CiU

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Convergència i Unió
מדינה ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
מנהיגים ארטור מאס עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1978–2015 (כ־37 שנים)
אידאולוגיות autonomism, ליברליזם, דמוקרטיה נוצרית עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה ברצלונה
מיקום במפה הפוליטית ימין-מרכז עריכת הנתון בוויקינתונים
צבעים רשמיים כחול, כתום, לבן עריכת הנתון בוויקינתונים
www.ciu.cat
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

CiU, (ראשי תיבות בקטלנית של Convergència i Unió - התכנסות ואיחוד) היה מערך מפלגות מרכז-ימין לאומני קטלאני. המרכיב הראשי בה היא מפלגת "ההתכנסות הדמוקרטית של קטלוניה" (CDC, ראשי תיבות בקטלנית של Convergència Democràtica de Catalunya), הליברלית, והמרכיב המשני היא מפלגת "האיחוד הדמוקרטי של קטלוניה (UDC, ראשי תיבות בקטלנית של Unió Democràtica de Catalunya), הנוצרית דמוקרטית.

המפלגה החזיקה בשלטון בז'נרליטט של הקהילה האוטונומית קטלוניה מאז כינונו מחדש ב-1980 ועד שנת 2003 בהנהגתו של ז'ורדי פוז'ול. מחליפו בראשות המפלגה ארטור מאס היה ראש האופוזיציה בשנים 2003 עד 2010, כשהשלטון עבר לידי הסניף הקטלני של המפלגה הסוציאליסטית הספרדית, ומאז הבחירות לפרלמנט הקטלני ב-2010 הוא עומד בראש הממשל המקומי.

ה-CiU דגל רוב שנותיו ביתר עצמאות לקטלניה בתוך המסגרת של ספרד. אולם מאז 2012 עבר לתמוך בעצמאות מלאה של קטלוניה.[1] מאס הקדים את הבחירות בשנתיים והבטיח שאם ייבחר מחדש יוביל את קטלוניה לקראת החלטה בנושא במשאל עם.

המפלגה הייתה הגדולה ביותר בפרלמנט הקטלוני, עם 50 נציגים מתוך 135 חבריו בעקבות הבחירות של 2012, והיא שלטה בזכות הסכם עם המפלגה השנייה בגודלה, השמאל הרפובליקני של קטלוניה (ERC), שתומך בממשל שלה מבחוץ, וביוזמה למשאל עם.

למפלגה גם נציגות בפרלמנט הספרדי, שם היא זכתה בבחירות שנערכו ב-2011 ב-15 מתוך 350 הצירים בבית התחתון, ו-9 מתוך 264 חברי הסנאט.

ביוני 2015 התפרק המערך עקב מחלוקת בין המפלגות המרכיבות אותה לגבי עצמאות קטלוניה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא CiU בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אדר פרימור, מנהיג הבדלנים בקטלוניה: בתוך כשנתיים נזכה בעצמאות, אתר "הארץ", 28 בספטמבר 2012