ת'יורסאו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ת'יורסאו
Þjórsá
מראה הנהר ת'יורסאו מפסגת הר הגעש הקלה, הר בורפל (Búrfell) ברקע
מראה הנהר ת'יורסאו מפסגת הר הגעש הקלה, הר בורפל (Búrfell) ברקע
מראה הנהר ת'יורסאו מפסגת הר הגעש הקלה, הר בורפל (Búrfell) ברקע
מידע כללי
אורך 230 ק"מ
ספיקה ממוצעת 390 מ"ק לשנייה
אגן ניקוז 7,530 קמ"ר
מוצא הקרחון הופסיוקול, במערבהּ של רמת איסלנד
יובלים Tungnaá, Fossá עריכת הנתון בוויקינתונים
שפך האוקיינוס האטלנטי
מדינות באגן הניקוז איסלנד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ת'יורסאואיסלנדית: Þjórsá) הוא הנהר הארוך ביותר באיסלנד. אורכו 230 קילומטרים והוא מנקז שטח של 7,530 קמ"ר. ספיקתו הממוצעת היא 390 מ"ק לשנייה.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוצא הנהר הוא הקרחון השלישי בגודלו באיסלנד — הופסיוקול (Hofsjökull), הממוקם במערבהּ של רמת איסלנד (הרמה שמכסה את רוב פנים הארץ). משם, הנהר זורם דרום-מערבה. תחילה, הוא עובר דרך הקניונים שברמה. סמוך ליציאתו מהרמה, מימיו של ת'יורסאו מוסטים (בחלקם) מזרחה — ליצירתו של האגם המלאכותי ת'וריסוואטן (Þórisvatn). המים שנאגרים באגם משמשים להפקת חשמל. בקטע זרימתו העליון, ת'יורסאו קופא בחורף.

אחרי יציאתו לשפלה, ת'יורסאו חולף ממערב לחלקהּ של רמת איסלנד, שחודר דרומה אל השפלה במקביל לנהר. מצפון להר הגעש הקלה (שבחלק זה של הרמה), מימיו של ת'יורסאו נאגרים במאגר המים סולטארטאנגאלון (Sultartangalón) שבשפלה. שם, אל ת'יורסאו נשפך הנהר טונגנאאו (Tungnaá).

לפני כניסתו לעמק ת'יורסאורדאלור (Þjórsárdalur) שבדרום-מערב איסלנד, הנהר חולף ליד הר בורפל (Búrfell). למרגלותיו של הר זה נמצאת תחנת כוח הידרואלקטרית, המנצלת את מי הנהר להפקת אנרגיה. למרגלות ההר, שבגבולו המערבי של העמק, נמצאת גם חווה קהילתית משוחזרת מימי הוויקינגים — ת'יודוולדיסבאירין סטיונג (Þjóðveldisbærinn Stöng). באזור זה, ת'יורסאו חולף בשדה הלבה הגדול ביותר באיסלנד — ת'יורסאו (על שם הנהר, שלאורך רוב מסלולו צמוד לשדה).

במורד הזרם, כאשר הנהר מתעקל צפון-מערבה, מסתעף ממנו ערוץ נוסף. עשרות קילומטרים ממערב לנקודת ההיפרדות, הזרם הנוסף מתחבר אל הזרם המרכזי. שני הערוצים הללו יוצרים (ביניהם) אי גדול, שנקרא אאורנס (Árnes). בעבר, האי שימש כמקום לכינוס הת'ינג (þing) — אספת עם מסורתית. על שמו של האי, אאורנסיסלה (Árnessýsla — האי אאורנס) היה גם שמו של אחד מ-23 המחוזות ההיסטוריים באיסלנד, הנמצא בדרום-מערב הארץ ובו זורם ת'יורסאו.

כביש הטבעת של איסלנד חוצה את הנהר ת'יורסאו — דרך הגשר שבין העיירות סלפוס והלה. קילומטרים ספורים מדרום-מערב לגשר, הנהר נשפך אל האוקיינוס האטלנטי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ת'יורסאו בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא גאוגרפיה של איסלנד ובנושא נהרות ונחלים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.