שיחת תבנית:Physics particle

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 7 שנים מאת A.R.~hewiki בנושא עזרה טכנית עבור תבנית:Physics particle

עזרה טכנית עבור תבנית:Physics particle[עריכת קוד מקור]

< הועבר מדלפק ייעוץ/ארכיון 189 >

יבאתי לויקיפדיה העברית את התבנית השימושית תבנית:Physics particle. התבנית מאפשרת להציג באופן מדויק ונכון מדעית מגוון רחב של פריטי מידע, לרבות חלקיקים תת-אטומיים, יסודות כימיים ועצמים נוספים מתחומי הפיזיקה, הכימיה ונושאים משיקים. התבנית מבוססת על Template:Physics particle מויקיפדיה האנגלית. עד היום, לא היתה יכולת כזו בויקיפדיה העברית; לכל היותר, היה ניתן להשתמש בתבנית:Su, שהיתה בלתי-מספקת והצריכה עבודת יתר על כל פריט מידע, במיוחד חלקיקים שיש להם סימוני superscript ו-subscript משני צדי האות.

התבנית Physics particle מאפשרת להכניס את כל הנתונים לתבנית אחת. לדוגמה,

{{D}}{{Physics particle|D|anti=yes|TL=2|BL=1}}

מחזיר

21D

אנטי-חלקיק של דאוטריום).

עם זאת, כפי שניתן לראות כבר מהדוגמה הזו, הקוד הנוכחי של התבנית סובל מבעיות טכניות שלא ברור מקורן. אמנם, התבנית מכילה כמה תבניות אחרות, לרבות תבנית:Su ותבנית:קישור שפה, אבל כולן נמצאות בויקיפדיה העברית ואמורות להיות תקינות. תיתכן טעות ברצף התנאים בתבנית, או שאחת התבניות המקננות בכל זאת חסרה בויקיפדיה העברית, או בעיה אחרת. למרות פעולות עריכה חוזרות ונשנות, התבנית לא הסתדרה.

האם ניתן לקבל עזרה בעריכת התבנית, כך שתפעל כראוי ותחזיר תוצאות כפי שהיא עושה בויקיפדיה האנגלית? ניתן להיעזר ב-Template:Physics particle/doc כדי להבין כיצד בדיוק אמורה להיראות כל תוצאה.

תודה מראש על העזרה. A.R.~hewiki - שיחה 13:48, 20 בפברואר 2017 (IST)תגובה

יתכן שממועד יבוא התבניות האחרות חלו שינויים בתבניות בויקיפדיה האנגלית כך שעכשיו הקוד לא תואם. בנוסף, יבוא תבנית כזו דורש דיון בויקיפדיה:תבניות/אולם דיונים. ולסיום יש לנו תבנית נוסחה כימית שניתן להשתמש בה או בתגי chem. למשל <ch em>^2_1D</ch em> יתן . ו־ {{chem|2|1|D}} יתן 21D. אינג. יונה ב. - שיחה - הבה נכחילה 15:31, 20 בפברואר 2017 (IST)תגובה
ספציפית מדובר על שתי תבניות לא קיימות אצלנו {{sub}} ו{{sup}} שיניתי אותם לשימוש בתגים. מקווה שזה לא הרס כלום. אינג. יונה ב. - שיחה - הבה נכחילה 15:40, 20 בפברואר 2017 (IST)תגובה
יונה, תודה מקרב לב. הצלחת להפוך את התבנית לשמישה. לאור המיומנות שהפגנת, האם ניתן לבקש שתעיף מבט על שלוש בעיות קטנות אחרות (היחידות, למעשה) שנותרו בתבנית:
1. לאחר האותיות המייצגות את החלקיק או היסוד – כלומר, הטקסט המסומן {{{1}}} בקוד התבנית – קיים רווח. הוא לא אמור להיות שם והוא מונע הצגה נכונה של המידע. דוגמה (כאן הרווח בין "Na" ל-"12"):
2311Na 12
כיצד מסירים את הרווח?
2. בעיית ישור:
2311Na 12
מופיעה בכל מקרה בו לא מוסיפים {{D}} לפני התבנית.
3. בעיית גלישת שורות:
2311Na

