שיחת משתמש:Kurt Jansson/questions

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 17 שנים מאת Kurt Jansson בנושא deadline extended

העברה מהמזנון[עריכת קוד מקור]

Dear Hebrew Wikipedia community,

my name is Kurt Jansson, I have been a contributor to the German language Wikipedia right since its start in 2001. I am also the president of Wikimedia Germany, the German chapter of the Wikimedia Foundation.

I'm currently writing a diploma thesis about the Wikipedia project and its editions in different languages. It's a qualitative study based on interviews with six different Wikipedia communities. I hope you to answer eight questions concerning your community and the encyclopedia you've created. I have put the questions on a subpage of my user page and would like you to answer them there. You can use the discussion page to discuss your answers within your community and agree on your joint answers.

Obviously I would like you to answer my questions the wiki way: You may edit the existing answers that are already there, but try to find consensual answers that the core community can agree on. If there are controversial points of view: say so, elaborate on them and point out if one of them represents the majority's opinion. The final answers should be in English, but of course you can translate the questions and use Hebrew on the discussion page to discuss your answers and integrate the thinkings of non-English speakers.

Deadline for the answers is April the 29th. Of course I will make the results of my study public and publish them under a free license. I am sure this is a great opportunity for every Wikipedia community to tell others about their project and also to learn from others. But of course this will work best if the answers of other communities don't influence your own answers. So if you have to peek, please try nevertheless to focus on an answer that fits best for your own project.

I'm using mailing lists and village pumps to call attention to the interview questions. If you know other or more appropriate places to raise people's attention, please put this notice there. I'd also be happy if you could translate this notice into Hebrew so that people with no English skills feel also invited to participate in this survey.

Thanks for taking part!

Best wishes,
Kurt

לאלו שלא אוהבים לקרוא אנגלית, אז בשתי מילים: המשתמש הנ"ל הוא משתמש ותיק מאוד מהוויקיפדיה הגרמנית. את התזה שלו הוא על ויקיפדיה בשפות השונות. הוא הגה כמה שאלות שמופנות אל הקהילה והוא מבקש ממנו לענות על השאלות. הוא הציע לקיים את הדיון בדף השיחה של דף המשנה, ולתרגם שם את השאלות לעברית. את התשובות הסופיות הוא מבקש לקבל באנגלית. ‏Yonidebest Ω Talk 00:16, 18 באפריל 2007 (IDT)תגובה
:-) איזה תזמון, איזה תזמון.. התפקעתי מצחוק. יחסיות האמת 00:10, 18 באפריל 2007 (IDT)תגובה
איזה, קטע. בדיוק כתבתי על זה. באמת משעשע מאוד. דליהשיחה 00:20, 18 באפריל 2007 (IDT)תגובה
אותי משעשעת השאלה של "Which kinds of problematic or destructive behavior do you often find yourself confronted with?" בשל התשובה המתבקשת לה - ההתנהגות ההרסנית שאנחנו נתקלים בה הכי הרבה כאן היא יצר ההרס העצמי שלנו. גדי אלכסנדרוביץ' 00:21, 18 באפריל 2007 (IDT)תגובה
לנוחות המבקשים לענות, תרגמתי את השאלות כאן. סדרו לי ת'בחור. ד.ט 14:34, 18 באפריל 2007 (IDT)תגובה
עניתי על שאלה וחצי בדף המתורגם, מוזמנים לשפר את תשובותיי ולענות לשאר השאלות. ד.ט 19:05, 18 באפריל 2007 (IDT)תגובה

תשובות[עריכת קוד מקור]

אתם רוצים לגבש תשובות בינינו בעברית בדף השיחה או להסתער ישירות על דף השאלות? אני בעד האפשרות הראשונה. ד.ט 13:10, 18 באפריל 2007 (IDT)תגובה

השאלות[עריכת קוד מקור]

על הקהילה[עריכת קוד מקור]

1. יישוב סכסוכים

אילו מנגנונים קיימים כדי ליישב או לתווך בחילוקי-דעות וסכסוכים?

2. התמודדות עם התנהגות בעייתית

אילו סוגים של התנהגות בעייתית או הרסנית מתעוררים לעתים קרובות? אילו פעולות ננקטות כדי להתמודד איתם?

3. אקלים ארגוני ותרבות דיון

כיצד היית מתאר את אווירת העבודה (מוזמנים להחליף במשהו טוב יותר - במקור working climate) בקהילה? כיצד היית מתאר את תרבות הדיון בקהילה? האם משימות ותפקידים מחולקים באופן ספציפי, או שחלוקת העבודה נעשית באופן גמיש למדי?

