שיחה:קדרות ביתא ישראל

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ביקורת עמיתים בעקבות תחרות הכתיבה ביתא ישראל[עריכת קוד מקור]

הערך קדרות ביתא ישראל התמודד במסגרת תחרות הכתיבה בנושא ביתא ישראל. להלן הערות השופטים בתחרות על היבטים שונים בכתיבת הערך ואפשרויות לשיפורו:

קדרות ביתא ישראל

ערך זה נכתב במסגרת תחרות אזמרי - תחרות הכתיבה הראשונה על מורשת ביתא ישראל ותרבות אתיופיה בוויקיפדיה.

נכתב על ידי: Itzuvit
מקוריות ערך מקורי לחלוטין (אין בינוויקי), שנראה כי נכתב לאחר עבודת איסוף יסודית ותוך הפעלת שיקול דעת עצמאי, מתוך קישורים חיצוניים, מאמרים וספרים המופיעים בערך. הערות שולים נעשו בצורה הראויה והמקובלת על פי השיטה האקדמאית. הערך מגוון, די מעניין ומהווה תוצר נאה של התחרות. הערך עוסק במגוון פנים של נושא זה - היסטוריה, שימושים, תהליך ההכנה, חשיבות בהקשרים שונים ועוד. חסר קצת מידע על הקדרות מהמאה ה-15 ואילך ולא רק על שנות ה-60 של המאה העשרים ואילך - האם נותרו ממצאים ארכיאולוגיים מתקופה זו, מה היו מאפייני הקדרות אז לעומת המאה העשרים וכו'.
מקומיות הערך משקף בעיקר הקשר יהודי, ציוני וישראלי, מטבע הנושא, אך לא פוסח על בחינת נושא זה בתוך ההקשר האתיופי ואף העולמי-תיירותי. בפסקה הזהות היהודית: "כך מעשיה של טקאי אליאס שטוענת כי היא זו שלראשונה" - מיהי טקאי אליאס ולמה חשוב להזכיר אותה בערך הזה?, מעבר לכך, ניסוח לקוי של כל המשפט העוסק בה. "יכולים להתפרש כלא רק כאלה המושפעים מידע" - לתקן גם את זה. בפסקה: קדרות ביתא ישראל בישראל: "דרך שיבה זו ניתן יהיה לטעון שהציונות אינה גזענית" - זו ממש ספקולציה וקשה לדעת מה טיב המקור שצורף; ראוי לצרף עוד מספר מקורות לטענה כזו.
אוניברסליות נקודת המבט נראית כללית ולא מקומית, ומשקפת כהלכה את מיקומו של הנושא גם בתוך ההקשר האתיופי והעולמי-תיירותי, ולא רק יהודי-ישראלי. הקשר הכללי לאתיופיה, לתיירות ולאומנות ונושא כוסה באופן סביר. קיים קישור להשפעות חיצוניות אשר תרמו לפיתוח ולשינוי במלאכת הקדרות בקרב ביתא ישראל. עם זאת, ניתן היה להוסיף קצת מידע על השוואה של קדרות זו לקדרות בתוך אתיופיה, באפריקה והעולם כולו - בתקופות שונות, בהקשר של סגנון, התפתחות, הסטוריה, חומרים, שימושים וכו'.
נגישות הערך כתוב היטב וכל קורא יכול להיתרם ולהשכיל בזכותו אודות הקדרות. פתיחה והסבר קצר ענייני וקולע. חלוקה טובה של הנושאים. מאוד נוח וזמין ומתאים מאוד לערך המצוי באינטרנט. פסקת הפתיחה ברורה, ומספקת בעיקר הגדרה טובה למושג, אך לא מבהירה היטב את תוכן הערך; ניתן היה להרחיב אותה מעט, למשל לציין את טווחי הזמנים הרלוונטיים, תקציר של שורה-שתיים על ההתפתחות, הסגנון האמנותי וחשיבותה של הקדרות בהקשר האתיופי והיהודי-ישראלי.
