדלו שטחי ארה"ב במהלך ההיסטוריה שלה וכמה מעט מדובר על זה בערך הנ"ל (פסקה אחת בסך הכל). Ramiy 12:16, 14 אוקטובר 2005 (UTC)

תזכור שזה ערך יחסית מתומצת, אז אולי כדאי להרחיב על זה ב"ערך ראשי". אבל אם אתה חושב, אתה בהחלט יכול להוסיף בעצמך. התבנית "בעבודה" היא כי עוד יש עבודה שמתפתת בהמשך שכלל עוד לא כתוב (משנות ה-20 והלאה). emanשיחה 13:00, 14 אוקטובר 2005 (UTC)
היסטוריה ערך זה הוא במסגרת תחום העניין של מיזם "היסטוריה של מדינות" בוויקיפדיה העברית. מטרת המיזם היא לדאוג לכך שכל ערכי ה"היסטוריה של" יגיעו לרמה טובה, ויתוחזקו בהתאם.
לפי הערכת המשתמש אלמוג, שהציב תבנית זו:
רמת האיכות של הערך "התחלתי"
חשיבותו של הערך "חשוב ביותר"

הערות נוספות ניתן למצוא בטבלה בדף המרכזי של הפרויקט. אנא עזרו לנו להביא את הערך לרמת איכות טובה.

כמה הערות[עריכת קוד מקור]

פתיח

  • הגדרה בסיסית: לאור העובדה ש"המדינות המאוחדות של אמריקה" היא, כשמה, אוסף של מדינות, אולי לא נכון להגדירה כמדינה ומוטב להסתפק בהגדרה של רפובליקה, או פדרציה.
  • המילה "כאשר" במשפט הפתיחה מיותרת.
  • קלוביס הוא מקום. יש לקשר לתרבות קלוביס. לפי הכתוב שם (אני כתבתי) התארוך שונה במקצת, אולם אין לי דעה מוצקה בנושא - יש לבדוק.
  • נראה לי לא נכון לתאר את הגעת הספרדים לפוארטו ריקו כהתיישבות האירופאית הראשונה בשטחה של ארצות הברית. פוארטו ריקו היא טריטוריה בשליטת ארצות הברית רק משנת 1898. הדיון על ההתיישבות האירופית בארצות הברית דהיום צריך לדון בארה"ב ה"קונטיננטלית". אין להיגרר אחרי הזיות אימפריאליסטיות של כותבי הערך באנגלית. מאותה סיבה גם אזכורו של קאבוט בפתיח מיותר לחלוטין. זו אולי הערת שוליים בערך, אבל מקומה אינו בפתיח.
  • שמו של הקונקיסטדור הספרדי מגלה פלורידה, Juan Ponce de León, הוא חואן פונסה דה לאון.