4. הערכה עצמית של הקהילה

איזו הערכה היינו נותנים לעצמנו כקהילה? היכן מעלותינו וחסרונותינו, גם בהשוואה לוויקיפדיות אחרות? האם יש קהילות שאנו מתכוונים לפיהן? (השאלה מתייחסת לקהילה ולא לתוצר, ראו סעיף 8).

על התוצר[עריכת קוד מקור]

5. הגדרה כאנציקלופדיה\מודלים

מהן דרישותינו מן הטקסטים שבוויקיעברית? איך אנו רואים את המוצר האנציקלופדי: יותר כבסיס נתונים לידע מעשי ומידע, או כהמשך למורשת של אנציקלופדיות קלאסיות? האם יש עבודות מן העבר ומן ההווה המשמשות כמודל?

6. איכות הערכים

עד כמה חשובה לנו איכות הערכים? אילו פעולות ננקטות בקהילה כדי להעלות את רמת האיכות ולשפר את הערכים? (דוגמאות יכולות להיות בחירתם של ערכים מומלצים וטובים, תחרויות כתיבה, או מיזמים לשיפור האיכות על בסיס נושא או זמן). אילו קריטריונים לסינון קיימים כדי לאכוף דרישות סף של איכות מאמרים?

6. תשובה

רוב העורכים יסכימו שאיכות הערכים חשובה ביותר. (יותר מהיקף הכיסוי למשל).

כל הדוגמאות לפעולות להעלאת האיכות קיימות אצלנו: תחרויות כתיבה (השלישית בדרך), מתקפות איכות מוגבלות בזמן על-פי נושא, מיזמים מתמשכים (ויקיפדיה:מיזמים) (הערה: רובם מתנהלים בעצלתיים ומשתתפים בהם רק ויקיפדים מעטים) ולאחרונה, בהשראת ויקי בגרמנית, גם ויקיפדיה:סופשבוע ללא ערכים.

אשר לקריטריונים לשמירה על הרמה, קצרמר הדורש שכתוב דינו מחיקה מהירה. סיכויי המחיקה של ערך גבולי מבחינת חשיבותו תלויים באיכותו. ד.ט 19:01, 18 באפריל 2007 (IDT)תגובה

7. ניטרליות

עד כמה חשוב העקרון של נקודת מבט ניטרלית (NPOV) בעת שערכים חדשים נוצרים? תארו את המושג נקודת מבט ניטרלית.

8. הערכת התוצר

כיצד תעריכו את מצבה הכללי של האנציקלופדיה? היכן נקודות החוזק והחולשה שלה?

8. תשובה

על שאלת ההערכה הכללית אין לי תשובה.

חולשות לדעתי חולשות בולטות של וויקי בעברית הן:

  • מיעוט מקורות וסימוכין
  • הסתמכות של חלק גדול מן הערכים על וויקי באנגלית בלבד (וכתוצאה מכך - 1. פגיעה באמינות, כי ויקיפדיה יכולה לשמש רק כמקור שלישי ואז ויקיפדיה העברית היא מקור רביעי 2. סכנת תרגמת 3. בערכים מסוימים, נקודת מבט של דוברי אנגלית שזרה לדוברי עברית).

חולשות נוספות הן כנראה אינהרנטיות למיזם בכל שפה

  • יש נטייה מסוימת לשולי על חשבון המרכזי.
  • יש נטייה מסוימת לעכשווי על חשבון ההיסטורי (ארוע שקרה אתמול יסוקר ביתר הרחבה מארוע בעל אותה חשיבות מ 2003, וארוע מ 2003 יסוקר ביתר הרחבה מארוע מ 1960. זאת בין היתר בגלל זמינות מקורות ברשת).
  • יש נטייה מסוימת לשנוי במחלוקת על חשבון עובדות מקובלות. (דוגמה פיקטיבית: תאוריית קונספירציה על רצח קנדי תסוקר ביתר הרחבה מאשר הרפורמות החברתיות שקידם).

