שיחה:יברוד (סוריה)

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה נכתב במהלך מיזם חודש אסיה, נובמבר 2020

היחס בין התרבות היברודית לאשלו-יברודית ועוד[עריכת קוד מקור]

Reuveny, תודה על השינויים וההוספות בערך, שחלק מהם לא היו במקור ממנו תרגמתי, אבל כיוון שאני לא מבין גדול בעניין (בסה"כ תרגמתי) אני מאמין שיש לך סיבות טובות לשינויים שעשית (צל הגשם, טיפוס קדם-מודרני אחר, התחתונה במקום התיכונה בקבוצה היפנית, והמחיקה של המשפט "בתור ציוויליזציה מסוימת של התרבות המוסטרית, אך היו לאנשיה שיטות ייחודיות לסיתות וייצור כלי אבן, שלא היו מוכרות בתרבויות אחרות באותן תקופות."). לא אשחזר אבל אבקש ממך להסביר אותם ואת מקורם (וכדאי שתפנה למקורות נוספים כי כרגע לא מצאתי הרבה מקורות. כל הערך מסתמך על ויקיפדיות אחרות ומאמר בערבית באתר של המנהל הכללי לעתיקות ומוזיאונים).

השינוי העיקרי שלא הבנתי הוא שינוי הקישור מהתרבות היברודית להתרבות האשלו-יברודית. בויקיפדיה האנגלית יש שני ערכים שונים על שתי התרבויות האלו, והערך המקושר מהערך הנוכחי הוא הערך על התרבות היברודית (אנ'), למה שינית לאשלו יברודית (אנ')? עמד - שיחה 21:03, 17 בנובמבר 2020 (IST)תגובה

שלום, אם כבר מתבססים על ויקיפדיות כמקור אז כדאי לבדוק בוויקיפדיה שלנו, שבה יש ערכים לא רעים בכלל על הנושאים האלה, ובהם גם מקורות רבים שתוכל להיעזר בהם. לשאלותיך:
"צל הגשם": יברוד נמצאת בצל הגשם ולכן האזור יבש. כתבת במקור ש"קר שם ולמרות זאת לא יורדים הרבה משקעים" - למה למרות זאת? אין סתירה.
"טיפוס קדם-מודרני אחר": איש לא יודע מי היה טיפוס האדם שישב ביברוד. יש שלל מיני אדם בתקופה הזו וביברוד לא נמצאו עצמות אדם. אולי זה הומו ארקטוס, אולי מישהו אחר.
"התחתונה במקום התיכונה בקבוצה היפנית, והמחיקה של המשפט "בתור ציוויליזציה מסוימת של התרבות המוסטרית,...ושינוי הקישור מהתרבות היברודית להתרבות האשלו-יברודית": הערך בוויקיפדיה האנגלית על היברודית (אנ') גרוע ושגוי. כבר משנות החמישים התרבות היברודית שהגדיר רוסט ביברוד נחשבת לחלק מתופעת התרבות האשלו-יברודית. הוא עצמו גילה את זה כשהשווה את ממצאיו לממצאים מאתרים בישראל כמו מערת תנור. כלומר, מדובר באותו מונח. לגבי סיווג התרבות, רוב מוחלט של הפרהיסטוריונים שעוסקים בנושא כיום משייכים את התרבות הזאת לתקופה הפלאוליתית התחתונה ולא התיכונה, בעיקר בגלל היעדרה של טכניקת לבלואה.
"אך היו לאנשיה שיטות ייחודיות לסיתות וייצור כלי אבן, שלא היו מוכרות בתרבויות אחרות באותן תקופות.": משפט די חסר משמעות. התקופות והתרבויות הפרהיסטוריות מוגדרות לפי טיפוסי כלי אבן שונים ושיטות סיתות שונות. כלומר, עצם זה שהוגדרה שם תרבות אחרת אומר שכלי האבן שלה מיוחדים במשהו.
מקווה שזה עוזר, תגיד אם שכחתי משהו. Reuveny - שיחה 22:24, 17 בנובמבר 2020 (IST)תגובה
תודה רבה על ההסברים, ומזל שיש כאן אנשים שמבינים בעניין ומתקנים ערכים שמתרגמים אנשים חסרי ידע כמוני... אם אכתוב ערכים נוספים בנושאים כאלה אבדוק טוב יותר את הנושא, או אבקש ממך או מאחרים שיבדקו את הערך.
העניין של צל הגשם הוא טעות תרגום שלי ופשוט לא הבנתי את מה שהיה כתוב במאמר ההוא, אבל שאר הטעויות מקורן במאמר הזה, ובערכים בויקיפדיה הנאגלית והערבית. גם המשפט "אך היו לאנשיה וכו'" מקורו בויקיפדיה הערבית אם אני זוכר טוב, והוא היה סופו של המשפט המדבר על כך שהתרבות היברודית היא תת קבוצה של התרבות המוסטרית, אבל יש לה שיטות ייחודיות לסיתות כלי אבן. עמד - שיחה 23:50, 17 בנובמבר 2020 (IST)תגובה