לדלג לתוכן

שיחת משתמש:E mc2

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 17 שנים מאת Odedee בנושא ההפצצה האיטלקית על תל אביב

אגרת הרמב"ן היא אגרת אותה כתב הרמב"ן (רבי משה בן נחמן) לבנו, כדי לחזק בו ערכים כמו ענוה. הרמב"ן ציווה את בנו לקור את האגרת פעם אחת בשבוע.
האגרת משובצת פסוקים רבים מהתנ"ך.
זהו לשון האגרת:
"שמע בני מוסר אביך, ואל תיטוש תורת אמך" (משלי א', ח')

תתנהג תמיד לדבר כל דבריך בנחת לכל אדם ובכל עת, ובזה תינצל מן הכעס, שהיא מידה רעה להחטיא בני אדם. וכן אמרו רבותינו ז"ל (נדרים כ"א): כל הכועס- כל מיני גיהנום שולטין בו, שנאמר (קהלת י"א, א'): "הסר כעס מלבך, והעבר רעה מבשרך". ואין "רעה" אלא גיהנום, שנאמר (משלי ט"ז, ד'): וגם-רשע ליום רעה".
וכאשר תינצל מן הכעס, תעלה על ליבך מידת הענוה, שהיא מידה טובה מכל המידות הטובות, שנאמר (משלי כ"ב, ד'): "עקב ענוה יראת ה'". ובעבור הענוה תעלה על ליבך מידת היראה, כי תיתן אל ליבך תמיד מאין באת, ולאן אתה הולך, ושאתה רימה ותולעה בחייך ואף כי במותך, ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון - לפני מלך הכבוד, שנאמר (מלכים א' ח', כ"ז): "הנה השמיים ושמי השמיים לא יכלכלוך", אף כי ליבות בני-אדם - ונאמר (ירמיה כ"ג, כ"ד): "הלוא את-השמיים ואת-הארץ אני מלא, נאום-ה'". וכאשר תחשוב על כל אלה, תירא מבוראך, וכאשר תתנהג במידת הענוה, להיתבושש מכל אדם ותתפחד ממנו ומן החטא, אז תשרה עליך רוח השכינה וזיו כבודה וחיי עולם הבא.
ועתה בני, דע וראה, כי המתגאה בליבו על הבריות - מורד הוא במלכות שמיים, כי מתפאר הוא בלבוש מלכות שמיים, שנאמר: (תהלים צ"ג, א'): "ה' מלך גאות לבש" וגו'. ובמה יתגאה לב האדם? אם בעושר - "ה' מוריש ומעשיר" (שמואל א' ב', ז') - ואם בכבוד - הלוא לאלוהים הוא, שנאמר (דברי הימים א' כ"ט, י"ב): "והעושר והכבוד מלפניך", ואיך מתפאר בכבוד קונו? ואם מתפאר בחוכמה - "מסיר שפה לנאמנים, וטעם זקנים יקח" (איוב י"ב, כ'). נמצא הכל שווה לפני המקום, כי באפו משפיל גאים וברצונו מגביה שפלים, לכן השפל עצמך וינשאך המקום.
על-כן אפרש לך איך תתנהג במידת הענוה ללכת בה תמיד.
כל דבריך יהיו בנחת, וראשך יהיה כפוף, ועיניך יביטו למטה לארץ, ולבך למעלה. ואל תבט בפני אדם בדברך עמו. וכל אדם יהיה גדול ממך בעיניך. אם חכם הוא או עשיר הוא - עליך לכבדו, ואם רש הוא ואתה עשיר או חכם ממנו - חשוב בלבך כי אתה חייב ממנו והוא זכאי ממך, שאם הוא חוטא - הוא שוגג ואתה מזיד.
בכל דבריך, ומעשיך ומחשבותיך ובכל עת תחשוב בלבך כאילו אתה עומד לפני הקדוש-ברוך-הוא ושכינתו עליך, כי כבודו מלא כל העולם. ודבריך יהיו באימה וביראה, כעבד העומד לפני רבו. ותתביש מכל אדם. ואם יקראך איש - אל תעננו בקול רם, רק בנחת, כעומד לפני רבו.
והוי זהיר לקרות בתורה תמיד, אשר תוכל לקימה. וכאשר תקום מן הספר, תחפש באשר למדת אם יש בו דבר אשר תוכל לקימו. ותפשפש במעשיך בבוקר ובערב, ובזה יהיה כל ימיך בתשובה.
והסר כל דברי העולם מליבך בעת התפילה, והכן ליבך לפני המקום ברוך הוא, וטהר רעיוניך. וחשוב הדיבור קודם שתוציאנו מפיך. וכן תעשה כל ימי חיי הבלך בכל דבר ודבר, ולא תחטא. ובזה יהיו דבריך ומעשיך ומחשבותיך ישרים, ותפילתך תהיה זכה וברה ונקיה ומכוונת ומקובלת לפני המקום ברוך הוא, שנאמר (תהלים י', י"ז): "תכין ליבם תקשיב אוזנך".
תקרא האגרת הזאת פעם אחת בשבוע ולא תפחות, לקימה וללכת בה תמיד אחר השם יתברך, למען תצליח בכל דרכיך ותזכה לעלם-הבא הצפון לצדיקים. ובכל יום שתקראנה יענוך מן השמיים כאשר יעלה על ליבך לשאול, עד עולם. אמן סלה.

If you can't read Hebrew, click here. עברית | العربية | English | русский | español | italiano
שלום E mc2, וברוך בואך לוויקיפדיה העברית!
כדי לסייע לך להצטרף לקהילת הכותבים והכותבות בוויקיפדיה, באפשרותך:
לסיוע נוסף
דפי עזרה
קבלת ייעוץ
עקרונות וקווים מנחים
כללי התנהגות בדפי שיחה

בברכה,odedee שיחה04:56, 6 בספטמבר 2006 (IDT)תגובה

ההפצצה האיטלקית על תל אביב[עריכת קוד מקור]

הערך שכתבת מפר זכויות יוצרים. אם אין לך אישור מהאתר להשתמש בחומר הכתוב בו, עליך לכתוב את הערך מחדש, בהתבסס על זכרונך ורצוי גם על מקורות נוספים. קרא בבקשה את ויקיפדיה:זכויות יוצרים. odedee שיחה04:56, 6 בספטמבר 2006 (IDT)תגובה