התקופה הקדם קולוניאלית

  • לאור המחלוקות על וההשערות השונות על יישוב האמריקות בעבר הרחוק אולי רצוי להרחיב מעט בנושא, או להביא הערת שוליים שתבהיר מדוע הערך מקבל טענה אחת כהגמונית.
  • לא נראה לי נכון להגדיר את מסעות הגילויים של הספרדים, תחילה, ושל אירופאים אחרים כ"משלחות המחקר האירופאיות". הם יצאו לגלות, להכריז בעלות ולכבוש.
  • "כיום הם נקראים אינדיאנים" - אם כבר נוגעים בסוגייה, אולי כדאי שגם אנחנו ניגמל מהכינוי הזה. כיום ברחבי יבשת אמריקה משתמשים בכינויים שונים לאוכלוסיה זו, החל מ"עמים ילידים" וכלה ב"אמרינדיאנים", לא "אינדיאנים".
  • אדנה איננה en:Adena Culture. מן הסתם הקישור שגוי.
  • לא ברור לי השימוש בשם "אמריקה" - האם הכוונה ל"ארצות הברית", לשטח עליו משתרעת כיום רפובליקת ארצות הברית או ליבשת. יש לבחור בכינויים שונים ולעשות זאת בעקביות. אולי רצוי להבהיר זאת בהתחלה בהערת שוליים.
  • "החקלאות התפתחה באופן בלתי תלוי" - לא ברורה לי כוונת המשפט. בלתי תלוי ממה?
  • "התירס והקטניות המקסיקניים" - אנכרוניזם. מקסיקו היא מדינה מודרנית. אם הכוונה לפני ה"משיקה" יש לכתוב זאת כך. אם כוונה לתרבויות מסו-אמריקניות באופן כללי, יש לכתוב זאת כך.
  • פרשת הויקינגים: הויקינגים הגיעו, אבל לא הייתה זאת "תקופת הויקינגים". יש להבהיר שנקודת היישוב ננטשה. על אף שכתוב כי ההתיישבות הייתה קצרת מועד, סוף המשפט והפסקה על הנושא אינם מזכירים זאת ומשאירים סוף "פתוח".
  • יש לי ספקות לגבי הביטחון בו נטען כי מוסלמים הגיעו לאמריקה לפני קולומבוס. עיון קצר במקור לטענה זו המופיע בערך האנגלי ושזמין ברשת מצטט מקורות מהמהאה ה-10 שמדווחים על מסע מערבה וחזרה עם שלל רב. המחבר מחליט שמדובר באמריקה. יש מקום לאזכור של תאוריה זו בערך שנזנח מסעות מוקדמים ליבשת אמריקה, אבל כאן יש לי ספקות. גם אם מקבלים את התאוריה לגבי יבשת אמריקה, או הקריביים (ולהבנתי היא עדיין איננה מקובלת במחקר), לא בטוח שהדבר קשור לארצות הברית. בכל מקרה ראוי להביא סימוכים לטענות אלו.

אמשיך ךבהזדמנות. בברכה, אורי שיחה 06:29, 13 באוקטובר 2007 (IST)[תגובה]

היחס לישראל[עריכת קוד מקור]

מוצע להוסיף כמה פסקאות על היחס לישראל. שלא היה תמיד חם ואוהד כמו היום. בזמן מבצע קדש לדוגמא, דוקא הצרפתים היו ידידינו הגדולים, ואילו ארה"ב ניסתה בכל דרך להפעיל את מועצת הבטחון באו"ם כדי להחזיר את הכוחות הישראליים מסיני ללא התחייבות מצרית על הפסק התוקפנות והסרת הסגר הימי על מיצרי טירן. אמנם הם לא היו עוינים כמו הבריטים (שירו על כוחות צה"ל שהתקרבו לחלץ מטוס בריטי ופעלו להכניס כח עיראקי לירדן שיאיים על ישראל) אך השתדלו לגרום לנו לא מעט צרות. שמירה 11:14, 31 בינואר 2008 (IST)[תגובה]

הערך הזה עוסק בהיסטוריה של ארצות הברית, והנושא של מערכת היחסים עם ישראל הוא יותר מדי אנקדוטלי. המידע הזה קיים ברובו בערך יחסי ישראל-ארצות הברית. ברוקסשיחההמורשת העולמית. פשוט עולמית! 11:48, 31 בינואר 2008 (IST)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 19:45, 14 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר ביסטוריה של ארצות הברית שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 11:31, 30 בנובמבר 2022 (IST)[תגובה]

בקטע וילסון עצמו עמד[עריכת קוד מקור]

בסוף הקטע נראה שצריך עריכה - לא ברור מה כתוב שם 'לא היו שותפים ' וכל סוף הקטע 2A02:5080:130B:9300:AA52:D2B2:B28E:6F27 14:46, 11 באוגוסט 2023 (IDT)[תגובה]

בקטע המתחיל ב- "הפעולה הקרקעית הראשונה"[עריכת קוד מקור]

מה שכתוב: "במאי 1943 *הצבא השמיני* הבריטי הדף את הגרמנים " - לא מובן האם הכוונה לארמיה ה-8 וכד'? 2A02:5080:130B:9300:D21E:BD93:2911:1DD5 11:48, 7 בספטמבר 2023 (IDT)[תגובה]

בקטע הקולוניזציה הצרפתית - בפסקה השניה - צרפת החדשה[עריכת קוד מקור]

בין *חקר* נהר סנט לורנץ וכו' 6 המילה חקר כאן לא מובנה ואולי הכוונה של העורך עִקר ? אשמח לתגובה 2A02:5080:1C03:2700:9C02:2B2D:2297:44220:56, 18 בנובמבר 2023 (IST)[תגובה]