שכבת תאי בסיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שכבת תאי בסיס
Stratum basale
תמונה היסטולוגית המציגה קטע של האפידרמיס. שכבה תאי הבסיס מסומנת קרוב להתחתית.
סיווגים
ICD-11 XA9QS1 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שכבת תאי הבסיס או השכבה הבסיסית, המכונה לעיתים שכבה germinativum (בלטינית: Stratum basale) היא השכבה העמוקה ביותר מבין חמש שכבות האפידרמיס, כלומר הכיסוי החיצוני של העור ביונקים.

השכבה הבסיסית היא שכבה אחת של תאי בסיס עמודיים או קוביים. התאים מחוברים זה לזה ולתאי שכבת הספינוסום שמעליהם על ידי דסמוזומים והמידסמוזומים. גרעין התא גדול, בצורת ביצה ותופס את רוב התא. תאי בסיס מסוימים יכולים לפעול כמו תאי גזע עם יכולת להתחלק ולייצר תאים חדשים, ולעיתים אלה נקראים תאי גזע קרטינוציטים בסיסיים. אחרים משמשים לעיגון העור המבריק (עור ללא שיער).[1]

הם מתחלקים ליצירת קרטינוציטים של שכבת ספינוסום, אשר נודדים באופן שטחי.[2] סוגים נוספים של תאים המצויים בשכבת תאי הבסיס הם מלנוציטים (תאים המייצרים פיגמנטים) ותאי מרקל (קולטני מגע).

משמעות קלינית[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטן תאי הבסיס הנקראים גם קרצינומה של תאי בסיס, מהווים כ-80% מכלל סוגי סרטן העור.[3] לא כל סוגי הסרטן של תאי הבסיס מקורם בתאי הבסיס, אך הם נקראים כך מכיוון שתאי הסרטן דומים לתאי בסיס כאשר רואים אותם במיקרוסקופ.[4]

בעובר גדל נוצרות טביעות האצבע במקום שבו שכבת תאי הבסיס פוגשת את הפפילות של שכבת העור הבסיסית (השכבה הפפילרית), וכתוצאה מכך נוצרים הרכסים העדינים על האצבעות. טביעות האצבע הן ייחודיות לכל אדם ומשמשות לניתוחים משפטיים מכיוון שהדפוסים אינם משתנים עם תהליכי הגדילה וההזדקנות.

תמונות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שכבת תאי בסיס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ McGrath, J.A.; Eady, R.A.; Pope, F.M. (2004). Rook's Textbook of Dermatology (Seventh Edition). Blackwell Publishing. Pages 3.7. מסת"ב 978-0-632-06429-8.
  2. ^ Habif, Thomas P. (2010). Clinical Dermatology, 5th ed. Mosby. p. 1. ISBN 978-0-7234-3541-9.
  3. ^ "Skin Cancer (Non-Melanoma) - Introduction". Cancer.Net (באנגלית). 25 ביוני 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Basal Cell Carcinoma - Skin Disorders". MSD Manual Consumer Version.

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.