קישוריות מקושר לערכים על מושגים רלוונטיים רבים, בעיקר בנושא קדרות, גאוגרפיה והיסטוריה של אתיופיה, המסייעים להבנת הערך. יש קישור לערך זה מתוך הערך פאסיל גמב, אך ניתן היה לקשר גם בערכים חשובים נוספים. הקישוריות טובה ברובה, הקישורים הפנימיים תקינים ורלוונטיים. קישורים שגויים לדפי פירושונים: חימר (צריך להיות חרס); מדיה (צריך להיות אמצעי לאחסון נתונים); שור (צריך להיות פרה). קישורים חסרים: המאה ה-15 והמאה ה-16, כולל רישום לפי המתכונת המקובלת; בתחילת שנות ה-60, לקשר לשנות ה-60 של המאה ה-20, כנ"ל לגבי שנות ה-70; נפח; אומנות; העולם המערבי; פעם אחת במהלך הפסקה על תיירות לקשר פנימית לתיירות שהיא נושאה; חפירות ארכיאולוגיות; פעם אחת במהלך הפסקה על המחלוקת לקשר לפיסול; ליטוש; תערוכה. לא צריך לקשר לארכאולגיה, כי קישרנו קודם לחפירה ארכאולוגית.
חזות עיצוב הטקסט בערך הגיוני ונוח לקריאה. החלוקה לסעיפים טובה ומקלה על ההתמצאות. משולבות תמונות נאות רבות, הממחישות היטב את הכתוב ותורמות מאוד; ניתן לפזרן בצורה טובה יותר. מומלץ לאגד את כל התמונות הרלוונטיות מוויקישיתוף לקטגוריה רלוונטית בוויקישיתוף ואותה לקשר ל: Category:Art of Ethiopia (בקישורים החיצוניים, באמצעות "תבנית מיזמים"). הערות שוליים - אולי עדיף שהעברית קובעת, ואם יש הערות בעברית צריך ליישר לימין; הערות השוליים מבולגנות ויש לכתוב אותן באופן מסודר ואחיד, לדוגמא: {{הערה|בר זוהר, מיכאל, '''הרכבות יצאו ריקות''', הוצאת הד ארצי, אור יהודה, 1999, עמודים 22-25.}}. כנ"ל באנגלית. קישורים חיצוניים: אחידות - או עם נקודה בסוף המשפט או בלי.
רהיטות הערך כתוב לרוב בעברית תקינה, עכשוית ונעימה לקריאה, וללא עגה מקצועית לא ברורה. עם זאת, הכתיבה לוקה מעט ברהיטותה, ולעתים נוצרת תחושה שהיא קצת קטועה ולא שוטפת, בשל סימני פיסוק שהוצבו במקומות פחות מתאימים, למשל: המשפט "באמצעות עידוד שהגיע מאנשי העולם המערבי..." - לא ברור אם הוא קשור למשפט שלפניו או זה שאחריו, בשל הנקודה שיש גם לפניו וגם אחריו, למרות שהוא פסוקית ולא משפט בפני עצמו. בפסקה רקע היסטורי: ייצרו הכנסה - ניסוח לקוי. בפסקה: תיירות כמקור מחייה: "הקשר של הנשים לקדרות, הוא שהוביל להתפתחות בתחילת 1960 של נשות הכפר וולקה, הנמצא מספר קילומטרים מגונדר בירת האיזור, להכין יצירות אומנות חדשה." - ניסוח לקוי; מתחילים מציר הזמן. בתחילת 1960.... בהמשך: "ע"י אנשי העולם": ראשית, בלי קיצורים; שנית: אנשי העולם?, למה הכוונה? ברור שהם תושבי כדור הארץ. בפסקה תהליך היצירה: ע"י - ללא קיצורים. בהמשך: "מכיוון שצואת הבקר בשילוב העשן שעולה מהמדורה הם שילוב 'מצוין' להשחרת