נקודות חוזק של ויקי בעברית:

  • תחומים שיש בהם כיסוי רציני (לדעתי הלא מלומדת): ביולוגיה, מתמטיקה ומדעי המחשב, מוזיקה קלאסית, יהדות, אדריכלות.
  • יחסית לגודלה, הקהילה שולטת (ע"י נציג אחד לפחות) בשפות רבות: מלבד עברית ואנגלית יש בין הפעילים גם דוברי רוסית, גרמנית, ערבית, ספרדית, צרפתית, רומנית וגאורגית. כך למשל לא אתפלא אם ויקי בעברית שנייה רק לגאורגית בנושאי גאורגיה. ד.ט 19:01, 18 באפריל 2007 (IDT)תגובה
אני מסכימה אם תשובתך ד.ט, אוסיף אם כך את תשובותיי לשאלות להן לא ענית:
  1. קיים מנגנון הבוררות ליישוב מחלוקות בנוגע לתוכן הערכים. בראייתי, לא קיימים מנגנונים ברורים ליישוב סכסוכים בין אישיים (בשאלות חסימה), ויקיפדיה:בירורים מצליח לעיתים להסדיר את המצב, אם כי מדיונים שקראתי בדרך כלל ויקיפדים רבים יוצאים לא מרוצים. גוף לא פורמלי נוסף הוא פנייה לבירוקרט דוד שי, שמצליח להסדיר ויכוחים שונים.
  2. ההתנהגות הבעייתית היא השחתה חוזרת של ערכים, והיא מטופלת על ידי חסימה ומעקב אחר תרומות של משתמשים חדשים כדי לוודא כי הם לא בובות קש. בעיות נוספות הן הטייה בעלת אג'נדה של ערכים, לדעתי תופעה זו אינה מטופלת לעיתים נדירות, כאשר מדובר במשתמשים רשומים.
  3. אווירת העבודה היא מאוד נוחה, לעיתים נדירות מתרחשים סכסוכים בין-אישיים, שלמרות שהם מושכים תשומת לב, הם לא קורים לעיתים קרובות. זכיתי לדבר עם ויקיפדים רבים והרוב המכריע מעוניין לתרום ולסייע. חלוקת העבודה מתבצעת בדרך כלל באופן גמיש, כאשר ויקיפד אחד פונה לשני בבקשת סיוע לערך, מתוך הנחה או ידיעה כי הויקיפד יוכל לתרום במשהו.
  4. לדעתי הקהילה מתפקדת בצורה טובה, קיימים אנשים שנראה כי עניינם אינו בכתיבת אנציקלופדיה, אלא בקיום דיונים והלהטת הרוחות, אולם אלו מעטים.
  5. בויקיפדיה העברית קיימת מחלוקת רצינית בנוגע לאיך היא צריכה להיות - מאגר מידע בדומה לויקיפדיה האנגלית, או דומה יותר לאנציקלופדיה. זוהי נקודת המחלוקת המשמעותית ביותר בקהילתנו.
  6. ד.ט ענה
  7. ערך שכתוב מנקודת מבט נייטרלית הוא זה שמסתמך על מקורות ניטרליים וכותבו אינו מטה את המידע כדי לקדם רעיון כלשהו. עקרון זה הוא חשוב בויקיפדיה, ולעיתים קרובות מודגש כי זו ויקיפדיה העברית ולא הישראלית, כך שהערכים הפוליטיים, אינם כתובים בהטייה פרו-ישראלית.
  8. הייתי מעריכה את מצבה של ויקיפדיה העברית כטוב מאוד, בייחוד ביחס למספר דוברי השפה והוותק שלה.

אנשים יקרים, כתבו את דעתכם כדי שנוכל לענות לגרמני, שלא יהיו פאדיחות שכולם ענו ורק העִבְרים לא. אליזבט שיחה 02:15, 30 באפריל 2007 (IDT)תגובה

deadline extended[עריכת קוד מקור]

Dear Hebrew Wikipedia community,

I owe a big "thank you" to everybody who has helped answer my questions.

So far over 50 people across six Wikipedia communities have contributed to their community's answers and I am grateful for their help. However, for the study to be comprehensive I need more people to get involved. Some communities also seem to need more time to discuss and work out the answers.

Therefore I have extended the deadline for participation until May 13th.

I have used mailing lists and village pumps to spread the initial announcement about my research questions, but every community has their own channels for the distribution of information. So, I ask you to help get more people involved to make sure the results accurately represent your community.

When phrasing the answers, please approach it as if you were writing a Wikipedia article: try to work on joint answers that your community can agree on. The answers don't need to be neutral in an NPOV kind of way, but please try to give a comprehensive picture of the processes and ideals of your community.

Best wishes,
Kurt Jansson 14:23, 30 באפריל 2007 (IDT)תגובה