12

משום מה, המידע שבשדה "BR=" יורד שורה ומשבש את התצוגה כליל. הבעיה מופיעה כאשר אין קישור, כלומר, השדה "Ill=" לא מכיל מידע.
גם כאן, למרות נסיונות חוזרים ונשנים, לא נמצא מקור הבעיות. לאחר פתרון שלוש אלו, התבנית תהיה כשירה לכל שימוש. אפילו אם חלקן יפתרו, זו תהיה התקדמות גדולה. שוב, תודה רבה על הסיוע המועיל. A.R.~hewiki - שיחה 18:36, 26 בפברואר 2017 (IST)תגובה
אמנם סידרתי את התבנית אבל אני חוזר ואומר. דיון על תבנית חדשה יש לדון בויקיפדיה:תבניות/אולם דיונים וספציפית עוד לא קיבלתי תשובה מה ההבדל בין התבנית הזו לתבנית:chem. ראה למשל מה נותן {{chem|23|11|Na||12}}(רמז: 2311Na12)אינג. יונה ב. - שיחה - הבה נכחילה
עדיין לא הבנתי למה צריך בכלל את התבנית הזאת, יונה וA.R., כשיש נוסחאות כימיות מובנות בקוד ויקי. יגאל (בקשת עזרה, IKhitron ושיחה) 13:34, 27 בפברואר 2017 (IST)תגובה
אם אתה שואל על {{chem}} אז מאותה סיבה שיש את {{נוסחה}}, {{כתב מחוק}}, {{כתב מוקטן}} ועוד. האם עכשיו שיש את תגי chem התבנית מיותרת? אולי. שים לב שהשימוש בתבנית קל למי שלא מכיר את תחביר Latex כאשר המבנה הוא טקסט עילי, תחתי, רגיל, עילי, תחתי, רגיל ועוד. אם אתה סבור שהתבנית מיותרת אתה מוזמן להציע את זה במקום המתאים. בנוגע לתבנית החדשה, גם אני לא מבין למה היא טובה. נ.ב. שים לב שבתגובה הראשונה הצעתי את השימוש בתגים. אינג. יונה ב. - שיחה - הבה נכחילה 14:00, 27 בפברואר 2017 (IST)תגובה
יונה, קיבלתי את המלצתך ובחנתי בנפש חפצה את האפשרות להשתמש בתבנית:Chem. הבדיקה העלתה שבכל זאת נדרשת התבנית הנוכחית, Physics particle, מהסיבות שיפורטו להלן. אתחיל מהשורה התחתונה: יקח פחות זמן ועבודה לתקן את התבנית הנוכחית (כלומר, את שלוש הבעיות שציינתי לעיל) מאשר לתקן או להתאים את {{Chem}}.
1. ראשית, מבחינה דוקטרינלית, לא רצוי להשתמש בתבנית של כימיה לתחומים שונים לחלוטין, כגון פיזיקת חלקיקים. יסודות כימיים הם דבר אחד וחלקיקים תת-אטומיים הם דבר אחר. כל אחד מהם מתאפיין בהצגה שונה. פיזיקאים יעדיפו שלא לעבוד עם תבנית שכבר בשם שלה מופיעה המלה "כימיה". אם אנו רוצים למשוך לויקיפדיה עורכים בעלי ידע רלוונטי, עלינו להתחשב בתפיסות אלו. ההבדלים מתבטאים גם בבעיות השונות המפורטות להלן.
2. התבנית הנוכחית כוללת פרמטר חשוב ושימושי, שאינו קיים ב-Chem: האפשרות להציג אנטי-חלקיקים באמצעות "anti=yes". כאמור, זו דוגמה להצגה (notation) שלא קיימת בכימיה, אבל חיונית לפיזיקה.
3. התבנית Chem לחלוטין לא מתאימה להצגת חלקיקים פיזיקליים, מהסיבה הפשוטה שהיא מציגה כראוי רק ערכים מספריים, לא אותיות, בשדות ה-sub וה-sup מסביב לאות המרכזית, בפרט אלו הנמצאים מימין לאות המרכזית. דוגמה (אחד מסוגי מזון D):
{{Chem|||D|+|S}}
נותן
D+S
כאשר התוצאה היתה אמורה להציג את ה-"S" מתחת ל-"+". התוצאה שהתבנית Chem מפיקה היא חסרת משמעות.
הצגה זו נפוצה מאוד בתחום החלקיקים. על כן, התבנית Chem, שללא ספק מתאימה ליסודות כימיים (שם יש רק ערכים מספריים סביב לאות המרכזית), אינה מתאימה לחלקיקים.
4. הבעיות שציינתי בהודעה מ-18:36, 26 בפברואר 2017 הן בעיות אסתטיות בעיקרן, שאינן יורדות לשורש התבנית ואינן דורשות הוספה של פרמטרים חדשים, אלא רק תיקון הקוד של הקיימים. התבנית הנוכחית קרובה מאוד להיות מושלמת; רק הבעיות האמורות נותרו בה. כאמור, מדובר על פחות עבודה וטרחה מאשר להתחיל להתמודד עם הבעיות המשמעותיות של התבנית Chem, בין אם ברמת כל דף אליו התבנית תוכנס (זו האפשרות הכי גרועה, מבחינת כמות וביזור הבלגן שתיצור) ובין אם ברמת שינוי קוד התבנית (גם זו אפשרות לא טובה, כי רוב הסיכויים שתפגע בדפים שבהם התבנית כבר מופעלת, דהיינו, בערכים מתחום הכימיה).
5. לסיכום, התבנית הנוכחית נדרשת. היא הראשונה והיחידה בויקיפדיה העברית שיכולה להציג נכונה את שמותיהם של עצמים, הניצבים בלבו של תחום מדעי שלם. הבעיות שנותרו בתבנית הן מעטות וממוקדות. אודה מקרב לב על עזרה בפתרונן.
6. הערה אחרונה, גם בעקבות הודעתו של IKhitron: ממש, אבל ממש, לא צריך להוריד את התבנית Chem, או בכלל לעבור לשימוש ב-<math>. תהליך כזה יהיה רגרסיבי. ההיפך הוא הנכון: בכל הזדמנות, צריך לעשות שימוש בטקסט רגיל. <math> מיועדת לתחום המתמטיקה ולהצגת משוואות וסוגי מידע שונים שהם מתמטיים מטבעם, או שפשוט לא ניתן להציגם בשום דרך אחרת. היסוד נתרן אינו שייך לתחום המתמטיקה. גם פאיון לא. ככל הניתן, יש להשתמש בטקסט פשוט, שגם ניתן לחיפוש (Ctrl+F), במקום בתבנית Latex שיוצרת תמונות jpg.
בברכה ותודה מראש, A.R.~hewiki - שיחה 15:30, 2 במרץ 2017 (IST)תגובה