תפוחי אדמה אגוזי לוז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תפוחי אדמה אגוזי לוז
Pommes noisette
מאכלים
סוג מנה על בסיס תפוח אדמה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תפוחי אדמה אגוזי לוזצרפתית: Pommes noisette; נקראים גם "תפוחי אדמה עגולים" או "כדורים מוקפצים") היא מנה זו מההמטבח הצרפתי, שמורכבת מתפוחי אדמה שעוצבו ככדורים קטנים והוקפצו בחמאה.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

המנה מורכבת מכדורי תפוח האדמה בגודל אגוזי לוז שהוצאו מתוך תפוח אדמה גדול, בעזרת כפית עגולה (כפית תפוח אדמה פריזאית היא כף ייעודית. הכף עגולה וחלולה, והיא משמשת לחילוץ התוכן של פירות או ירקות תוך יצירת צורה של כדור קטן. הכלי נועד במקור להכנת תפוחי אדמה אגוזי לוז, אך משמש גם למנות אחרות, כגון מנות המבוססות על כדורי מלון). לאחר יצירת הכדורים הם מתובלים ומבושלים בחמאה, תוך הקפדה שהם יהיו זהובים ורכים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביטוי "תפוחי אדמה אגוזי לוז" מתייחס לכדורים שדומים לצורתם של אגוזי לוז. הביטוי מוכר מאז 1887, מתוך המתכון ל"מדף בשר עגל מעוטר בתפוחי אדמה אגוזי לוז" שפורסם ב-Progrès des cuisiniers (כתב העת של פדרציית הטבחים ועובדי המטבח של צרפת) מ-15 בנובמבר 1887.[1]

תפוחי האדמה פריזאיים הם וריאציה של תפוחי אדמה אגוזי לוז. הם גדולים מעט יותר ומעוצבים בכפית תפוח אדמה פריזאית. כשהם מבושלים, מגלגלים אותם בזיגוג בשר מומס בהיר ומפזרים עליהם פטרוזיליה קצוצה.

ישנה גרסה של "תפוחי אדמה אגוזי לוז" שמיוצרת באופן תעשיית ונמכרת כמזון קפוא. מוצר זה מיוצר ממחית תפוחי אדמה שעוצבה לכדורים ומתוספים שונים שנועדו להבטיח שימור טוב.[2]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Höfler, Manfred (1996). Dictionnaire de l'art culinaire français (בצרפתית). Paris: Édisud. p. 149. ISBN 2-85744-747-7..
  2. ^ "La noisette". mccain.fr..