שיחה:ריצין

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? 9 בינואר - סדרה 1
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? 9 בינואר - סדרה 1

מכמות גדולה של זירעי קיקיון מופקת כמות מעטה של רעל הריצין אולם גם כמות מעטה מספיקה להרעלה בהיקף נרחב. הבעיה הגדולה בריצין היא בזיהויו. מרגע שהוחדר לגוף ונספג הוא אינו מותיר סימנים. גם אותה כדורית מלאה ריצין שעליה מדובר בערך היתה הוכחה לחיסולו של אותו מרקוב ע"י שירותי הביון הבולגריים (בתחילה חשבו שמדובר במחלה שבאה לו באופן טבעי ומוות כתוצאה מסיבוך שלה אולם לקח זמן רב עד להוכחה כי מדובר בריצין. כמו כן בברית המועצות עשה הקג"ב ניסויים בריצין בבני אדם, מתנגדי משטר אך גם אחרים.

ישנה טעות קטנה בערך[עריכת קוד מקור]

נכתב במאמר על ריצין ש "במצבו הטהור, זהו הרעלן הטבעי המסוכן ביותר הידוע לאדם." האומנם? קודם כל, מה ההגדרה של "המסוכן ביותר"? ישנם קריטריונים רבים הקובעים את יעילותם של רעלים שונים ורמת הסיכון הנובעת מהם. ישנם רעלים שונים בעלי יתרונות וחסרונות אחד לעומת השני בקטגוריות השונות. האם מדובר כאן על פוטנטיות הרעל, כלומר, מהי מנתו הקטלנית? אם כך, ריצין לא יכול להיות "הכי מסוכן", לא מבין הרעלים הטבעיים וגם לא מבין הלא טבעיים. למעשה, הוא לא יכול להיות אפילו הכי מסוכן בקטגוריה שלו {חלבונים משביתי ריבוזומים}, מכיוון שבקטגורייה הנ"ל יש את הרעל הטיבעי אברין שעושה את אותה פעולה בדיוק, רק הרבה יותר יעיל {מנתו הקטלנית קטנה משל ריצין פי 75, הוא בעל LD50 של כ 3 מק"ג}. הרעלים הטבעיים בעלי המנה הקטלנית הנמוכה ביותר, שהם גם בעלי המנה הקטלנית הנמוכה ביותר מקרב כל הרעלים, הם שבעת רעלי הבוטולניום, וכפי הנראה, במיוחד רעל בוטוליניום סוג A. קטגוריה נוספת היא קטגוריית דרכי הספיגה. לרעלים שונים ישנם יתרונות וחסרונות אחד מול השני מבחינת דרכי כניסתם לגוף. גז עצבים VX למשל, הוא בעל LD50 גבוה משל ריצין {פחות פוטנטי}, אבל VX, שהוא מולקולה קטנה, נספג היטב בעור לעומת ריצין שהוא חלבון, ולכן מהווה סכנה ממשית בנגיעה, מה שלא יכול כנראה להאמר על ריצין. קטגוריה נוספת היא המהירות בה הרעל יהרוג. גזי עצבים מסוגלים להרוג תוך דקות, וריצין יהרוג תוך ימים. קטגוריה זאת לא מהווה בהכרח יתרון או חיסרון מבחינת קטלניות. במקרה של רעל שהורג מהר, יכול להיות שלא יהיה זמן לטפל בנפגע והוא כבר ימות. במקרה של רעל שהורג לאט, יכול להיות כנראה מצב בו האדם שהורעל לא יבין שהורעל ועד שיגלה שהורעל {אם בכלל}, יהיה מאוחר מידי. לרעל שהורג מהר יהיה אולי יתרון בתור נשק כימי להשמדה המונית, לעומת רעל שהורג לאט שיכול לשמש להתנקשות באנשים בודדים, כי אז למתנקש יש זמן לברוח לפני שנראים תסמינים. עוד קטגוריה היא יכולת הטיפול בהרעלה. בהרעלת גזי עצבים למשל, ניתן לטפל ע"י מתן של חומרים אנטיכולינרגים מוסקרינים ואוקסימים {toxogonin atropin benactizine במזרק TAB למשל}.גז העצבים סומאן, הוא בעל LD50 גבוה משל VX, אך יש לו זמן הזדקנות של 2 דקות לעומת 48 שעות אצל VX, כך שגם אם הוא פחות פוטנטי מ VX, צריך לטפל בהרעלה שלו מהר מאוד ע"י אוקסימים, כי חלון ההזדמנות של הצלחת הטיפול קטן משמעותית מזה של VX. בהרעלת ריצין, לעומת זאת, אין ממש מה לעשות בנידון חוץ מטיפולים תומכים. כאן ריצין מנצח, אבל כמו שאמרתי, אברין עושה את אותה פעולה... קטגוריה נוספת שיותר רלוונטית לנשק כימי להשמדה המונית, היא שרידות החומר בשטח. ריצין פועל כאנזים, ומספיקים נזקים חימצוניים קלים על מנת להשביתו. לכן, לריצין אין שרידות גבוהה יחסית בשטח. VX, לעומת זאת, הוא area denial weapon, הוא מזהם את השטח לזמן רב ולכן מהווה איום ממושך על אוכלוסיה/צבא שיעברו באזור.

דיווח על טעות[עריכת קוד מקור]

פרטי הדיווח[עריכת קוד מקור]

הכל קונספירציה של ארצות הברית, טעיתם בהכל, כל מה שסיפרו לכם עד עכשיו הוא טעות ואתם מנסים לעבוד על אנשים הגונים כמונו יא קפיטליסטים מושחטים ומטונפים. יש לי עץ קיקיון אכלתי כמה פעמים מזה ולא קרה לי כלום.

מקור:החצר שלי - דווח על ידי: טדי חיימוב 20:11, 27 בדצמבר 2014 (IST)

או שהעץ שלך הוא לא קיקיון מצוי או שלא אכלת את קליפות הזרעים. אם מצאת עץ שהוא אכן קיקיון מצוי ובכל זאת אין לקליפות זרעיו השפעה רפואית, אולי יש בידיך תגלית מדעית. ‏Uziel302שיחהאמצו ערך יתום! 23:38, 27 בדצמבר 2014 (IST)[תגובה]


בעיה בקישורי ארכיון בערך (ספטמבר 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום. בתהליך הארכוב, החזיר הארכיון שגיאות לאחד או יותר מהאתרים ששלחתי לארכיון. להלן קישורים שהחזירו שגיאה והשגיאה המתאימה.

בכל מקרה זו תהיה ההודעה היחידה לגבי קישורים אלו, ולא יעשה ניסיון נוסף לארכוב קישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 11:10, 5 בספטמבר 2023 (IDT)[תגובה]