שמואל שלטשטט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שמואל בן אהרן שלטשטט (שליצטאט, שליטשטאט) היה רב אלזסי מהמאה ה-14. הוא נולד בשלטשטדט וידוע שהוא חי בשטרסבורג במחצית השנייה של המאה ה-14. הוא היה ראש ישיבה בשטרסבורג, ומחבר ספר 'קיצור המרדכי' או 'מרדכי הקטן'.

משפטים וגלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ע"פ סיפור המופיע בספר המקנה של רבי יוסף איש רוסהיים, בשנת 1370 לערך, היו בקהילה היהודית של שטרסבורג שני מוסרים נאשמים שהלשינו לאבירי אנדלאו על הקהילה. רבי שמואל הושיב בית משפט נגד המלשינים, וגזר עליהם עונש מוות. הם הצליחו לבצע את גזר הדין נגד אחד מהם, השני נמלט, התנצר והודיע לאבירים על ההליכים. האבירים יחד עם המון חמוש הגיעו לשטרסבורג במטרה לנקום ברבי שמואל, שהצליח להשיג מקלט בטירת הוהלנדסברג (אנ'), ליד קולמר. נכבדי הקהילה נמנעו מלהתערב להגן עליו, והוא נשאר במאסר במשך שש שנים.

רבי שמואל עזב את מקום מחבואו ב-1376 ונסע לבבל שם הגיש תלונה בפני הנשיא נגד מנהיגי קהילת שטרסבורג, והביא ממנו ומרבני ירושלים כתבי חרם.[1][2]

חמוש בכתב החרם הזה, חזר רב שמואל לגרמניה והתגורר ברטיסבון. רבני רטיסבון כתבו לראשי קהילת שטרסבורג, והתחננו בפניהם שישתמשו בכל מרצם בקבלת ההיתר לשובו, ואיימו שאם לא כן, יוטלו עליהם החרם. כתוצאה מכך ראשי הקהילה אכן השיגו את האישור השלטוני הדרוש והוא הורשה לחזור לשטרסבורג. לא ידוע כמה זמן חי רבי שמואל לאחר אירוע זה; אך שנים ספורו לאחר מכן (בערך 1380) נטבחו כל יהודי שטרסבורג, וייתכן כי הוא נספה יחד עם קהילתו.[3]

חיבורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי שמואל ידוע במיוחד בחיבורו "קיצור מרדכי" או "מרדכי קטן", של "ספר המרדכי" של רבי מרדכי בן הלל. במקרים מסוימים הוא מכריע שלא כמרדכי ולעיתים מוסיף הלכות שאינן מופיעות ב"ספר המרדכי".

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

אברהם הלפרין, מבוא לקיצור המרדכי, בתוך ספר המרדכי השלם בבא קמא, הוצאת מכון ירושלים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Carmoly ("La France Israélite," pp. 138-144, Frankfort-on-the-Main, 1858)
  2. ^ Grätz ("Gesch." 3d ed., viii. 12 et seq.)
  3. ^ (Joseph Loanz, whose narrative was published by Grätz in "Monatsschrift," xxiv. 408 et seq.