הבובות." - ניסוח לקוי, כותבים: מביא לתוצאה הרצויה, הטובה ביותר וכיו"ב. בפסקה: הזהות היהודית: "במהלך שנות ה-50 וולקה, וכמה כפרים בסביבתו" - ניסוח לקוי; ראשית לקשר לשנות ה-50 ושנית הכפר וולקה וכמה כפרים בסביבתו. בהמשך: "העולם. ובפועל אימוץ האמונה והסמלים" - משפט חדש לא מתחיל ב-ו החיבור. בהמשך: "יצירת מוזיקה על זמנית" - למה הכוונה?, מה משמעות המונח מוזיקה על זמנית?. פסקה: קדרות ביתא ישראל: בישראל, עדיף במדינת ישראל כדי לבדל בין "הישראלים". עריכה לשונית וניקוד שמות יכולה להועיל מאוד. בנוסף, יש להוציא מסוגריים ביטויים ערכיים ("ייחודי", "מצוין"), להסבירם או להרחיב עליהם.
שיתופיות נכתב בעיקר על ידי משתמשת אחת (עיצובית), אך עבר עריכות קטנות של מספר ויקיפדים נוספים (דוד שי, אדעולם ורחל1), דבר שתרם לשיפור הערך.
סיכום
ערך מקורי לחלוטין, ארוך, נאה ומעניין מאוד, המתאר לרוב באופן בהיר וקולע את ההיסטוריה של קדרות ביתא ישראל, תהליך היצירה, חשיבותה והתייחסויות מגוונות אליה אז והיום, ולא רק מנקודת מבט יהודית. קיימים קצת חוסרים כגון מידע על הקדרות בין המאה ה-15 למאה ה-20, ומבט כללי של השוואה לקדרות בתקופה זו באתיופיה ובאפריקה. החלוקה והמראה הויזואלי והערות שוליים נעשו בצורה תקינה ומקובלת. הכתיבה לוקה ברהיטותה, נדרשים שיפורים של ניסוחי משפטים ופיסוק, חוסר בקישורים פנימיים והעדר אחידות; כל אלו מעיבים על ההנאה מקריאתו ועל רמתו, כך שבשלב הזה הוא לא יותר מבינוני. מעבר לליקויים הטכניים, יש עבודת עיצוב נוספת הנדרשת, כגון ריכוז התמונות לקטגוריה בויקישיתוף. ראויה לציון המקוריות ואיסוף המידע היסודי בכתיבת הערך. בהמשך ניתן להוסיף עוד הפניות למקורות מחקרים שקיימים בנושא, לפחות מחקרים בהם הייתה התייחסות לסוג מלאכה זו באתיופיה. כותב הערך השקיע מאמץ רב עם השותפים בכתיבת הערך המעניין.
הערות
רקע היסטורי: ראוי להרחיב על הנסיבות בהן נושלו בני הקהילה מאדמותיהם. תיירות כמקור מחיה: "אומנות חדשה" – להסביר; מיהי אשת הרופא? מי הרופא?; יש להעביר את הפסקה השלישית לתחילת פרק המשנה הדן במחלוקת. תהליך היצירה: באיזה סוגי "אדמה" מדובר? באיזה פיגמנטים צמחיים מדובר? הזהות היהודית: ראוי להעביר את הפרק לתוך פרק התיירות. כך ניתן יהיה להסביר "השפעות חיצוניות" ואת המחלוקת. תקלדות: בעיקר סימני פיסוק. ע"י --> על ידי.

תחרות אזמרי

נשמח לשיפור הערך בהתאם להערות. תודה לכותבי הערך, והמשך עבודה פוריה בוויקיפדיה. בברכה, אזמרי לשירותך (:

אזמרי לשירותך (: 13:35, 26 ביולי 2011 (IDT)


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 06:11, 16 במאי 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 06:11, 16 במאי 2013 (IDT)[תגובה]